Werkloosheidsuitkering na ziekte

Fouqie
Topic Starter
Berichten: 5

Werkloosheidsuitkering na ziekte

#1 , 12 jan 2012 19:39

Hoi, situatie;
vorig jaar maart 2011 werd er kanker bij mij vastgesteld. Eind december 2011 kreeg ik m'n ontslag wegens langdurige ziekte. Indien ik volgens de arts opnieuw in staat ben om te gaan werken, maar nog wel werkloos ben, hoe wordt die uitkering dan berekent? Ik heb me intussen wel al voor een cursus ingeschreven. Ik ben bang dat die werkloosheidsuitkering dan "geene vette" zal zijn.
grtz fouqie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 jan 2012 19:59

nieuwe reglementering is wat ingewikkelder geworden. De eerste 3 maanden heb je 65% van je (gecapped) brutoloon, daarna 60% en even later zo'n 40%-60% afhankelijk van je gezinstoestand.

De cap ligt op zo'n 2300 euro dacht ik (is wss al ergens terug te vinden).


Zeker dat je niet op de mutualiteit kan?

Fouqie
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 12 jan 2012 20:47

Wordt de werkloosheidsuitkering dan berekent op de ziekte uitkering of op het laatste loon? Het lijkt allemaal zo ingewikkeld :?
In elk geval al bedankt voor de snelle reactie!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 jan 2012 21:52

werkloosheidsuitkeringe wordt berekend op het laatste loon.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 13 jan 2012 21:33

De maxium ziektevergoeding(rond de 80 euro per dag gedurende 6 dagen per week ) licht veel hoger dan de werkloosheidsuitkering

Indien u ziek valt binnen de 14 kalenderdagen na het einde van het contract ( te verlengen met de periode van contractbreukvergoeding )dan wordt uw ziektuitkering berekend op het loon van de werkgever ). Zelfs als u in die 14 dagen na het einde van het contract nog werkloosheidsuitkeringen heeft gevraagd. In het laatste geval wordt de ziektevergoeding echter de eerste 6 maanden "gealigneerd" als hetzelfde bedrag dan de werkloosheidsuitkeirngen. Na 6 maanden zal uw ziekteuitkeringen dan stijgen.

Indien u in de 14 dagen na het einde van het contract ( te verlengen .... )ziekt valt en geen werkloosheid heeft aangevraagd, dan ontvangt u vanaf de eerste dag ziekte een hogere uitkering dan de werkloosheid

Indien u méér dan14 dagen na het einde van het contract ziekt wordt en werkloos geweest bent, dan wordt de ziekteuitkeringen enkel op het werkloosheidsbarema gebaseerd definitief.

Dus in u geval kan u nog heel snel een beslissing nemen ,die een behoorlijk financieel gevolg kan hebben op uw uitkeringen

( Deze uitleg gaat op bij een niet extreem laag loon, anders spelen de maxima geen rol )


Terloops : iemand die ziek is heeft ( in feite ) geen recht op werkloosheidsuitkeringen, maar enkel op ziekteuitkeringen

Fouqie
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 14 jan 2012 10:56

Bedankt! :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”