Wergever betaald niet na ontslag!

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

Wergever betaald niet na ontslag!

#1 , 12 jan 2012 08:06

Mijn man heeft zijn ontslag ingediend, 1 december was laatste werkdag, alles ging betaald worden uiterlijk 1 januari! Hij krijgt niks zegt zijn werkgever, eerst moet mijn man nog een paar klanten aanmoedigen om hun rekening aan de firma te betalen, hierover zijn geen contracten nog afspraken gemaakt, mails telefoons en brieven worden geweigerd!
Het is een nederlands bedrijf! Best vakbond raadplegen, dat weten we, maar kunnen zij dit zomaar doen en wie was nog slachtoffer?We zitten in zak en as, de rekeningen stapelen, en wij hadden op zijn "afrekening" gehoopt! Hoe lang duurt zo'n proces?
Met dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#2 , 12 jan 2012 10:45

Deze late namiddag een afspraak met de vakbond! Ik vertel de rest later, voor mensen die nog zoiets meemaken!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 jan 2012 12:08

waar werkt hij: in Nederladn of in België?

Reclame

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#4 , 12 jan 2012 18:52

In Belgie, gelukkig naar 't schijnt!
Vakbond gaat er werk van maken, het is nergens vermeld, nog op papier nog mondeling dat mijn man hun problemen nu nog moet oplossen, zij hebben de papieren, loonfiches en andere bekeken en zullen de firma "aanmoedigen" (zei hij) om te betalen, dit is net een misdrijf, daar lacht men niet mee!
Ik zal in de loop van vlgde week meer weten!
Grtjs duimen maar!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2012 19:18

[quote="Fabi

"loonfiches en andere bekeken en zullen de firma "aanmoedigen" (zei hij) om te betalen, dit is net een misdrijf, daar lacht men niet mee!
Ik zal in de loop van vlgde week meer weten!
Grtjs duimen maar!

[/quote]
Daarom heb je nog geen centen, er is niks moeilijker dan centen uit iemands zak halen !

Ik hoop van hanser harte voor je dat volgende week de afrekening zal gestort worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 jan 2012 19:57

vakbond heeft 100% gelijk (ik was neit zeker of het wel volgens Belgisch recht was)

xena

#7 , 13 jan 2012 15:12

Mijn man heeft zijn ontslag ingediend, 1 december was laatste werkdag,
ontslag indienen en laatste werkdag is de eerste van de maand en een donderdag
hoe kan donderdag 1 december je laatste werkdag zijn ?

indien het ging om een opzeggingstermijn in maanden liep die af op 30 november en niet op 1 december
gerechtelijk wetboek
Art. 54. Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.

de werkgever heeft geen eenzijdige voorwaarden te stellen vooraleer het loon uit te betalen , de termijn waarop de lonen moeten zijn betaald , zijn dwingende bepalingen vastgelegd in de loonbeschermingswet
de mogelijkheden voor inhouding van het loon is vastgelegd in art 23

loonbeschermingswet 12/4/1965
art 9 , 4° (Onverminderd het bepaalde in het eerste en derde lid, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die worden bepaald door een collectieve arbeidsovereenkomst.
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die zijn vastgesteld in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement; de bepalingen van deze reglementen mogen de datum van uitbetaling van het loon niet later vaststellen dan de zevende werkdag na de arbeidsperiode waarover de uitbetaling geschiedt.
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst of van bepalingen in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement, moet het loon uiterlijk worden uitbetaald op de vierde werkdag na de arbeidsperiode waarvoor de uitbetaling geschiedt

HOOFDSTUK IV. - Inhoudingen op het loon.

Art. 23. Op het loon van de werknemer mogen alleen in mindering worden gebracht:
1° de inhoudingen krachtens de belastingwetgeving, de wetgeving op de sociale zekerheid en krachtens particuliere of collectieve overeenkomsten betreffende bijkomende voordelen inzake sociale zekerheid;
2° de krachtens het werkplaatsreglement opgelegde geldboeten;
(3° de vergoedingen en schadeloosstellingen, verschuldigd ter uitvoering van artikel 18 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, en van artikel 24 van de wet van 1 april 1936 op de arbeidsovereenkomst wegens dienst op binnenschepen en van artikel 5 van de wet van 10 februari 2003 betreffende de aansprakelijkheid van en voor personeelsleden in dienst van openbare rechtspersonen.) <W 2003-02-10/34, art. 7, 012; Inwerkingtreding : 09-03-2003>
4° de voorschotten in geld verstrekt door de werkgever;
5° de gestelde borg voor het nakomen der verplichtingen van de werknemer.
Het totaal van de inhoudingen mag niet meer bedragen dan één vijfde van het bij elke uitbetaling verschuldigde loon in specie na aftrek van de inhoudingen op grond van de belastingwetgeving, van de wetgeving op de sociale zekerheid en van particuliere of collectieve overeenkomsten betreffende bijkomende voordelen inzake sociale zekerheid.
Deze beperking is echter niet van toepassing wanneer de werknemer bedrog heeft gepleegd of vóór de afrekening van de in het eerste lid, 3°, bedoelde vergoedingen en schadeloosstellingen vrijwillig zijn dienstbetrekking heeft beëindigd.

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#8 , 15 jan 2012 15:55

Ja gelijk heb je was 30 november, was beetje nerveus denk ik! Bedankt voor je berichtje, het helpt om de gemoedsrust te bedaren!

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#9 , 16 jan 2012 12:55

Mijn man kreeg vandaag een e-mail waarin zijn werkgever hem beschuldigd van het opzettelijk en met voorbedachte rade, goederen van de firma vervreemd te hebben en eist uitleg waar deze goederen zich nu bevinden, de klanten die hij nog moest "aanmanen" om hun facturen te betalen, daarvan is er reeds eentje opgelost, gelukkig had hij nog bewijzen van facturen en cashbetaling!(klant werkte goed mee), maar de andere is failliet! Geen btwnr meer niks te vinden, is verhuisd naarhet buitenland zeggen mensen die dit horen waaien hebben! Wat nu? Mijn man moet die goederen vinden of uit eigen zak terugbetalen ad firma!
't Wordt erger en erger!
Ik hoop dat de vakbond zijn werk doet!
Mijn man heeft geantwoord dat hij de goederen persoonlijk heeft afgezet bij die klant maar niet kan doen aan die toestanden! Er staat nergens vermeld dat hij moet opdraaien voor klanten die niet betalen! En wanneer ze nu eindelijk gaan storten? Tegen donderdag of vrijdag zullen ze een aangetekende zending ontvangen van de vakbond met eis tot betaling en nog op een vriendelijke manier! Daarna afwachten!(ik vermoed dat dit naar arbeidsrechtbank zal gaan!)
Kreeg nog geen antwoord op mail!
Ik wist ook niet dat als je een loonfiche binnenkreeg, daar ook op belast word!!! Tenzij je kan bewijzen dat de werkgever weigerde te betalen en de reden erbij! We zijn er nog bijlange niet, vermoeiend hoor!

xena

#10 , 16 jan 2012 20:20

Mijn man heeft geantwoord
niet erg slim !!!

laat het antwoorden over aan degene die u vertegenwoordigd , u kan op deze manier een begin van bewijs leveren aan een vissende tegenpartij

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#11 , 17 jan 2012 15:24

Vandaag te horen gekregen van een klant dat de manager van 't bedrijf de andere vertegenwoordigers laat nagaan of mijn man goederen aanprijst in 't zwart enz... dus maw, of hij concurentiebeding deed!
Ik begin er stilletjes genoeg van te krijgen! Mijn echtgenoot lachte eventjes,zei dat het wel ging goedkomen, maar ik ben toch verbaasd wat hun bedoeling is!
Een lichtje is dat mijn man GEEN contract ondertekende bij de firma, dus er staat niks op papier, wat ze ook proberen in z'n schoenen te schuiven!
Ik post even een "geen contract" gekregen nieuw bericht, misschien zijn er nog!

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#12 , 17 jan 2012 15:29

Hallo, ik heb reeds een topic(ske) maar ik zou graag weten, als je als vertegenwoordiger ZONDER contract, aansprakelijk kan worden gesteld voor niet betalers, of concurentiebeding? Klanten van toenertijd betalen hun factuur niet en de firma en manager eisen van mijn man dat hij die eerst oplost vooralleer ze zijn vakantiegeld uitbetalen!
Kan dit?
Bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 17 jan 2012 15:52

1 topic per probleem is genoeg :). En nee, als werknemer kan je niet aansprakelijk gesteld worden voor niet-betalers of een concurrentiebeding aangewreven worden (let wel: als werknemer, niet als zelfstandige).

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#14 , 17 jan 2012 16:00

Ok, dacht ik vermeld het even appart! ;-)
Thx!

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#15 , 18 jan 2012 10:51

Gisterennacht e-mail gekregen, manager wil niet betalen maar heeft nu ingezien dat acerta hem de raad gaf toch maar te storten, dat zij daar niet onderuit kunnen! Of moet mijn man toegeven dat hij doorverkoop deed en bijzaakjes verkocht, dan gaan ze geen proces beginnen!Daar de firma schade leed!

Dus mooi begin van 't jaar een proces, daar er klanten gaan rondvertellen (opeens zo nu in januari :? !!!) dat mijn man nog producten verkocht buiten het product van de firma! (hetgeen niet waar is). We denken dat ze toch nog proberen iets uitlokken vooralleer ze zullen overgaan tot betalen!

Hij heeft eens een vriend die 6 maanden in 't ziekenhuis lag wél eens geholpen, door diens naam te vernoemen in de winkels waar hij komt, omdat zijn eigen firma deze producten niet had!(dus geen concurrentie)
De producten werden aangeprijst, die vriend van mijn man ligt constant in de kliniek, en zal weldra terug zware operaties moeten ondergaan, die mens kan zelf de baan niet op! Mijn man verdiende daar idd een etentje als bedanking aan, en 't was dan nog voor ons twee!
Die mens zal dat zeker getuigen! En dan nog andere dingen die ze hem gaan aansmeren! Straks geven ze klanten kortingen om valse getuigenissen af te leggen, 't spookt door mijn hoofd!

Mijn man heeft ook eens inbraak in de firmawagen gehad, heeft er nog foto's van maar geen mails of bewijzen, al hetgeen gestolen was gaan ze op hem verhalen en cash gelden die in de wagen lagen ook! Toen zeiden ze dat ze dit id verzekering konden brengen!
Ik zocht wel eens op dat als je idd GEEN contract tekende, ze u niet veel kunnen maken! Maar het is toch beangstigend wat ze met het gewone volk kunnen doen!
Grtjs

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”