Bedrijf zelf verlaten tijdens opzegtermijn

Wim0408
Topic Starter
Berichten: 1

Bedrijf zelf verlaten tijdens opzegtermijn

#1 , 06 feb 2007 13:21

Hallo,

Ik heb op 01/02 mijn ontslag gekregen wegens een reorganisatie. Mijn opzegtermijn bedraagt 9 maanden (volgens de Wet Claeys). Mijn werkgever geeft die 9 maanden ook effectief maar wij moeten die 9 maanden wel presteren. Ik sta ondertussen op het punt om bij een andere werkgever te tekenen maar wil mijn huidige werkgever er niet zo goedkoop van laten afkomen. Ik moet dus mijn tegenontslag indienen maar hoe kan ik mijn werkgever zoveel mogelijk maanden laten uitbetalen? Zijn er wettelijke regels waarop ik mij kan baseren of is dit gewoon (?) een kwestie van onderhandelen?

Alvast bedankt!

Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guggenheimer
Berichten: 50
Locatie: Gistel

#2 , 06 feb 2007 21:55

Er zijn werkgevers die zich niet houden aan de wettelijke termijnen, u heeft blijkbaar iemand die zich wel aan de wet houd. Waarom die mens dan nog den duvel aandoen? Toch niet uit geldgewin hoop ik?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 feb 2007 11:08

?Art.84.De bediende die door zijn werkgever opgezegd is overeenkomstig het bepaalde in artikel 82, kan aan de overeenkomst een einde maken mits een verkorte opzeggingstermijn, wanneer hij een andere dienstbetrekking heeft gevonden.Van deze opzegging wordt kennis gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid.Niettegenstaande elk strijdig beding, bedraagt deze opzeggingstermijn een maand wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan *16 100 EUR en twee maanden wanneer het loon hoger is dan *16 100 EUR zonder *32 200 EUR te overschrijden.Indien het jaarlijks loon hoger is dan *32 200 EUR, wordt de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn bepaald bij overeenkomst gesloten vanaf het ogenblik waarop deze opzegging wordt gegeven, of door de rechter, zonder (vier maanden) te mogen overschrijden.? (Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

* ?Op 1 januari 2007 wordt bijgevolg het bedrag van :a) 16.100 EUR, bedoeld bij de artikelen 65, 82, 84, 85 en 104...op 28.093 EUR...c) en 32.200 EUR, bedoeld bij de artikelen 65, 69, 82 en 84 op 56.187 EUR gebracht?(Aanpassing op 1 januari 2007 van de loonbedragen bepaald bij de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten aan het algemene indexcijfer van de conventionele lonen voor bedienden Belgisch Staatsblad 2006-12-07).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

JamesB
Berichten: 17

#4 , 14 feb 2007 14:07

???? Je wordt ontslagen wegens reorganisatie, je huidige werkgever behandelt je op een correcte wijze ,maar is niet bij machte blijkbaar om te betalen voor niet-gepresteerde dagen,wat in de praktijk wel vaak gebeurt.

Je vind een andere job,( dus je komt er zelf ook goed vanaf) maar wilt

".... maar hoe kan ik mijn werkgever zoveel mogelijk maanden laten uitbetalen?...."

hem/haar zoveel mogelijk geld uit de zakken slaan?

Goed bezig zou ik zeggen...

wvneste
Berichten: 1
Locatie: wevelgem

#5 , 17 feb 2007 21:10

Bedenk:

- de "wet claeys" bestaat niet, het is een formulie die voor de werknemer/werkgever en de rechter indicatief zijn (en vaak volgt men die wel)

- ten tweede geeft uw ontslag u geen recht op "centen", enkel het niet naleven van de opzeggingstermijn geeft zo'n recht. Nu uw werkgever die termijnen naleeft, zult u moeten presteren

- als u een tegenopzegging doet, neemt u zelf ontslag en dan kan uw werkgever eisen dat je de verkorte opzeggingstermijn nog presteert.

Indien u echt uw werkgever nog wat wilt treiteren, dan kunt u bijv. wel nog gebruik maken van uw recht om verlof te krijgen om ander werk te zoeken. immers, nergens is bepaald dat dit recht niet kan uitgeoefend worden als u al een job hebt voor de toekomst - een mens kan zich altijd proberen te verbeteren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”