ontslag en concurrentiebeding

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

ontslag en concurrentiebeding

#1 , 06 jan 2012 09:19

Ik had een bediendecontract met onbepaalde duur bij mijn vorige werkgever. Ik was echter nog in de proefperiode. In het contract staat weliswaar een clausule rond niet-concurrentiebeding, maar hier staat uitdrukkelijk bij dat deze NIET actief is gedurende de proefperiode. Door mijn vorige werkgever was ik actief bij een klant.
Ik kreeg de mogelijkheid om mijn activiteiten bij deze klant verder te zetten, maar dan via een andere tussenpartij. Ik kan begrijpen dat mijn vorige werkgever daar niet gelukkig mee is. Helaas waren de omstandigheden daar onverwacht zo slecht geworden dat ik niet daar wilde blijven.
Ik vermoed dat er geen probleem is omwille van het ontbreken van een niet concurrentiebeding. Zijn er echter factoren die ik hierbij vergeet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jan 2012 09:34

als je die omstandigheden kan objectiveren: zeker niet. Anders: normaal niet, tenzij je je werkgever "misbruikt" hebt.

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

#3 , 06 jan 2012 10:06

Als objectiveren betekent dat ik de clausule uit mijn contract kan voorleggen, dan wel. Ook het contract met die andere tussenpartij kan ik voorleggen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 jan 2012 10:16

met de omstandigheden bedoel ik de omstandigheden die tot je ontslag leidden.

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

#5 , 06 jan 2012 10:18

Wel die omstandigheden zijn de overname door bedrijf waar de voorwaarden slechter zijn. Dit kan ik inderdaad objectiveren. In principe moet de situatie na de overname evenwaardig zijn aan de omstandigheden ervoor, dit is echter zeker niet zo. Ik kan dat bewijzen met bv. documenten rond de nieuwe loonopbouw, car policy, arbeidsreglement, ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 jan 2012 10:27

de situatie op het moment zelf moet (ongeveer) hetzelfde zijn, niet de toekomstige plannen :).

Nu, dan heb je alvast een objectief element en kan er geen sprake zijn van misbruik van het ontslagrecht.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”