Loon na ontslag

FBE
Topic Starter
Berichten: 3

Loon na ontslag

#1 , 04 jan 2012 23:29

Ik ben begin december ontslagen met een opzegvergoeding van 3 maand.

1. Impliceert dit dan dat ik een vergoeding krijg twv 3 maand loon (+extra legale voorwaarden) én ook nog recht heb op mijn volledig loon van december?
Indien dit niet het geval zou zijn, zou ik nl. slechter af zijn, omdat bij een opzegtermijn van 3 maand deze pas ingaat op 1 januari en ik dus wel recht heb op het loon van december.

2. Een maand na mijn ontslag heb ik nog steeds geen verbrekingsvergoeding ontvangen. Stel ik mijn ex-werkgever in gebreke? (belangrijk detail, WG heeft me gunst verleend doordat ik mijn bedrijfswagen mag houden tot einde opzegtermijn (staat niet op papier), dus al te gemakkelijk in gebreke stellen zou ik achterwege willen laten).

3. begin 2012 is er voor mijn sector een serieuze indexsprong (dacht goeie 3%), wordt mijn verbrekingsvergoeding berekend op mijn loon van december of op dat van januari (gezien de indexsprong zou dat toch een 200 EUR verschil uitmaken...)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jan 2012 07:15

je schrijft hier termen die niet gecombineerd kunnen worden. Daarom is het van belang de effectieve tekst van de ontslagbrief te zien (namen etc mag je natuurlijk verwijderen) om 100% zeker te zijn. Er is namelijk bij een verbrekingsvergoeding geen sprake meer van een opzegtermijn. Het kan ook zijn dat er geen verbreking is, maar een opzeg met vrijstelling van prestaties.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2012 10:01

En of het houden van die wagen een "gunst" is valt ook te bezien. Als dit onderdeel is van je loonpakket, en het gaat hier over een opzegperiode, heb je recht op die wagen, of een vergoeding die gelijk staat met het voordeel van een bedrijfswagen, gedurende de opzegperiode (als ik me niet vergis).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

xena

#4 , 07 jan 2012 21:01


2. Een maand na mijn ontslag heb ik nog steeds geen verbrekingsvergoeding ontvangen. Stel ik mijn ex-werkgever in gebreke? (belangrijk detail, WG heeft me gunst verleend doordat ik mijn bedrijfswagen mag houden tot einde opzegtermijn (staat niet op papier), dus al te gemakkelijk in gebreke stellen zou ik achterwege willen laten).

als het een ontslag is met vrijstelling van prestaties moet je loon normaal verder worden betaald op de gezette tijden en begint de opzeggingstermijn op 1 januari te lopen . let op en deze opzeggingstermijn kan ook geschorst worden bvb door ziekte , zeker rekening meehouden als je werkloos blijft

FBE
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 23 jan 2012 20:07

De tekst van mijn ontslagbrief:
Op heden, maandag 5december 2011, heb ik xxx in onze hoedanigheid van vertegenwoordiger van deze vennootschap aan u medegedeeld dat wij op datum hiervoor vermeld onmiddellijk en definitief een einde stellen aan uw arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur als bediende.

Derhalve schrijven wij u uit dienst op 5 december 2011.

De verbrekingsvergoeding wegens het niet naleven van de opzeggingstermijn zal aan u betaald worden van zodra de berekeningen gemaakt zijn. Deze vergoeding is gelijk aan het loon voor de periode van de opzeggingstermijn, zijnde 3 maanden.
Ik heb nu mijn geld ontvangen en daar staat bij contractbreuk een bedrag dat overeenkomt met 3 maand loon + voordelen.
Daarvan hebben ze mijn eerder gestorte loon van december afgehouden.

Is dit correct? Had ik mijn gewone opzeggingstermijn moeten uitdoen, had ik loon van december, januari, februari en maart, dus was ik beter af!

Daarenboven heb ik geen detail ontvangen wat zij bedoelen met contractbreuk. Wat zit daar allemaal in? Ik zou die berekening namelijk zelf willen kunnen checken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 jan 2012 20:40

wat is je brutojaarloon?

Indien je opzegtermijn 3 maand zou bedragen is de manier van verbreking (direct ingaan met uitbetaling van 3 maand) correct.

Over de inhoud van een maandloon heb je recht op informatie, vraag dit dus in een mail.

FBE
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 23 jan 2012 21:02

Opzegtermijn zou inderdaad 3 maand bedragen obv mijn jaarloon en ancienniteit.

Lightning

#8 , 23 jan 2012 21:05

Bij verbreking is er geen opzegtermijn. De arbeidsovereenkomst houdt onmiddellijk op te bestaan.
Men betaalt U een verbrekingsvergoeding uit.

xena

#9 , 24 jan 2012 13:29


Derhalve schrijven wij u uit dienst op 5 december 2011.
je moet loon krijgen tot aan de verbreking op 5 december 2011 en niet voor gans de maand december

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”