scholingsbeding

ingenieurke
Topic Starter
Berichten: 3

scholingsbeding

#1 , 05 feb 2007 15:42

In het kader van een opleiding die ik momenteel volg, heeft mijn werkgever me gevraagd een clausule bij mijn arbeidsovereenkomst te tekenen.
Ik vat de clausule kort samen.
"De werkgever voorziet 8u per week voor het volgen van de opleiding, betaalt de opleidingskosten (inschrijving, cursusmateriaal,...) en eventuele andere kosten (transport, verblijfskosten,...)
Indien de werknemer de firma verlaat of de opleiding stop zet voor het einde van de opleiding zal hij alle gemaakte kosten betalen. Indien hij de firma verlaat na het afmaken van de opleiding, maar voor 1 jaar, zal hij de opleidingskosten betalen. Indien hij de firma verlaat na 1 jaar maar voor 2 jaar zal hij de hleft van de opleidingskosten betalen en indien hij de firma verlaat na 2 jaar zal hij een vierde van de opleidingskosten betalen."

Mijns inzien dien ik bij vertrek dus enkel de opleidingskosten (inschrijving en cursusmateriaal) te betalen en niet de uren die mij ter beschikking gesteld zijn voor het volgen van deze opleiding. Het gerucht doet echter de ronde dat de genomen uren ook terugbetaald zouden moeten worden.

Kan iemand uitsluitsel brengen?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
flyer
Berichten: 23

#2 , 06 feb 2007 13:16

in de overeenkomst worden er onder opleidingskosten blijkbaar niet de uren voorzien, maar enkel het inschrijvingsgeld e.d. De uren staan afzonderlijk vermeld en komen dus niet in aanmerking voor terugbetaling.
Dit lijkt mij een zeer degelijke en faire overeenkomst.

ingenieurke
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 06 feb 2007 13:21

in de overeenkomst worden er onder opleidingskosten blijkbaar niet de uren voorzien, maar enkel het inschrijvingsgeld e.d. De uren staan afzonderlijk vermeld en komen dus niet in aanmerking voor terugbetaling.
Dit lijkt mij een zeer degelijke en faire overeenkomst.
mij ook...
hier doet echter de ronde dat de uren w?l inbegrepen zouden zijn en dus terugbetaald moeten worden. Is dit mogelijk? Of zijn de uren volgens jullie uitgesloten door ze apart in de opsomming te vermelden?

Reclame

flyer
Berichten: 23

#4 , 06 feb 2007 19:12

het probleem kan zich volgens de text van de overeenkomst slechts stellen bij verlaten van de firma voor het einde van de opleiding. Voor de rest worden de uren uitgesloten, daar zij afzonderlijk vermeld worden en niet onder opleidingskosten. Hiervoor wordt verwezen naar inschrijvingskosten, cursusmateriaal,.........., dus allemaal zeer materi?le zaken.
Trouwens, de werkgever is akkoord om deze uren toe te kennen en te betalen. Deze zijn dus arbeidstijd en gepresteerde arbeid terugvorderen lijkt mij volledig onmogelijk.
In deze zin is dit dus een volledig normale overeenkomst en de werkgever bedoelt waarschijnlijk alleen dat het niet kan dat hij de opleiding betaalt waar eventueel enkel een andere werkgever baat zou bij hebben.

ingenieurke
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 07 feb 2007 09:24

bedankt flyer voor je hulp!!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”