ontslag zonder wettige reden

richard canard
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag zonder wettige reden

#1 , 26 dec 2011 21:30

ik werk sinds 16 juni 2011 (datum overeenkomst) als account manager in dienst en opdracht voor een recruteringskantoor. Zij zouden voor mij kortetermijnopdrachten zoeken (tussen 4 maand en 1 jaar per opdracht) in salesgerelateerde functies binnen verschillende sectoren, terwijl ik een bediendencontract voor onbepaalde duur met hen afgesloten heb ('een detacheringsfunctie).

de eerste opdracht ving aan op 16 juni 2011 en zou initieel voor 4 maanden gelden. Deze werd 2 maanden verlengd, aangezien de opdrachtgever tevreden was over mijn diensten. Deze opdrachtgever heeft me een contract aangeboden, maar ik wenste hier niet op in te gaan, aangezien ik in detachering wilde werken.
Deze opdrachtgever heeft dus besloten om mijn opdracht niet te verlengen.

tijdens deze opdracht werd ik vader en heb ik 10 dagen vaderschapsverlof genomen.

Vorige week (21/12) heb ik een aangetekend schrijven ontvangen van mijn werkgever met de melding dat hij de arbeidsovereenkomst onmiddelijk op 22/12 wenst te beëindigen.

in deze ontslagbrief staat geen reden voor ontslag.


ik heb in september reeds mondeling aangegeven dat ik niet zou ingaan op een bod van de opdrachtgever waarvoor in op dat ogenblik werkte, dus in principe hadden ze voldoende tijd om een nieuwe functie voor mij te zoeken.

een aantal vragen:

1. is een ontslag via aangetekend schrijven geldig vanaf de dag van opsturen? ik was in dienst vanaf 16/06 en heb 10 dagen vaderschapsverlof genomen, waardoor mijn proefperiode met 7 kalenderdagen verlengd kon worden. Kan ik maw aangeven dat ze me buiten de proefperiode ontslagen hebben, omwille van de laattijdige verzending van het aangetekend schrijven en dus recht heb op 3 maanden verbrekingsvergoeding ipv de 7 dagen die ze me nu zouden uitbetalen?

2. moet er in deze ontslagbrief geen geldige reden staan? Is deze dan nietig, en wordt ik verwacht gewoon in dienst te zijn?

3. indien er geen geldige reden is (opdrachtgever was heel tevreden, want ik werd door hem een contract aangeboden/het is een rekruteringskantoor met + - 80 medewerkers en een 100 openstaande vacatures op de site, dus in principe zouden ze me toch ten minste een aantal sollicitaties moeten bezorgd hebben/ik heb steeds eerlijk en open naar hen toe gecommuniceerd
wat ik verwachtte).

bedankt alvast voor jullie feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 dec 2011 22:32

1. ontslag is geldig (onder voorwaarden dat je die 10 dagen effectief genomen hebt, zal de AZ op tijd in ontvangst genomen worden)
2. nee, op een ontslagbrief hoeft geen reden te staan. Bij betwisting kan je wel het ontslag betwisten indien je denkt de echte reden niet wettelijk zou vinden (<> "geen geldige reden"): bvb zwangerschap, opnemen van vaderschapsverlof... Je bent in dat laatste geval beschermd tot 3 maanden NA de schriftelijke kennisgeving van de aanvraag tot vaderschapsverlof, natuurlijk enkel omwille van die reden.
3. als jij beweert dat het ontslag te wijten is aan het vaderschapsverlof, moet de werkgever het tegendeel bewijzen. Hij kan imho met héél veel kans op succes argumenteren dat in de hudiige crisis er geen nieuwe opdracht gevonden werd voor jou en je daarom ontslagen werd. Enkel in het geval dat ze wél een nieuwe opdracht voor jou konden krijgen (en dus bvb extra volk aanvaardden), kan je het nog redden.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”