Ontslag.

Luc B.
Topic Starter
Berichten: 6

Ontslag.

#1 , 24 dec 2011 12:15

Na een succesvolle loopbaan van 28 jaar in enkele bedrijven, beslis ik om een andere niet commerciële weg in te gaan en werd gevraagd om voor een vzw te gaan werken (met in totaal 5 personen). Ik kreeg een contract aangeboden voor 6 maand als proefperiode. Daar ik universitair ben was de huidige verantwoordelijke al zenuwachtig dat ik met tijd zijn job zou oppakken.... wat zeker niet het geval noch de bedoeling was. Mij werd een 6 maand opleiding beloofd, doch van de eerste dag kreeg ik reeds diverse projecten te verwerken. Daar nieuw materie (wetgeving enz) soms moeilijk is en ik héél degelijk wou werken duurde het volgens de verantwoordelijke allemaal te lang. Niettegenstaande ik alle deadlines haalde, nooit een mondelinge of schriftelijk opmerking kreeg werd ik na 8 weken onmiddellijk aan de deur gezet. In feite zonder reden, de RvB van de vzw hield het op een "onmogelijkheid tot samenwerking tussen mezelf en de verantwoordelijke"... deze verantwoordelijk was en is echter een enorm emotioneel persoon die s'morgens neen zegt en 1 uur later ja...
Alles is ondertussen 6 maand geleden, doch het wringt mij nog steeds dat ik daar totaal ten onrechte werd buitengekieperd.... Kan ik daartegen nog iets ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 24 dec 2011 12:50

gaat het om een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur met een looptijd van 6 maanden of om arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur met een proeftijd van 6 maanden ?

als het een contract van bepaalde duur van 6 maanden is , wat is er bepaald inzake de proeftijd (indien niks is de proeftijd 1 maand)

indien er geen opzeggingstermijn of verbrekingsvergoeding was kan u zich nog altijd wenden naar de arbeidsrechtbank als u geen afstand van je rechten hebt gedaan teminste

afhankelijk van het contract kan je dus recht hebben op 7 dagen verbrekingsvergoeding of de resterende termijn van de arbeidsovereenkomst van bepaalde duur .

als u in de proeftijd zat
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 81. § 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.
§ 2. De partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn gesteld in § 1, is gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is (aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend) hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn.

als u buiten de proeftijd zat
Art. 40. § 1. Is de overeenkomst voor bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk aangegaan, dan is de partij die de overeenkomst beëindigd zonder dringende reden vóór het verstrijken van de termijn, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen, die gelijk is aan het bedrag van het loon dat verschuldigd is tot het bereiken van die termijn, zonder echter het dubbel te mogen overtreffen van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn, die in acht had moeten worden genomen, indien de overeenkomst zonder tijdsbepaling was gesloten.


Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.
(In geval van toepassing van artikel 39bis verjaart de rechtsvordering die uit de niet-betaling van de opzeggingsvergoeding ontstaat, één jaar na de laatste effectieve maandelijkse betaling door de werkgever

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”