Zelf ontslag nemen en opzegtermijn door werknemer beslist

Merelbeke
Topic Starter
Berichten: 5

Zelf ontslag nemen en opzegtermijn door werknemer beslist

#1 , 23 dec 2011 16:45

Hallo,

Na het lezen van de berichten hier op het forum over gelijkaardige situaties, blijkt dat mijn vraag toch nog anders ligt.

Ik ben een hoger-betaalde bediende (middenkader). Op 30 september diende ik mijn ontslag in met voorstel van een opzegtermijn van 4 maanden (voor ontvangst getekend door werkgever). De reden hiervoor was een geplande nieuwe invulling van mijn functie waar ik niet mee akkoord kon gaan.

Later kreeg ik een betekening van opzegtermijn van de werkgever waarin staat dat 31 januari het einde van het arbeidscontract is, tenzij de overdracht van mijn werkzaamheden vroeger afgerond is. Omdat zo'n regeling voor mij helemaal geen zekerheid biedt (wie bepaalt dat, wat zeg ik tegen de volgende werkgever?), heb ik opnieuw een schrijven ingediend (weer voor ontvangst ondertekend) waarin ik de einddatum van 31 januari herhaal.

Vandaag, tijdens mijn sollicitatieverlof, krijg ik telefonisch te horen dat dit mijn laatste werkdag is. Kan dit dan zomaar? Bovendien heb ik volgende week verlof, reeds meer dan een maand geleden goedgekeurd.

Ik weet dat dit een beetje de omgekeerde wereld is, daar de meeste werknemers die zelf hun ontslag indienen zo snel mogelijk weg willen. Voor mij zijn de inkomenszekerheid en de tijd om te solliciteren doorslaggevend.

Alle advies is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2011 18:55

Ik wist zelfs niet dat jij recht had op sollicitatieverlof als je zelf je ontslag gaf.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 dec 2011 18:57

telefonisch telt niet (kan niet bewezen worden). Indien je dit op papier krijgt, kan je verbreking van de arbeidsovereenkomst pleiten.

Men kan (vanuit werkgeverszijde) niet eenzijdig je datum einde arbeidsovereenkomst bepalen/veranderen.

@denlowie: yep, je hebt dat recht. Omdat je niet noodzakelijk reeds een andere werkgever hebt als je ontslag neemt.

Reclame

Merelbeke
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 04 jan 2012 13:43

Bedankt voor je reactie, JPV. Ik heb ondertussen een aangetekend schrijven ontvangen waarin het telefoontje wordt bevestigd.

De juridische dienst van de bediendenvakbond heeft mij intussen een gelijkaardig advies gegeven; dit is een verbreking van de arbeidsovereenkomst, en dus kan ik nu een schadevergoeding eisen gelijk aan een maandloon. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Merelbeke
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 04 mei 2012 21:13

Even de afloop meedelen. Nadat ik een aangetekende brief had gestuurd waarin stond dat ik een verbrekingsvergoeding eiste, kreeg ik een brief terug van mijn ex-werkgever dat ze akkoord waren, en mij een verbrekingsvergoeding gingen storten. Dat is dan ook gebeurd. Moraal van het verhaal: laat je niet doen!

SamWitse
Berichten: 12

#6 , 25 jul 2012 10:00

Begrijp ik het goed, dat als de werknemer in zijn ontslagbrief een termijn van bv. 4 maanden voorstelt, de werkgever dit enkel voor ontvangst tekent, en daarna de periode inkort tot 3 maanden, de werkgever 1 maand verbrekingsvergoeding verschuldigd is?

Ik zit namelijk in een situatie waarbij ik binnen 4 maanden kan beginnen bij een nieuwe werkgever, maar er nu weinig werk werk is bij mijn huidige werkgever. Mijn huidige werkgever kan mij dus snel missen, maar ik wil 4 maanden blijven (en loon trekken), en niet na 3 maand nog een maand thuis zitten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 jul 2012 10:31

nee. In het geval van de OP was de opzegtermijn afgesproken door werkgever én werknemer op 31 januari. Dit bleek door de verschillende documenten die naar elkaar gestuurd werden én het stilzwijgen (=aanvaarden) daarover.

Als in jouw geval je bvb 4 maand voorstelt, de werkgever dat tekent voor ontvangst en binnen een redelijke termijn een voorstel doet van een opzeg van 3 maand, is er nog geen (stilzwijgende) overeenstemming en moet je dus nog verder onderhandelen.

In jouw geval kan je best mondeling je voornemen tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst in onderlinge overeenkomst nemen aankondigen (uitdrukkelijk vermelden dat het een voornemen betreft, nog geen ontslag/verbreking) en vragen om een dergelijke overeenkomst op papier te zetten met einddatum de dag vooraleer je start bij je nieuwe werkgever.

Doet hij dit niet, dan zal je afhankelijk van je ancienniteit en loon je ontslag moeten indienen op een goedgekozen moment.

SamWitse
Berichten: 12

#8 , 25 jul 2012 10:40

Als in jouw geval je bvb 4 maand voorstelt, de werkgever dat tekent voor ontvangst en binnen een redelijke termijn een voorstel doet van een opzeg van 3 maand, is er nog geen (stilzwijgende) overeenstemming en moet je dus nog verder onderhandelen.

Doet hij dit niet, dan zal je afhankelijk van je ancienniteit en loon je ontslag moeten indienen op een goedgekozen moment.
Wat als er geen akkoord komt? Want ik wil natuurlijk niet vóór 4 maanden weg. En baas wil mij zo snel mogelijk weg als hij weet dat ik ga vertrekken.
In princiepe zou hij mij al onmiddellijk wegwillen, om kosten te besparen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 25 jul 2012 10:55

als er geen akkoord komt nadat je je ontslag gegeven hebt, zal de rechter uiteindelijk moeten beslissen indien de werkgever je bvb na 3 maand de toegang tot het bedrijf weigerde. Jij zal dan voor de arbeidsrechter 1 maand loon moeten vorderen, de werkgever zal de rechtbank moeten overtuigen dat de 3 maand een correcte termijn is.

In de veronderstelling dat je een hogere bediende bent (brutoloon hoger dan iets van een 32.000 euro op jaarbasis (exact cijfer ben ik nu even kwijt) en je opzegtermijn kan onderhandelen, zal deze maximaal 4,5 maand zijn. Verder beoordeeld de rechter het wederzijds belang bij het ontslag. Jij hebt géén belang om je ontslag te geven met een vroeger einddatum, terwijl je werkgever je, zonder dat je je ontslag wou geven, sowieso nog in dienst had moeten houden.

Persoonlijk zou ik, indien er in de praktijk écht wel een gebrek aan werk is, 2 maand én enkele dagen op voorhand je ontslag geven met een voorgestelde opzegtermijn van 2 maand. Vermeld in die brief duidelijk het gebrek aan werk en dat voor hem dus duidelijk die 2 maand geen probleem kan zijn.

SamWitse
Berichten: 12

#10 , 25 jul 2012 11:40

Persoonlijk zou ik, indien er in de praktijk écht wel een gebrek aan werk is, 2 maand én enkele dagen op voorhand je ontslag geven met een voorgestelde opzegtermijn van 2 maand. Vermeld in die brief duidelijk het gebrek aan werk en dat voor hem dus duidelijk die 2 maand geen probleem kan zijn.
Wat als de werkgever dan zegt: ik wens geen opzegtermijn, of, ik wens maar 1 maand als opzegtermijn?
Dat is dan wel 2 maand (of 1 maand) zonder inkomen!

Dat is nét mijn probleem.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 26 jul 2012 06:50

de rechter zal niet vlug 2 maand of 1 maand goedkeuren, gezien het belang van beide partijen primeert (zie hierboven). Over 3/4 maand kan je nog serieus twijfelen, afhankelijk van je ancienniteit.

100% zekerheid zal je echter nooit hebben als je je ontslag moet geven. Daar bestaat geen oplossing voor.

Moraelin
Berichten: 319

#12 , 26 jul 2012 17:38


@denlowie: yep, je hebt dat recht. Omdat je niet noodzakelijk reeds een andere werkgever hebt als je ontslag neemt.
Heb je daar dan ook nog recht op als je al een werkgever hebt gevonden ? Waarschijnlijk niet maar hoe bepalen ze dat ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 26 jul 2012 22:17

als je reeds een arbeidsovereenkomst getekend heb, heb je daar geen recht op. Als werkgever kan bewijzen dat je dit getekend hebt (bvb doordat je dit in een mail aan hem liet weten), hoeft hij dit dus niet toe te staan.

Moraelin
Berichten: 319

#14 , 27 jul 2012 13:24

Ok bedankt, dat is duidelijk.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”