einde specifieke functie

pollekepol
Topic Starter
Berichten: 4

einde specifieke functie

#1 , 21 dec 2011 19:17

Hoi allemaal,

Ben 26 jaar in dienst bij mijn werkgever. Zelf ben ik de 50 reeds gepasseerd.
Nu krijg ik te horen van mijn werkgever (niet schriftelijk) dat de afdeling wordt opgedoekt alsook mijn specifieke functie.
(bediendencontract voor onbepaalde tijd met specifieke omschrijving van functie)
Mijn wg wil mij een nieuwe functie aanbieden maar dit met een ander loon en een lagere functie.
Heb mijn wg duidelijk gemaakt dat ik hiermee niet akkoord ga.
De enige reactie was dat ik dan zelf mijn conclusies maar moest nemen en zelf ontslag nemen.
Van deze beslissing staat er nog niets op papier. Mijn wg heeft mij schriftelijk nog niet op de hoogte gebracht dat mijn finctie wordt stopgezet.

Wat zijn de verplichtigingen van de wg en hoe kunnen we dit oplossen.

- zelfde loon als nu eisen voor het uitoefenen van een lagere functie
- wg moet mij onstaan met uitbetaling van opzegvergoeding
- zijn eisen aanvaarden en ermee leren leven
- ....

Graag jullie reacties
Paul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 dec 2011 21:10

wat staat er in je arbeidsovereenkomst? wat bedoel je met "je specifieke functie" en de "lagere functie"?

pollekepol
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 22 dec 2011 16:01

In mijn contract staat:
De werkgever neemt de bediende in dienst vanaf ..... in functie van 'Graficus Zeefdruk'.
De arbeidsovereenkomst wordt gesloten voor een voltijdse arbeid dwz 38 uren per week.

Het is de aldeling 'zeefdruk' die wordt ontbonden. Zodoende vervalt ook mijn functie.
De nieuw aangeboden functie heeft een minder goede weddeschaal. maw degradatie.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 dec 2011 22:04

een lager loon wil niet noodzakelijk zeggen een lagere functie/degradatie (nu, dat doet er hier niet toe).

Het feit dat de afdeling zeefdruk ontbonden wordt, is hier van belang: gezien de essentiele wijziging van de arbeidsovereenkomst gebeurt nét door de sluiting, kan je geen gebruik maken van het inroepen van die wijziging, gezien de economische situatie. Je zal dus je huidig loon kunnen behouden, maar de functiewijziging imho niet kunnen weigeren. De werkgever kan je natuurlijk ontslaan indienje je huidig loon niet wil laten zakken.

pollekepol
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 23 dec 2011 08:53

Je zal dus je huidig loon kunnen behouden, maar de functiewijziging imho niet kunnen weigeren.


Dit is ook hetgeen ik heb voorgesteld.
Ze wensten daar niet op ingaan modat het niet verantwoordelijk zou zijn tov de andere bedienden.

Dezelfde functie uitoefenen als zij met een hogere verloning kon niet!!!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 dec 2011 14:14

kan wel, maar doen ze natuurlijk niet graag. Hou er gewoon rekening mee dat je een ontslag riskeert.

pollekepol
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 23 dec 2011 17:40

Blijven verder werken in dezelfde firma met een andere functie/takenpakket interesseert me niet.
hetgeen ik wil weten is:
- kan ik een andere functie weigeren
- wanneer ik een andere functie weiger en ze ontlaan me, moeten ze me dan voor de 26 jaar dienst uitbetalen
- moet ik mijn dagen uit doen alhoewel de afdeling is opgedoekt, met welke taken moet ik eventueel mijn dagen vullen.
- wanneer ze me uitbetalen kan ik dan onmiddellijk een andere job aanvaarden zonder consequenties

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 23 dec 2011 18:54

Blijven verder werken in dezelfde firma met een andere functie/takenpakket interesseert me niet.
hetgeen ik wil weten is:
1) - kan ik een andere functie weigeren
2) - wanneer ik een andere functie weiger en ze ontlaan me, moeten ze me dan voor de 26 jaar dienst uitbetalen
3) - moet ik mijn dagen uit doen alhoewel de afdeling is opgedoekt, met welke taken moet ik eventueel mijn dagen vullen.
4) - wanneer ze me uitbetalen kan ik dan onmiddellijk een andere job aanvaarden zonder consequenties
1) nee
2) je kan niet weigeren, dsu nee
3) indien men je ontslaat, kan men je die andere taken laten doen
4) als je contract verbroken wordt: ja. als je contract opgezegd wordt met vrijstelling van presteren: afhankelijk van wat overeengekomen wordt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”