ontslag en prille zwangerschap

barthelomeus
Topic Starter
Berichten: 8

ontslag en prille zwangerschap

#1 , 20 dec 2011 21:47

Mijn werkgever heeft mij vandaag telefonisch laten weten dat hij de arbeidsovereenkomst wil verbreken.


Ik ben 5 weken zwanger.

Heeft het met betrekking tot ontslagbescherming/vergoeding nog zin om dit aan mijn werkgever te melden.

Dank bij voorbaat voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 21 dec 2011 06:33

Mijn werkgever heeft mij vandaag telefonisch laten weten dat hij de arbeidsovereenkomst wil verbreken.


Ik ben 5 weken zwanger.

Heeft het met betrekking tot ontslagbescherming/vergoeding nog zin om dit aan mijn werkgever te melden.

Dank bij voorbaat voor het advies
stuur het vandaag nog op per aangetekend schrijven en zwijgen hierover tegen uw werkgever tot hij het schrijven heeft ontvangen wordt desnoods een paar dagen ziek of eventueel via deurwaarder voordat de arbeidsovereenkomst is verbroken


http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=982" onclick="window.open(this.href);return false;
Verwittiging van de werkgever
Vanaf het ogenblik dat de werkneemster zwanger is, heeft ze er alle belang bij haar werkgever hiervan op de hoogte te brengen. Vanaf dat ogenblik zijn er immers een aantal wettelijke beschermingsmaatregelen die in werking treden. Deze hebben betrekking op de arbeidsvoorwaarden en op de gezondheid van de werkneemster en haar ongeboren kind. Zo heeft de zwangere werkneemster het recht om van het werk afwezig te zijn voor een zwangerschapsonderzoek wanneer dit niet kan plaatsvinden buiten de arbeidsuren.

Het is aan te raden om de werkgever te informeren door een geneeskundig getuigschrift aangetekend te versturen of het geneeskundig getuigschrift te overhandigen en hiervan een bewijs van ontvangst te vragen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2011 10:59

Beste zwanger barthelomeus ;). Buiten het feit dat je wel een héél mannelijke nick gekozen hebt als zwangere vrouw...

U ontslagen kan enkel via aangetekend schrijven, of via deurwaarder. Dus zoals xena aangeeft, zo snel mogelijk je werkever inlichten over je zwangerschap zodat je bescherming geniet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

xena

#4 , 21 dec 2011 13:13


U ontslagen kan enkel via aangetekend schrijven, of via deurwaarder.
ontslag door middel van verbreking kan zonder aangetekend schrijven of deurwaarder

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2011 13:33

ontslag door middel van verbreking kan zonder aangetekend schrijven of deurwaarder
Maar dan heb je wel een héél goede reden nodig, zou ik zo denken (of een dikke portefeuille om uw werknemer uit te betalen / schadeloos te stellen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#6 , 21 dec 2011 16:46

ontslag door middel van verbreking kan zonder aangetekend schrijven of deurwaarder
Maar dan heb je wel een héél goede reden nodig,
je moet enkel kunnen aantonen dat je het gedaan hebt , hoe of waarom doet er niet toe

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 21 dec 2011 21:14

niet enkel dat je het gedaan hebt, maar ook wanneer. Ik zou de OP aanraden om niet enkel via aangetekende zending, maar eventueel via een deurwaarder het doktersattest te laten bezorgen, om dit zo vblug mogelijk te bezorgen. Kost geld, maaar zal er veel besparen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 dec 2011 08:36

Maar dan heb je wel een héél goede reden nodig, ...
je moet enkel kunnen aantonen dat je het gedaan hebt , hoe of waarom doet er niet toe
Gelieve me volledig the quoten:
... zou ik zo denken (of een dikke portefeuille om uw werknemer uit te betalen / schadeloos te stellen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#9 , 23 dec 2011 11:54

Maar dan heb je wel een héél goede reden nodig, ...
je moet enkel kunnen aantonen dat je het gedaan hebt , hoe of waarom doet er niet toe
Gelieve me volledig the quoten:
... zou ik zo denken (of een dikke portefeuille om uw werknemer uit te betalen / schadeloos te stellen).
Mijn werkgever heeft mij vandaag telefonisch laten weten dat hij de arbeidsovereenkomst wil verbreken.
weet je eigenlijk wel wat een verbreking van de arbeidsovereenkomst is ?

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 23 dec 2011 12:17

Strikt genomen heeft de werkgever al laten weten dat de arabeidsovereenkomst werd verbroken, alleen kan hij dat niet of moeilijk bewijzen, vermits het telefonisch is gebeurd. Dus als hij 'morgen' de verbrekingsvergoeding overschrijft, zit de werkgever save?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jan 2012 10:59

weet je eigenlijk wel wat een verbreking van de arbeidsovereenkomst is ?
Neen, vertel het me eens, o wijze vakbondspersoon...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jinan
Berichten: 107

#12 , 02 jan 2012 11:11

Jobs
Artikels

Trefwoord
Kan ik ontslagen worden als ik zwanger ben?

Als zwangere werkneemster mag je niet ontslagen worden in de periode die begint op de dag waarop je werkgever op de hoogte is gebracht tot een maand na de laatste dag van je bevallingsrust. Hervat je na je bevalling bijvoorbeeld op 5 juli het werk, dan ben je beschermd tot 4 augustus.

Let op: De ontslagbescherming is niet totaal. Bij zware beroepsfouten bijvoorbeeld kan je nog altijd ontslagen worden. Andere redenen kunnen economische of technische redenen zijn, of redenen die te maken hebben met je gedrag. Bij je ontslag moet de werkgever wel kunnen aantonen dat zijn beslissing niets te maken heeft met je zwangerschap.

De beschermingsperiode kan beginnen nog vooraleer je het doktersattest met de verwachte bevallingsdatum overhandigt; het volstaat dat de werkgever op de hoogte is van je zwangerschap. Het maakt niet uit of je hem dit zelf gemeld hebt, hij het van een collega vernomen heeft of hij gewoon niet aan je zwangere buik voorbij kon gaan. De wet is op dit vlak dus zeer ruim, maar meld je zwangerschap toch maar liever zelf. Zo voorkom je onduidelijkheid.

Als je werkgever niet kan bewijzen dat de beëindiging van je arbeidsovereenkomst tijdens de periode van bescherming tegen ontslag, niets te maken heeft met je zwangerschap of bevalling, zal hij een bijzondere vergoeding van 6 maanden loon moeten betalen bovenop je normale opzegvergoeding. Hij heeft de bewijslast en moet je de reden schriftelijk opgeven als je dit vraagt.

Bron : Jobat

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”