opzegtermijn

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

opzegtermijn

#1 , 20 dec 2011 10:14

Beste forumleden,

ik bevind me in volgende situatie. Op 18 april 2011 ben ik in een firma beginnen te werken met een arbeidscontract. In dit contract staat een proefperiode van 6 maanden alvorens men overgaat naar een contract van onbepaalde duur. Eind september heb ik een brief gekregen dat mijn proefperiode door omstandigheden met 6 maand verlengt werd. Dit is ons ook meegedeeld bij ondertekening van het contract dat dit mogelijk was.

Nu heb ik vorige week mijn ontslag gegeven. En in de brief verwijs ik naar het artikel in het contract waarin vermeld staat dat ontslag door de werkgever tijdens de proefperiode 7 dagen bedraagt en ontslag door de werknemer 3 dagen. Na de proefperiode is dit door de werknemer 14 dagen.

Aangezien ik in een verlenging zit van mijn proefperiode zou ik toch maar 3 dagen opzeg moeten doen of ben ik hier fout in? Volgens de personeelsdienst zou ik toch een opzeg moeten doen van 14 dagen, wat dus niet klopt met het arbeidscontract.

Alvast bedankt voor de nuttige informatie.

GB2702

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 20 dec 2011 18:37

verward u niet een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur (van 6 maanden) met een proefperiode ?
als ik gelijk heb kan het u flink wat (verbrekingsvergoeding)kosten in het andere geval is er geen proefperiode maar een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 48. § 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere werkman afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de werkman in dienst treedt.
§ 2. De proeftijd mag niet minder dan zeven en niet meer dan veertien dagen duren. Wanneer omtrent de duur van de proeftijd niets is bepaald noch bij individuele of collectieve arbeidsovereenkomst, noch in het arbeidsreglement, dan is de proeftijd zeven dagen.


burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 20 dec 2011 18:56

bediende - arbeider?

Reclame

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#4 , 22 dec 2011 09:03

Heb ondertussen nieuws gekregen van mijn vakbond die het ook aan het uitzoeken waren en mijn opzegperiode is wel degelijk maar 3 dagen.

even ter info, het ging over een openbare firma waar men bij aanvang van het contract eerst een opleiding krijgt van 6 weken en men daarna dus verder een proefperiode heeft tot men 6 maanden in de firma aanwezig is. Nadien komt er een evaluatie waar men een verlenging kan krijgen van de proefperiode met 6 maanden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”