Ontslag door werkgever: hoe zo snel mogelijk firma verlaten?

Quenca
Topic Starter
Berichten: 6

Ontslag door werkgever: hoe zo snel mogelijk firma verlaten?

#1 , 19 dec 2011 09:43

Beste

Afgelopen donderdag heb ik te horen gekregen dat ik per aangetekend schrijven een brief heb ontvangen dat mijn arbeidsovereenkomst door de werkgever is verbroken. En dat ik per 1 januari een opzegtermijn heb van 3 maanden. Mijn functie valt helemaal weg en bestaat per 1 januari niet meer. Ze hebben mij een andere functie aangeboden die ik geweigerd heb. Officieel is het een gelijkwaardige functie, maar het is wel degelijk degradatie en voel me heel vernederd en ben het vertrouwen in de firma kwijt. Op dit ogenblik woon ik nog in West-Vlaanderen (woonde alleen nog maar hier voor de job) en wil dus graag terug naar mijn vertrouwde omgeving in Limburg. Wat kan ik nu doen om hier zo snel mogelijk te vertrekken? Ik wil echt niet 3 maanden nog voor die firma werken. Dat gaat me emotioneel kapot maken. Ik weet dat ik een tegenopzeg kan doen en dan nog maar 1 maand moet doen. Maar kan ik dan daarna nog gaan stempelen? Kunnen ze mij tevens tijdens mijn opzeg een andere job laten uitoefenen?

Alvast bedankt voor een antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 19 dec 2011 10:04

Neen, u kan niet stempelen na een tegenopzeg.
Ja, men kan u een andere functie laten uitoefenen in die periode (maar niet tegen minder loon).

Quenca
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 19 dec 2011 10:14

zelfs niet als ik een maand mijn tegenopzeg uit doe? En dan na 3 maanden (wettelijke opzeg) stempelen ?Wat als ik ze zover krijg dat ze mij direct laten gaan met opzegvergoeding?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2011 10:41

zelfs niet als ik een maand mijn tegenopzeg uit doe? En dan na 3 maanden (wettelijke opzeg) stempelen ?Wat als ik ze zover krijg dat ze mij direct laten gaan met opzegvergoeding?
Dit kan je proberen, maar zie dat je je recht op stempelgeld niet kwijtspeelt. Als er ook maar een schijn is dat je met onderlinge toestemming je opzeg niet uitdoet, kan dit voor problemen zorgen.

Misschien toch door de zure appel heenbijten en gewoon je opzeg doen, je sollicitatieverlof opnemen en je verder toekomst in Limburg plannen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 dec 2011 12:37

Ik weet dat ik een tegenopzeg kan doen en dan nog maar 1 maand moet doen. Maar kan ik dan daarna nog gaan stempelen?
nee, tenzij na een sanctie. Die kan 4 tot 52 weken bedragen, maar zal in uw geval waarschijnlijk dicht bij de periode van de resterende opzegtermijn bedragen. Zekerheid daarover kan echter niemand geven.

xena

#6 , 19 dec 2011 18:37

Afgelopen donderdag heb ik te horen gekregen dat ik per aangetekend schrijven een brief heb ontvangen dat mijn arbeidsovereenkomst door de werkgever is verbroken. En dat ik per 1 januari een opzegtermijn heb van 3 maanden.
wat staat er in het aangetekend schrijven ?
aangezien : een arbeidsovereenkomst nu is verbroken er geen opzeggingstermijn meer kan zijn die begint in januari

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”