Wedertewerkstellingsprogramma. GESCO statuut.

Mila
Topic Starter
Berichten: 6

Wedertewerkstellingsprogramma. GESCO statuut.

#1 , 18 dec 2011 22:38

Ik heb een vraagje i.v.m. mijn werkloosheidsuitkering. Ik ga mijn situatie even proberen schetsen.
In maart 2010 begon ik als winkel medewerker bij een kringwinkel (sociaal werkplaats) te werken.
In oktober 2011 heb ik ontslag gekregen (reden van ontslag afstand van huis naar werk, meer dan 12 uur buitenshuis ) . Ik heb mij onmiddellijk ingeschreven bij de VDAB als werkzoekende. Mijn vakbondman gezegd dat ik in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering kom en heeft dossier voor RVA gedaan. Paar weken later heb negatieve antwoord gekregen. Volgens RVA in wedertewekstellingsprogrammaa moest ik 24 maanden binnen 30 maanden werken. Blijkbaar heb ik enkele maanden te kort. Nu ben ik al 2 maanden zonder inkomsten en weet absoluut niet wat ik moet doen. Ik heb vroeger nooit gewerkt . Ik moet minimum aantal arbeidsdagen gepresteerd hebben en het moet binnen 30 manden zijn anders ik verlies mijn gewerkte dagen. Tewerkstelling (afhankelijk van het aantal maanden dat ik nog uit te werken moet) moet in een wedertewerkstellingsprogramma zijn.
Ik heb alvast nu geen recht op dop, omdat ik niet genoeg arbeidsdagen heb!
Sorry, het is een hele boterham. Maar het is allemaal zo'n vaag iets voor mij, dat ik hoop dat jullie me een beetje wegwijs kunnen maken. Het is niet de bedoeling om te gaan doppen en te profiteren van het systeem. Heb al ontzettend gesolliciteerd, maar helaas zonder resultaat. Ik had GESCO statuut en tijdelijke tewerkstelling moet ook hetzelfde zijn(volgens rva). Nu is mijn vraag: Wat kan ik nu doen?
Laatst gewijzigd door Mila op 19 dec 2011 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tombe
Berichten: 136

#2 , 19 dec 2011 00:47

Ga eens langs bij het OCMW in ieder geval. Twee maand zonder inkomsten kan nl niet. Ik ben hier niet in thuis, maar het lijkt me dat je tenminste recht hebt op een leefloon. Dat mag dan wel niet veel voorstellen, maar het is alvast beter dan niets.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 dec 2011 08:57

je hebt recht op een leefloon op voorwaarde dat je ook de werkbereidheid toont.

ontslag krijgen met als reden: " ontslag gekregen (reden van ontslag afstand van huis naar werk, meer dan 12 uur buitenshuis" lijkt me alvast een vreemde reden. Je werkgever heeft toch op zich geen nadeel als je zo lang van huis weg bent? Ben je ondertussen verhuisd? Waarom?

Reclame

Mila
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 19 dec 2011 09:15

Ik vroeg het ontslag zelf aan werkgever en en het was de enige geldige reden. Ik wou ondertussen iets dichterbij zoeken. Ik was thuis om 20 uur en moest 3 overstapen doen. Met 4 kinderen is het erg moeilijk. Werken bij kringwinkel het is niet iets dat ik fysiek jaren kan volhouden. Ik hoop, net als zovelen, gewoon iets te vinden waarvoor ik uiteindelijk gestudeerd heb.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 dec 2011 09:22

het is een wettelijk geldige reden, maar geen geldige reden om je werk te verlaten om werkloosheidsuitkeringen te krijgen, tenzij na een periode van sanctie.

Het ogenblik dat je begon met die tewerkstelling, waar woonde je dan? Op dezelfde plaats als nu?

Biedt je, zoals tombe zegt, sowieso aan bij het OCMW. Zij zullen je proberen opnieuw in het werk te steken, eventueel via Art. 60.

Mila
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 19 dec 2011 09:32

Ja, op dezelfde plaats als nu. Kunt u aub zegen maakt het uit of ik niet wist dat ik onder GESCO statuut werkt in mijn contract stoond het niet op en werkgever zei dat hij niet wist dat de 24 maanden minimum zijn?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 dec 2011 12:38

het minimum hangt af van je leeftijd. En ik dacht dat je voor GESCO-statuut al uitkeringsgerechtig zou moeten zijn...

Gezien je de tewerkstelling aangenomen hebt, moet je in principe die verder uitdoen. Nu, u moet blijkbaar toch nog minstens 4 weken werken vooraleer werkloosheidsuitkeringen te krijgen, dus zal de huidige (beëindigde) tewerkstelling niet echt meer meespelen.

Mila
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 19 dec 2011 17:58

Ik heb in een wedertewerkstellingsprogramma gewerkt (als gesco), moet minstens 24 maanden zijn (volgens RVA) Ik heb vroeger niet gewerkt dus heb ik nu niet genoeg ardbeisdagen.
Kan me iemand zeggen als ik na tijdelijke tewerkstelling (6 manden +) zelf ontslag neem en daarna via interim 1 maand werk, heb ik recht op een uitkering?
mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 dec 2011 20:11

dat kan hier niemand zeggen tenzij je je leeftijd en de exacte data van tewerkstelling kan geven. De nodige dagen hangen af van o.a. je leeftijd.
Als je voldoende dagen hebt, zal je rehct hebben op werkloosheidsuitkeringen. Ik zie echter niet in waarom je na die 1 maand interim direct zou moeten doppen :).

Mila
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 19 dec 2011 21:33

Ik ben 34 jaar. Ik werk sinds maart 2010 tot october 2011. Doppen :) De bedoeling is na dit, kan ik geen haast om een job dicht bij huis te vinden en binnen mijn vakgebied. maar wel met leefloon (doop) Mijn vorige werkgever heeft me een baan vandaag aangeboden met hetzelfde contract (gesco ook in kringwinkel) maar onbepaalde duur. Daarom wil ik na 5 of 6 manden(afhankelijk van het aantal maanden dat ik nog uit te werken moet) zelf ontslag nemen dan heb ik zeker geen recht op uitkering.

Mila
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 23 dec 2011 18:59

Hello
kan iemand mij vertellen of GESCO en GECO statuut hetzelfde is? welke verschil? Zijn die twee wedertewerkstellingsprogramma's?
bedankt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 23 dec 2011 20:00

is in de praktijk hetzelfde

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”