Verhinderd deelname schriftelijk examen door overmacht

averlinde
Topic Starter
Berichten: 1

Verhinderd deelname schriftelijk examen door overmacht

#1 , 15 dec 2011 15:17

Ik was aanvaard als kandidaat door het schepencollege van de gemeente waar ik solliciteerde voor een positie. Daarbij werd mij per aangetekende brief lectuur aanbevolen ter voorbereiding van het schriftelijk examen. Al bij al heb ik 70 euro geïnvesteerd om alle documentatie samen te sprokkelen en mijn transport te betalen (ik beschik dus niet over een wagen). Het examen vond plaats om 8u30 in een stad die een treinrit van ca. 70 minuten verder ligt. Vermits de vroegste trein pas rond 7u vertrok werd het sowieso krap. Natuurlijk weer teleurgesteld door de nmbs, ca. 7u3 stond er plots de boodschap: 50 minuten vertraging. Zo zou ik (gemiste busaansluitingen meegerekend) gegarandeerd 2 uur te laat geweest zijn op het examen. Ik ben dan maar onverrichterzake teruggekeerd en heb meteen een brief gestuurd om mij te laten verontschuldigen en wel met de expliciete vraag of ik het schriftelijk examen op een andere dag kon afnemen temeer gezien de overmachtsfactor. De morgen daarna kreeg ik een droog berichtje: "dat is helaas niet mogelijk." Geen verdere uitleg. Laatst heb ik een klacht ingediend bij de gemeente met in bijlage enkele documenten (treinticket, factuur bestelde lectuur) ter bewijs van mijn integere bedoelingen (misschien dachten dat ze dat ik gewoon in mijn bed was blijven liggen). Moreel vind ik dit sowieso verwerpelijk, maar daar gaat het hier uiteraard niet om op dit juridisch forum.
Mijn vraag is tweeërlei:
-kan ik de nmbs in gebreke stellen? (zelfs mijn treinticket dreigt niet terugbetaald te worden, vermits 60 min. vertraging het minimum is voor compensatie. Maar ik heb wel een kans op een vaste betrekking gemist.
-valt de gemeente juridisch iets ten laste te leggen?

Dank u wel om dit te lezen, beste mensen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 dec 2011 16:12

Heb je de dag van de vertraging van de trein, een attest aan de NMBS gevraagd in het station?
Zonder dat sta je zeer zwak.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 15 dec 2011 17:41

Attesten worden niet meer uitgereikt. De nmbs raadt de mensen aan een afdruk te maken van het parcours van de trein in kwestie van hun website http://www.railtime.be" onclick="window.open(this.href);return false;.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 15 dec 2011 17:42

u had zich beter aangeboden ook al was dat te laat

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 dec 2011 19:48

- nmbs kan je niks ten laste leggen, ze hebben géén resultaatsverbintenis qua tijd, voor zover ik ooit gelezen heb
- ik zie niet waar de gemeente een fout zou hebben gemaakt. Jij had vroeger moeten kunnen komen en/of via een andere manier je aanwezigheid kunnen verzekeren. Trouwens: gezien je solliciteerde, lijkt me het logisch dat iemand die geen andere middelen heeft om 8U30 op de bestemming te geraken, niet zal aangeworven worden, gezien de problematische mobiliteit.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 dec 2011 11:12

Jammer, maar zoals hierboven reeds gezegd: je weet (jammer genoeg) dat je op de NMBS niet kan vertrouwen. Als je dan ook nog eens een bus moet halen, en het is sowieso krap, zelfs als alles goed loopt, dan had je het risico niet mogen lopen. Had niemand van familie of vrienden je kunnen brengen? Desnoods een taxi nemen (je kan dan nog steeds met het openbaar vervoer terug naar huis).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”