Ontslag geven, ziekte en nog verlof

lenny
Topic Starter
Berichten: 11

Ontslag geven, ziekte en nog verlof

#1 , 12 dec 2011 10:17

korte schets;

Ik ben momenteel in ziekenkas tot 16 december maar dit gaat verlengd worden.
Op 9 Jan. start ik op mijn nieuwe job. Ik heb ook nog 9 dagen verlof staan.. en ik heb maar drie dagen opzeg..

Ik wil absoluut niet terug gaan werken maar wel met alles in orde zijn.. hoe pak ik dit het beste aan?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#2 , 12 dec 2011 10:30

Op 9 Jan. start ik op mijn nieuwe job.
Hopelijk ben je tegen dan genezen!

lenny
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 12 dec 2011 10:35

ja want de reden dat ik thuis ben heeft deels te maken met het werk dat ik nu doe..
daarom dat ik ook absoluut niet terug wil naar de huidige werkgever.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 12 dec 2011 10:36

Soms hoop ik dat sociale inspectiediensten hier meelezen (zal wellicht wel het geval zijn) om sommige mensen eens goed terecht te wijzen....

lenny
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 12 dec 2011 10:44

puttemanp, ik begrijp u reactie, maar u kent mij absoluut niet en kent dus ook mijn hele situatie niet.. Ik ben er heel zeker van dat er veel ergere gevallen rondlopen..

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 12 dec 2011 12:12

Ik ken u inderdaad niet, maar ik stel wel vast dat u verwacht dat de gemeenschap opdraait voor uw onwil om nog verder te werken bij uw huidige werkgever.

Draag de gevolgen van uw beslissingen...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 dec 2011 13:19

Ik kan puttemanp wel volgen: u leeft op kosten van de maatschappij, omdat u niet meer WIL werken (los van de reden). Daarenboven misbruikt u het systeem van de ziekte-uitkeringen.

Los daarvan: graag wat meer info. U hebt een vast contract waarin de opzegperiode vastgelegd is? Of hoe komt u aan die drie dagen opzeg? Tot wanneer denkt u dat uw ziekteuitkering verlengd wordt? Wat soort verlof hebt u nog staan? (Wettelijk verlof of recup of arbeidsduurvermindering...?) Hou er rekening mee dat normaal gezien Wettelijk Verlof niet over te dragen is naar een volgend jaar, voor zover ik weet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lenny
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 12 dec 2011 13:28

Ik denk dat u mij echt wel fout begrijpt.. niet kunnen werken om medische redenen is volgens mij geen onwil..
Het punt is gewoon dat ik dus niet KAN werken in de functie die ik nu doe en daarom dus ook een job heb gezocht in een totaal andere sector,waar ik dus op 9 Jan. mag beginnen.

Als ik niet meer WIL werken blijf ik toch gewoon langer in ziekekas zonder een nieuwe job te zoeken ?

Ik vraag me gewoon af hoe ik dit allemaal moet regelen aangezien ik nu dus werkonbekwaam ben en nog wettelijk verlof heb staan enz..
Kan ik mijn opzeg doen tijdens mijn afwezigheid? moet ik minstens 1 dag terug aan de slag?

dus; Ik denk dat ik nog 1 week verlenging ga krijgen
Ik heb nog 9 dagen wettelijk verlof ( ik werk 4 dagen id week)
3 Dagen opzeg.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 12 dec 2011 13:52

Je dagen wettelijk verlof voor 2011 zal je mogelijks kwijt zijn, gezien je ziekte (die zullen daar afgetrokken worden). voor de periode tot eind december kan je je verlof daarvoor nog gebruiken. Het wettelijk verlof voor 2012 kan je nemen in onderling overleg met de werkgever. Als die je voor de periode 2 januari-8 januari geen verlof wil geven, zal je idd moeten gaan werken behoudens ziekte.

@hierboven: ik zie geen misbruik van ziekte-uitkeringen, tenzij u weet welke ziekte hier gefaket zou worden. In geval van bvb depressie/pesten is het 100% logisch dat er niet meer bij die werkgever gewerkt zal worden, zolang de ziekenbond én behandelende arts hiermee akkoord gaan. Indien de verlenging maar tot eind december is, zal hij/zij natuurlijk terug moeten gaanwerken.

Welke sector werk je? Wss als arbeider?

lenny
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 12 dec 2011 14:05

Beste JPV,

Momenteel werk ik inderdaad als arbeidster.

Bedankt voor de info!
Dat ik mijn verlof kwijt ben is niet erg. Maar stel dat neuroloog, bij wie ik eind deze week een afspraak heb beslist van me nog langer thuis te schrijven, kan ik mijn ontslag dan geven tijdens mijn ziekte?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 dec 2011 14:21

@hierboven: ik zie geen misbruik van ziekte-uitkeringen, tenzij u weet welke ziekte hier gefaket zou worden. In geval van bvb depressie/pesten is het 100% logisch dat er niet meer bij die werkgever gewerkt zal worden, zolang de ziekenbond én behandelende arts hiermee akkoord gaan.
Mooi in theorie, maar u weet best hoe het in praktijk gaat. Dat bij pesten op het werk / onenigheid met de baas / ruzie met collega's, niet meer naar de werkplek wil gegaan worden, daar kan ik inkomen, maar er zijn andere mogelijkheden om een oplossing te zoeken voor zoiets, dan de ziekte-uitkering te misbruiken.

Stel zelfs dat de topic starter de job FYSIEK niet aankan (bijvoorbeeld ruklachten, maar een job met veel heffen), dan is het nog niet kosjer om van de ziekte-uitkering te profiteren, in plaats van een andere job te zoeken waarbij je niet moet heffen.

Ik heb op een vorige werkplek ook regelmatig ruzies gehad met mijn baas, maar heb op den duur gewoon een andere job gezocht (veel beter betaald, ik had het veel vroeger moeten doen), maar ben nooit één dag "vals ziek" thuis geweest. Ik had nochtans ook makkelijk kunnen laten vaststellen dat ik een "depressie" had, als ik wou.

Het feit alleen al dat de topic starter haar ziekte-uitkering wil laten aansluiten op haar volgende job, bewijst dat er iets niet 100% juist is. Een ziekte kan je immers niet plannen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lenny
Topic Starter
Berichten: 11

#12 , 12 dec 2011 15:30

Stel zelfs dat de topic starter de job FYSIEK niet aankan (bijvoorbeeld ruklachten, maar een job met veel heffen), dan is het nog niet kosjer om van de ziekte-uitkering te profiteren, in plaats van een andere job te zoeken waarbij je niet moet heffen.
U mag het idd in deze richting zoeken,maar wat als het op een dag echt te zwaar is geworden met een ziekenhuisopname tot gevolg?
Profiteer je dan nog steeds van de uitkering?
Is het dan zo abnormaal dat je niet meer terug wilt naar die werkplek, met het risico dat je het nog erger gaat maken?
En dat je een andere job gaat zoeken die je fysiek wel aankan?
Het feit alleen al dat de topic starter haar ziekte-uitkering wil laten aansluiten op haar volgende job, bewijst dat er iets niet 100% juist is. Een ziekte kan je immers niet plannen
Het gaat bij mij niet om de uitkering, want als ze men verlof er van aftrekken gaat er niet veel van overblijven.. het gaat gewoon om het feit dat ik liever niet meer wil werken op mijn huidige job. Ik zou liefst vandaag nog men ontslag geven zodat ik er gewoon vanaf ben en ik op 9 Jan kan beginnen op men nieuwe job!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 dec 2011 15:55

U mag het idd in deze richting zoeken,maar wat als het op een dag echt te zwaar is geworden met een ziekenhuisopname tot gevolg?
Als u kan aantonen dat de ziekenhuisopname het gevolg is van het werk, is dit een arbeidsongeval en is de werkgever verantwoordelijk.
Profiteer je dan nog steeds van de uitkering? Is het dan zo abnormaal dat je niet meer terug wilt naar die werkplek, met het risico dat je het nog erger gaat maken?
En dat je een andere job gaat zoeken die je fysiek wel aankan?
Neen, het is niet abnormaal dat je de job niet meer aankan en iets anders zoekt. Het is wel abnormaal dat je als "oplossing" voor dit probleem de ziekte-uitkering gebruikt.

Normaler zou zijn dat je dit met je werkgever bespreekt en hem een andere job vraagt waarin je niet meer moet heffen. Als jullie er niet uitkomen en je toch je uiteindelijk toch je ontslag krijgt, kan je rekenen op een werkloosheidsuitkering in afwachting van een andere job. Dat is de normale gang van zaken. Heb je al aan je werkgever naar een andere job gevraagd? Ik heb een sterk vermoeden van niet.
Het gaat bij mij niet om de uitkering, want als ze men verlof er van aftrekken gaat er niet veel van overblijven.. het gaat gewoon om het feit dat ik liever niet meer wil werken op mijn huidige job. Ik zou liefst vandaag nog men ontslag geven zodat ik er gewoon vanaf ben en ik op 9 Jan kan beginnen op men nieuwe job!
Wat houdt je tegen? Geef je ontslag met als reden dat je het fysiek niet aan kunt. Zeg dat je je opzegperiode laat ingaan op 6 januari zodat deze afloopt op 8 januari, en vraag de werkgever om voor de rest van uw samenwerking, een fysiek minder belastende job te krijgen. Klaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 12 dec 2011 16:14

U mag het idd in deze richting zoeken,maar wat als het op een dag echt te zwaar is geworden met een ziekenhuisopname tot gevolg?
Als u kan aantonen dat de ziekenhuisopname het gevolg is van het werk, is dit een arbeidsongeval en is de werkgever verantwoordelijk.
klopt niet. Kan zelfs zijn dat het geen beroepsziekte is. Het moet alleen niet het gevolg van het werk zijn, maar er moet ook een plots feit zijn. Slepende rugpijn met als gevolg opname in ziekenhuis is géén arbeidsongeval.
Profiteer je dan nog steeds van de uitkering? Is het dan zo abnormaal dat je niet meer terug wilt naar die werkplek, met het risico dat je het nog erger gaat maken?
En dat je een andere job gaat zoeken die je fysiek wel aankan?
Neen, het is niet abnormaal dat je de job niet meer aankan en iets anders zoekt. Het is wel abnormaal dat je als "oplossing" voor dit probleem de ziekte-uitkering gebruikt.
hiet heb je gelijk: een ontslag om medische redenen is dan lgosicher
Normaler zou zijn dat je dit met je werkgever bespreekt en hem een andere job vraagt waarin je niet meer moet heffen. Als jullie er niet uitkomen en je toch je uiteindelijk toch je ontslag krijgt, kan je rekenen op een werkloosheidsuitkering in afwachting van een andere job. Dat is de normale gang van zaken. Heb je al aan je werkgever naar een andere job gevraagd? Ik heb een sterk vermoeden van niet.
Het gaat bij mij niet om de uitkering, want als ze men verlof er van aftrekken gaat er niet veel van overblijven.. het gaat gewoon om het feit dat ik liever niet meer wil werken op mijn huidige job. Ik zou liefst vandaag nog men ontslag geven zodat ik er gewoon vanaf ben en ik op 9 Jan kan beginnen op men nieuwe job!
Wat houdt je tegen? Geef je ontslag met als reden dat je het fysiek niet aan kunt. Zeg dat je je opzegperiode laat ingaan op 6 januari zodat deze afloopt op 8 januari, en vraag de werkgever om voor de rest van uw samenwerking, een fysiek minder belastende job te krijgen. Klaar.
zelf ontslag geven met als reden dat je het fysiek niet aan kunt is een verkeerde manier van werken. Je moet wél naar de dokter gaan en de werkgever een doktersbriefje bezorgen. Deze stuurt je dan naar de arbeidsgeneesheer, die je ongeschikt zal verklaren waarna je werkgever je zal ontslaan om medische redenen. Gevolg: persoon komt dan op de werkloosheid terecht en niet op de mutualiteit... qua uitkering ongeveer hetzelfde.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 dec 2011 09:20

zelf ontslag geven met als reden dat je het fysiek niet aan kunt is een verkeerde manier van werken. Je moet wél naar de dokter gaan en de werkgever een doktersbriefje bezorgen. Deze stuurt je dan naar de arbeidsgeneesheer, die je ongeschikt zal verklaren waarna je werkgever je zal ontslaan om medische redenen. Gevolg: persoon komt dan op de werkloosheid terecht en niet op de mutualiteit... qua uitkering ongeveer hetzelfde.
De TS heeft al ander werk gevonden. Dus als ze rompslomp wil vermijden, zorgt ze gewoon dat haar opzeg afloopt de dag voor ze op de andere werkplek aan de slag kan.

Maar inderdaad, niets belet haar om héél de administratieve molen te doorspartelen... In ieder geval beter dan van een ziekteuitkering te blijven leven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”