Ontslagpremie na 11 jaar ancienniteit

Marianne2011
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslagpremie na 11 jaar ancienniteit

#1 , 10 dec 2011 10:28

Hoi,
Ik werk in april volgend jaar 11 jaar voor hetzelfde bedrijf. Ik ben in april bevallen van mijn eerste kindje en ben alleenstaand.
Ik heb enorm veel pech gehad met het kinderdagverblijf die ineens op de afgesproken datum mijn kindje niet kon opvangen. daardoor was ik verplicht mijn ouderschapsverlof op te nemen. Dit is niet in goede aarde gevallen bij mijn werkgever blijkbaar.
Half januari eindigt mijn ouderschapsverlof en ik vrees dat ik nadien een C4 mag verwachten.
Tijdens mijn bevallingsrust hebben ze een vervanging gevonden en nu willen ze die aanhouden. Ik heb altijd erg mijn best gedaan op het werk, was ook heel geliefd bij collega's. Ook nu blijf ik mijn best doen, maar wetende dat ze me willen ontslaan maakt het moeilijk om nog met plezier te gaan werken.
Ik vrees enorm voor mijn toekomst. Als alleenstaande mama heb ik het al niet breed en wetende dat ik misschien mijn job ga verliezen geeft me slapeloze nachten en een vreselijk depressief gevoel.
Nu heb ik gehoord dat ze een ontslagpremie moeten betalen gelijk aan je maandloon vermenigvuldigd met het aantal jaren ancienniteit. Dat zou in ieder geval een mooi vooruitzicht zijn aangezien ik dan toch ruim de tijd heb om nieuw werk te zoeken en ondertussen toch loon krijg zodat het financieel haalbaar blijft met mijn kindje.
Maar klopt dit wel?

Wat mag ik verwachten en waar moet ik zeker op letten? Ik wil geen ontslagbrief tekenen als ze me proberen in het zak te zetten. Zeker wetende dat ze me willen ontslaan zonder geldige reden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 dec 2011 13:21

- tot 1 maand na het einde van je ouderschapsverlof kan je niet ontslagen worden zonder een schadevergoeding.
- ben je arbeider/bediende?

Marianne2011
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 11 dec 2011 07:15

- tot 1 maand na het einde van je ouderschapsverlof kan je niet ontslagen worden zonder een schadevergoeding.
- ben je arbeider/bediende?
bediende

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 dec 2011 13:01

Nu heb ik gehoord dat ze een ontslagpremie moeten betalen gelijk aan je maandloon vermenigvuldigd met het aantal jaren ancienniteit.

Maar klopt dit wel?

Wat mag ik verwachten en waar moet ik zeker op letten? Ik wil geen ontslagbrief tekenen als ze me proberen in het zak te zetten. Zeker wetende dat ze me willen ontslaan zonder geldige reden.
Als je contract beëindigd wordt, heeft de werkgever de keuze om ofwel je contract te verbreken ofwel je te ontslaan met opzegvergoeding:
- ontslaan met opzegvergoeding: je moet nog X (zie later) maand blijven werken, waarna je contract gedaan is. Intussentijd heb je recht op 1 dag per week sollicitatieverlof. Eventueel kan er later afgesproken worden dat je na enkele maanden niet meer moet blijven werken, maar "vrijgesteld wordt van prestaties" (= in theorie nog werkt, maar niet meer moet afkomen)
- verbrekingsvergoeding: in het geval dat de werkgever het niet meer nuttig of zelfs gevaarlijk vindt dat je voor hem werkt, kan hij in plaats van je die opzeg te laten presteren, je die X maand gewoon uitbetalen.

Wat is die X nu? da's afhankelijk van je loon en eventueel van leeftijd, ancienniteit, ...

Als je loon lager dan een grensbedrag van 30.535 euro is (jaarloon, incl. alles), zal je X gelijk zijn aan 9 maand.
Is het hoger dan 30.535, maar lager dan het dubbele, dan wordt meestal de formule Claeys gebruikt als je geen akkoord met je werkgever kan bereiken (daarom dat ook formule Claeys meestal gewoon door de werkgever als basis genomen wordt). Met 11 jaar ancienniteit, zal je ongeveer op 11 maand komen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”