uitbetaling extra-legale voordelen bij ontslag

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

uitbetaling extra-legale voordelen bij ontslag

#1 , 09 dec 2011 14:39

Een dikke maand geleden werd ik ontslagen en kreeg ik 3 maanden ontslagvergoeding.
Ik had echter volgende extra-legale voordelen:
- firmawagen
- ik zat ik een wachtsysteem waarbij ik per wacht 200 euro standby-vergoeding kreeg
- 10 euro net onkostenvergoeding per dag
- ecocheques
- gebruik laptop en gsm
- vergoeding internet 30 euro net

Die extra-legale voordelen werden dus niet betaald. Mijn werk doet nu alsof dat ze van niets weten, maar ze zijn wel degelijk verplicht me die vergoeding te betalen. Maar hoe wordt bijvoorbeeld berekend hoeveel mijn extralegaal voordeel voor auto waard is, of pakweg de laptop en gsm. Hetzelfde voor mijn onkostenvergoeding, deze kreeg ik enkel per gewerkt dag, gaan ze mij dit nu voor 3 maanden moeten uitbetalen?
Ik heb via email contact met het BBTK, maar die reageren al 2 weken niet meer om mijn mail. Geen idee waarom ik eigenlijk bij een vakbond ben...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 dec 2011 14:53

. Hetzelfde voor mijn onkostenvergoeding, deze kreeg ik enkel per gewerkt dag, gaan ze mij dit nu voor 3 maanden moeten uitbetalen?
...
Welke onkosten heb jij nog voor het bedrijf als je die 3 maanden thuis zit?

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 09 dec 2011 16:30

. Hetzelfde voor mijn onkostenvergoeding, deze kreeg ik enkel per gewerkt dag, gaan ze mij dit nu voor 3 maanden moeten uitbetalen?
...
Welke onkosten heb jij nog voor het bedrijf als je die 3 maanden thuis zit?
Dat maakt volgens volgens de regel niet uit, dat zijn inkomsten die ik verlies door het ontslag, net zoals de andere extra-legale voordelen..

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 09 dec 2011 18:47

Onkostenvergoeding, ook wel 'per diem' genoemd, zijn NIET verschuldigd bij opzeg.
Werkgevers kennen dit vaak, ten onrechte, toe als verdoken loonsverhoging. Ze moeten hiervoor eerst de toelating vragen aan de fiscus, en per functie een schatting maken van de kosten die ze willen toekennen. Ga er maar vanuit dat de fiscus nog eens 30% van de schatting afhaalt alvorens ze toestemming geven.

Addertje onder het gras: op verzoek moet de WERKNEMER deze kosten kunnen bewijzen. Als je dus geen kosten kan bewijzen voor minimum het bedrag dat je ontvangen heb, kunnen er voor jou en voor de werkgever sancties volgen.

Wachtvergoeding: je doet geen wacht meer.
Ecocheques: hier heb je nog recht op pro rata temporis

Voor de andere voordelen (internet, wagen, laptop en gsm): voor zover je hierop (of op een deel) bedrijfsvoorheffing betaalde heb je hier recht op, maar enkel op het voordeel in natura voor persoonlijk gebruik. Maw: op het deel waar je bedrijfsvoorheffing op betaalde.

Greetz,

P.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”