Ziek gemeld en als antwoord ontslag

Zoë1977
Topic Starter
Berichten: 7

Ziek gemeld en als antwoord ontslag

#1 , 08 dec 2011 10:36

Werk als parttime bediende in een speelgoedzaak.
In oktober heb ik een miskraam gehad, 2 weken later was ik terug aan 't werk.
Ging me niet goed maar ik was er. Momenteel is het enorm druk ivm sinterklaas/kerst en dat maakt het me niet bepaald gemakkelijker.
Neem al jaren anti-depressiva maar omwille van zwangerschap doe ik het al 6 maanden zonder, op zich ook heel zwaar. (zelfs zonder miskraam!)
Begin deze week, na opmerkingen van mijn baas die een collega me moest zeggen, ben ik ingestort: hevige angstaanval met hyperventilatie tot overgeven toe.
Heb mijn dag uitgewerkt maar dag nadien ziek gemeld met als antwoord dat hij begrip heeft voor zwangerschap maar niet voor dit. Dit kan hij niet aanvaarden tov de collega's dus moet hij vanaf volgend jaar iemand anders gaan zoeken.... Iemand die op een depressie afstevent nog wat dieper in de put stampen, mooi he? Maar had niet anders verwacht en ergens is het een opluchting, maar deze manier is niet erg menselijk volgens mij!
Dokterattest loopt tot eind deze week maar dat wordt zeker verlengd, wat kan ik nu best doen, wetende dat ik mijn C4 krijg zodra ik weer ga werken?
Zwanger-zijnde gaan solliciteren is verplicht maar in de praktijk gewoon belachelijk, heb dat al meegemaakt!
En wat met mijn ouderschapsverlof als werkzoekende??
Kan iemand me wat raad geven AUB???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zoë1977
Topic Starter
Berichten: 7

#2 , 08 dec 2011 10:42

Nog een belangrijke vraag: mijn opzeg zal ingaan in 't begin van het nieuwe jaar, mag ik mijn jaarlijks nog opnemen tijdens mijn opzeg en wordt deze dan van de opzegtermijn afgetrokken???
Is mijn baas verplicht me dat jaarlijks verlof te geven -gezien de situatie? Of kan ik dat ook opnemen als werkzoekende??

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 dec 2011 11:00

Eerst enkele vragen:
- ben je momenteel zwanger? Zoja, hoevel weken?
- Heb je momenteel ouderschapsverlof lopende, werk je voltijds/deeltijds, ... ?

Reclame

Zoë1977
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 11 dec 2011 19:13

Beste,

Zou kunnen dat ik opnieuw zwanger ben, kan komende woensdag pas ten vroegste testen.
Van dokter geen verlenging van ziekte gekregen dus morgen weer werken!
Ondertussen ook nog geen ontslagbrief ontvangen...???
Er loopt geen ouderschapsverlof of iets dergelijke, ben gewoon terug aan 't werk, 28,5u/week.

Alvast dank voor uw reactie!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 dec 2011 09:00

Als je nog maar nét zwanger zou zijn, is zwangerschap alvast geen beletsel om werk te zoeken. Je mag bij sollicitaties liegen over je fysieke toestand, zeker over een zwangerschap. Eens je een bevestiging hebt dat je zwanger bent, vraag je de dokter om een doktersbriefje en stuur je het aangetekend op naar je werkgever. Spreek met je werkgever NIET over je zwangerschap. Vanaf enkele dagen na de verzending van het document ben je beschermd tegen ontslag wegens zwangerschap

Zoë1977
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 12 dec 2011 10:56

Na 3 maanden opzeg, ben ik natuurlijk ook langer zwanger, moést dat nu al het geval zijn... Bij vorige zwangerschap was het zichtbaar op amper 2 maanden...
Ik weet dat ik niet verplicht ben zwangerschap te melden bij een sollicitatiegesprek, maar mijn werkgever moet mij wel kunnen vertrouwen, als ik start in een job, gebaseerd op een leugen, zal het niet lang duren he, die nieuwe job...

Maar van huidige baas nog steeds geen aangetekend schrijven ontvangen, misschien was het weer gewoon een dreigement want dat heeft hij eerder al gedaan ivm sociaal verlof, zo werd mij toen gedwongen om gewoon verlof te nemen voor de 2 daagjes dat m'n dochtertje ziek was... Màg hij niet maar 't is wel gebeurd en als je niet "luistert", zit je nadien wel met pesterijen. En als die komen van je baas zelf in een klein familiebedrijf, dan kan je daar weinig of zelfs niks tegen doen...
Word letterlijk ziek van deze situatie, dus dan toch maar hopen op ontslag???

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 12 dec 2011 12:44

Je kan een tegenopzeg geven bij je huidige werkgever indien hij je ontslaat. In verband met pesterijen: dien STEEDS klacht in bij de dienst preventie/bescherming op het werk...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”