vast contract na interimcontract

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

vast contract na interimcontract

#1 , 28 nov 2011 21:20

mijn vriend zijjn interimcontract is vandaag afgelopen, maar de firma waar hij werkt wil hem in dienst houden maar enkel met weekcontracten, mag dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 nov 2011 07:45

een interimcontract is een dag/weekcontract. Waarschijnlijk verwar je hier wat zaken.

Hoe lang werkt je vriend reeds via interim in dat bedrijf?
Wat bedoel je met "zijn interimcontract"?
Wil de firma hem in dienst houden via interim-weekcontracten of via opeenvolgende contracten die ze zelf uitschrijven?

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#3 , 29 nov 2011 17:11

hij werkt er nu ongeveer 6 maanden, vorige week was zijn laatste week bij interim en toen zou hij een contract krijgen van de firma waar hij tewerkgesteld is, hij is vandaag terug gaan werken, maar vorige week vrijdag, dus laatste dag interimcontract kreeg hij van zijn baas van de firma waar hij werkt te horen dat hij geen contract onbepaalde duur krijgt maar dat die baas wil verder werken met weekcontracten, maar ingeschreven rechstreeks bij die firma, dus niet met interimcontracten, de afspraak was zes maand geleden, na interimperiode krijg je vast contract .... maar nu lijken ze daaronder uit te willen muizen heb ik zo het gevoel, mijn vriend werkt dus voor firma x als onderhoudsmecanicien op verplaatsing, firma x heeft dus contract lopen tot eind december bij een andere firma waar mijn vriend werkt, normaal gezien ging hij dus in januari gewoon tewerkgesteld worden in een andere firma maar nog steeds onder contract van firma x, begrijp je ? maar nu denk ik dat het de bedoeling is dat ze hem gewoon maar losse contracten gaan geven tot eind december , mag dit ?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 nov 2011 20:29

dat de werkgever maar opeenvolgende weekcontracten geeft... tenzij die (dan wel op een vreemde manier) over vervangingscontracten zouden gaan, zal je na 4 openevolgende weekcontracten een vaste arbeidsovereenkomst krijgen.

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#5 , 29 nov 2011 22:35

nee, zijn geeen vervangingscontracten , ik denk dat ik de interim eens ga vragen wat er in het contract staat tussen interim en firma x, volgens mij is het de bedoeling dat er na zo lange interimperiode dat er dan vast contract onbepaalde duur volgt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 nov 2011 07:17

het contract tussen interim en firma X zal gewoon bepalen dat firma X je partner niet in dienst mag nemen in de eerste 6 maanden na het begin van de interimcontracten, behoudens een schadevergoeding van Y maand brutoloon. Daar zal niet over een verplichting van vast contract gesproken worden.
3

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 30 nov 2011 09:04

Dit houdt in dat die firma de werkgever wordt van uw vriend.

“Art.10.Wanneer de partijen verscheidene opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd hebben afgesloten zonder dat er een onderbreking is, toe te schrijven aan de werknemer, worden zij verondersteld een overeenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan, behalve wanneer de werkgever het bewijs levert dat deze overeenkomsten gerechtvaardigd waren wegens de aard van het werk of wegens andere wettige redenen...Art.10bis.§ 1. In afwijking van artikel 10 kunnen opeenvolgende overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten onder de voorwaarden bepaald bij § 2 en § 3 van dit artikel.§ 2. Er kunnen maximum vier overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten, waarvan de duur telkens niet minder dan drie maanden mag bedragen zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten twee jaar mag overschrijden.§ 3. Met de voorafgaande toestemming van de door de Koning aangewezen ambtenaar kunnen er overeenkomsten voor een bepaalde tijd gesloten worden, waarvan de duur telkens niet minder dan zes maanden mag bedragen, zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten drie jaar mag overschrijden.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#8 , 30 nov 2011 22:06

@jpv : ofwel begrijp ik u niet goed ofwel u mij niet , ... maar ik vind het ook moeilijk om iets uit te leggen, ik zal het nog eens proberen ...
dus mijn vriend is 6 maanden geleden via interim beginnen werken voor firma x, volgens interim was dit optie vast wat wilde zeggen dat hij na zijn interimperiode ging een vast contract krijgen bij firma x ... nu is de interimperiode voorbij maar wordt er niet meer gerept over vaste contracten, enkel en alleen werd vermeld dat zijn werkgever , firma x dus, niet meer met interim ging werken maar zelf weekcontracten ging uitschrijven ....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 01 dec 2011 08:17

die "optie vast" is een illusie, nergens een contractuele belofte.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”