tegenontslag?

cathye
Topic Starter
Berichten: 1

tegenontslag?

#1 , 21 nov 2011 22:11

Hallo,

Ik gaf vorige dinsdag mijn ontslag na 2 jaar dienst als bediende. Officieel gaat dit in op 1/12. Ik vroeg om tot eind dit jaar te mogen werken.
Vandaag kreeg ik telefoon dat ik al mijn activiteiten moet stoppen en al mijn spullen moet inleveren morgen. Ik ben eigenlijk nog gewoon in dienst. Moet ik dit dan zien als een ontslag van hun kant of blijft mijn ontslag gelden? Wat zijn de rechten en plihten mbt de bedrijfswagen?

Groetjes
Cathy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2011 10:29

Een werkgever kan geen tegenopzeg geven. Dit is een recht van een werknemer. Uw werkgever kan u wel "toestaan" uw opzeg niet meer uit te doen, maar het onstlaat hem niet van de plicht uw opzegperiode te betalen!

Ik ga ervan uit dat u uw ontslagbrief aangetekend verstuurd heeft, of dat u een door uw werkgever "voor ontvangst en akkoord" getekend exemplaar van hebt? In dat geval gaat u gewoon werken, en indien uw werkgever u niet wil laten beginnen, vraagt u een door hem getekend document waarin staat dat hij u toestaat om de rest van de opzegperiode niet meer aanwezig te zijn, en dat dit voor de rest niets afdoet van al uw rechten. Als hij dit niet wil, kan je naar een vakbondsafgevaardigde gaan die dan kan vaststellen dat u niet meer MAG werken van uw werkgever.

Wat de bedrijgswagen betreft: normaal is dit onderdeel van uw verloningspakket (ik ga ervan uit dat je deze ook privé mag gebruiken) en mag je deze gebruiken tijdens uw opzegperiode, tenzij contractueel anders bepaald, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#3 , 25 nov 2011 01:03

het lijkt erop dat u een groot feest kan bouwen, maar toch even voorzichtig zijn. Je bent inderdaad nog in dienst van uw werkgever en moet in principe tot de laatste dag van uw opzegperiode (6 weken) blijven werken. Dus uw vraag om maximaal tot einde van het jaar te pakken, is niet wettelijk mogelijk. Ik hoop dat deze vraag niet op een papier staat met uw handtekening eronder?

Bedrijfswagen is een moeilijk punt, als je effectief thuis mag blijven zou het kunnen dat je hier geen recht meer op hebt. Ik zou hiervoor eens langs gaan bij de vakbond.

Kan je even je ontslagbrief posten, want ik vind het maar verdacht dat de werkgever je speciaal telefoneert, mogelijks heeft hij een jurdisch foutje ofzo gevonden of wil hij je thuis doen blijven en daarna inroepen dat je onwettig afwezig bent op het werk.

In het beste geval is er niks aan de hand en gaat je werkgever je thuis laten blijven. Dit zal hij misschien doen om de kosten van de bedrijfswagen van een ongemotiveerde werknemer uit te sparen, deze bedrijfswagen kan hij misschien aan 1 van uw ex-collega's geven, zo spaart hij bij wijze van spreke dubbel uit. Dit kan voor hem voldoende zijn om te belissen dat je niet meer hoeft te komen, voor jou is dit ook goed nieuws dat je gewoon je loon blijft trekken en daarvoor doodleuk thuis kan blijven.

Omdat het toch eventueel niet te vertrouwen is, doe zoals werd aangeraden: laat dit op papier zetten en onderteken zelf NIETS!
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Reclame

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#4 , 25 nov 2011 01:06

Je kan trouwens niet aan de slag gaan bij je nieuwe werkgever gedurende je opzegperiode, maw. in principe tot half januari ga je thuis moeten zitten (maar wel je loon trekken dus). Ik herhaal zelf niks ondertekenen zonder dat dit is nagelezen door je vakbond.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 nov 2011 13:32

niets verhindert je bij de nieuwe werkgever aan de slag te gaan als de werkgever je niet meer op de werkvloer wil zien. Zelfs als je nog een opzegtermijn hebt te doen, kan je perfect een andere job nemen, zolang je je oud contract nog kan nalezen.

Als de werkgever het contract verbreekt, zoals de OP eigenlijk zegt, moet de bedrijfswagen ingeleverd worden. je wordt dan uitbetaald tot midden januari (in de veronderstelling van anderhalve maand opzeg, wat niet noodzakelijk zo is), inclusief de waarde van het bedrijfswagenvoordeel.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#6 , 25 nov 2011 13:40

Je kan volgens mij toch niet van twee walletjes eten (lees: twee lonen ontvangen), ik meen dit recent te hebben gelezen in een uitgesproken vonnis. Natuurlijk als je ex-werkgever het niet te weten komt zit je safe, maar als dit dat weet, dan heeft hij het recht om je loon niet verder uit te betalen denk ik.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 nov 2011 15:47

niemand weerhoudt je om 2 lonen tegelijk te ontvangen. Enkel indien er vrijstelling van prestaties is mét een clausule waarbij de betaling van loon vervalt bij indienstreding bij nieuwe werkgever, klopt het;

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”