ontslag nemen en toch dopgeld krijgen

bettie
Topic Starter
Berichten: 6

ontslag nemen en toch dopgeld krijgen

#1 , 21 nov 2011 10:52

Mijn assistente heeft sedert 2 jaar een Limburgse vriend. Daarom gaat ze begin 2012 verhuizen van Diksmuide naar Limburg.
Ze is naar onze algemeen directeur gestapt enige tijd geleden. Hij heeft er mee ingestemd dat ze half januari mocht vertrekken.
hij ging ze ontslaan zodat ze kan gaan doppen. (ze gaat actief op zoek vanaf half januari omdat dit nu moeilijk is door verre afstand).
nu komt hij echter op de proppen dat als hij ze moet ontslaan, ze moet blijven tot 29 februari. en dat hij wettelijk niet anders kan. Nu heeft zij echter haar woonst in Diksmuide al opgezegd en staat ze letterlijk op straat vanaf half januari.
Is er een manier voor haar om toch wettelijk de firma te kunnen verlaten en te kunnen doppen?
we hebben gebeld naar 2 interimkantoren en die spreken elkaar tegen. de ene zegt dat het mogelijk is als er in een brief staat dat ze ontslagen wordt en dat de opzegtermijn tot 15 januari duurt.
de andere zegt dat zo'n brief niet wettelijk is.
heeft u soms een antwoord?
alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2011 10:58

Werloosheidsuitkering is bedoeld voor mensen die BUITEN HUN WIL OM werkloos worden. Niet om mensen die op eigen intiatief van job willen veranderen, tijdelijk een "overbruggingsinkomen" te bezorgen. Indien uw baas dan toch wil meestappen in dit verhaal, zal hij inderdaad voor een correct ontslag, met een correcte opzegperiode moeten zorgen. Ik vermoed dat die opzegperiode 3 maand is, en als deze begint te lopen in december, is dit dus idd tot eind februari.

Uiteraard mogen werkgever en werknemer een kortere opzeg afspreken, maar dit heeft invloed op het recht op een werkloosheidsuitkering.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 nov 2011 12:01

De treinverbinding tussen Limburg & Diksmuide is zo slecht nog niet :p

Ontslag zal idd 3 maand zijn, daarvan afwijken betekent problemen met de RVA.

Reclame

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#4 , 25 nov 2011 01:12

Haar ontslaan en ze thuis laten blijven is een oplossing. Maar haar loon zal wel moeten uitbetaald worden tot eind februari. Besef wel dat de RVA uw baas aan de tand kan/zal voelen mbt reden voor het ontslag. Indien de reden ongeldig is, zal ze alsnog haar recht op uitkering verliezen. En dit is mijns inziens terecht. Ze kan proberen van het systeem te profiteren, maar als haar dat niet lukt moet ze niet klagen. Als het haar wel lukt, zal zij, uzelf en uw baas hopelijk wel nooit meer klagen over het betalen van belastingen!
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Luc B.
Berichten: 6

#5 , 11 dec 2011 13:15

Op de website van de RVA kan je lezen wanneer je bij eigen ontslag nog kunt beroep doen op stempelgeld...

Luc B.
Berichten: 6

#6 , 24 dec 2011 12:24

en dopgeld kan je enkel ontvangen na het einde van je opzegperiode. Enige akkoord dat je kunt maken is dat de baas stelt dat ze niet moet komen werken, doch gewoon mag thuisblijven. Dan ontvangt ze verder haar loon, doch vergeet dan maar de dop. Kan enkel na die periode...

chacha
Berichten: 64

#7 , 31 dec 2011 12:52

In onderling overleg met de baas een ontslagbrief op datum van bv september opstellen.
Getekend voor akkoord in september. En gewoon in ontvangst genomen door handgift.
Graten ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 31 dec 2011 13:21

graten:
- onderling akkoord: geen recht op werkloosheid
- handgift: kan geen ontslag door de werkgever zijn

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 31 dec 2011 13:55

In onderling overleg met de baas een ontslagbrief op datum van bv september opstellen.
Getekend voor akkoord in september. En gewoon in ontvangst genomen door handgift.
Graten ?
FRAUDE misschien?

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 31 dec 2011 15:32

Graten ?
Het Belgische Strafwetboek (art. 193-212) legt straffen op tot vijftien jaar gevangenis als de dader een openbaar ambtenaar is en tot tien jaar voor andere daders. De gebruiker van valse stukken wordt gestraft alsof hij de dader van de valsheid is. Méér dan vijf jaar, dat betekent dat de straf onder de categorie van de criminele straffen valt en de feiten onder de categorie van de misdaden. Die moeten in principe voor een volksjury (assisenhof) komen. In de praktijk zal de zaak gecorrectionaliseerd worden, dat wil zeggen door aangenomen verzachtende omstandigheden zal de zaak voor een correctionele rechtbank komen die straffen tot vijf jaar kan uitspreken, alsook alle mogelijke schadevergoedingen en verbeurdverklaringen.


We zullen appelsienen komen brengen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”