Ouderschapsverlof en ontslag

kiku&malik
Topic Starter
Berichten: 1

Ouderschapsverlof en ontslag

#1 , 20 nov 2011 11:17

Hallo

er is een Europese herstructurering aan de gang bij het bedrijf waar ik werk Er zouden een dertig tal ontslagen vallen
Uit goede bron heb ik vernomen dat mijn fct zou geschrapt worden
In verschillende landen zou de fct geschrapt worden of er zou een hergroepering komen (hiermee bedoel ik dat de een persoon verantwoordelijk zal worden voor verschillende landen ipv één land)
Mijn 4/5 aanvraag is destijds niet in goede aarde gevallen bij het bedrijf Ze zijn zo tegen mensen die 4/5 werken en worden meteen bestempeld als niet carrière gericht en worden eigenlijk aan kant geschoven...

Ik werk meer dan vijf jaar bij het bedrijf.
Kan ik aanspraak maken op de extra 6 maanden opzeg die ze moeten geven omdat ze me ontslaan tijdens mijn ouderschapsverlof. Volgens de berekening Claeys zou ik al 7 maanden opzeg moeten krijgen. En dan misschien de 6 maanden extra gezien opzeg in ouderschapsverlof? Weet dat als ze herstructurering opgeven dit moeilijk aan te vechten is... maar zijn er mogelijkheden?
Maar wat als ze mij ontslaan maar dat er andere mensen die dezelfde fct uitoefenen niet ontslagen worden en deze minder anciënniteit en ervaring hebben? Hoe kan ik me best wapenen? Wat moet ik kunnen aantonen om te laten zie dat mijn 4/5 hier toch een rol heeft ingespeeld...
alvast bedankt voor de feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 nov 2011 20:38

in principe zijn er geen mogelijkheden als ze kunnen verantwoorden dat door economische redenen jouw functie geschrapt wordt.

Als jij vermoedt dat die 4/5e een rol in heeft gespeeld, stuur je NA het ontslag een aangetekende zending naar je werkgever en zeg je dat jij vermoed dat je ouderschapsverlof voor dat ontslag zorgde. Dan moet de werkgever gemotiveerd reageren en hangt alles af van die motivatie.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 nov 2011 10:06

“Art.37.§ 1.Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten,dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

De uitoefening van dat RECHT vereist geen verantwoording.

“Art.15§ 1. De werkgever mag geen enkele daad stellen om de arbeidsverhouding eenzijdig te beëindigen, behalve om dringende reden in de zin van artikel 35 van de voornoemde wet van 3 juli 1978 of om een voldoende reden. Onder voldoende reden dient te worden verstaan, een door de rechter als zodanig bevonden reden waarvan de aard en de oorsprong vreemd zijn aan de schorsing van de arbeidsovereenkomst of de vermindering van de arbeidsprestaties vanwege de uitoefening van het recht op ouderschapsverlof...§ 3. De werkgever die ondanks de bepalingen van § 1 van dit artikel de arbeidsovereenkomst zonder dringende reden of voldoende reden beëindigt, dient aan de werknemer een forfaitaire vergoeding te betalen die gelijk is aan het loon voor 6 maanden, ONVERMINDERD de vergoedingen die aan de werknemer verschuldigd zijn in geval van verbreking van de arbeidsovereenkomst.”(29 APRIL 1997. - Nationale Arbeidsraad. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 64 tot instelling van een recht op ouderschapsverlof).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”