Forfait inhouding bij ontslag

Lilifee
Topic Starter
Berichten: 1

Forfait inhouding bij ontslag

#1 , 09 nov 2011 14:02

Op 15/11 is mijn laaste werkdag bij mijn huidige werkgever. Vandaag ontvang ik een mail van het HR departement met daarin de mededeling dat ze standaard 500 euro afhouden om eventuele reparatiekosten of boetes die nog binnenkomen te betalen. Na 1 maand betalen ze mij het resterende bedrag terug. Ik dacht dat een werkgever niet éénzijdig afhoudingen mag doen op het loon tenzij in specifieke gevallen. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 09 nov 2011 15:10

even totaal off topic maar misschien een opsteker 15 11 in gedachte. U hebt de leukste nick die ik sinds de afgelopen jaren heb gezien. dit klinkt gewoon .... tja .....leuk :oops: :oops:

ter zake: als werkgever had ik soms ook die drang. Maar uiteindelijk is iedere beschadiging (en daar uit volgende een reparatie) tenzij opzettelijk veroorzaakt ten laste van de werkgever. Boetes daarentegen die zijn altijd tenlaste van de werknemer als hij/zij die begaat.
Uw werkgever mag dat dus niet doen hoewel ik zijn gedachtengang voor een deel kan begrijpen. Probeer maar eens bijvoorbeeld 100 € terug te
vorderen van een ex werknemer als wel degelijk blijkt dat hij/zij de rekening moet betalen. Als je dan zo een paar keer dat tegenkomt als werkgever dan prikt dat. Wat niet wil zeggen dat ik u catalogeer onder de boosdoeners.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 nov 2011 07:44

Op 15/11 is mijn laaste werkdag bij mijn huidige werkgever. Vandaag ontvang ik een mail van het HR departement met daarin de mededeling dat ze standaard 500 euro afhouden om eventuele reparatiekosten of boetes die nog binnenkomen te betalen. Na 1 maand betalen ze mij het resterende bedrag terug. Ik dacht dat een werkgever niet éénzijdig afhoudingen mag doen op het loon tenzij in specifieke gevallen. Kan dit zomaar?
kan NOOIT, onder geen enkel beding. Mochten ze nu weet hebben van bepaalde schade, zou ik het nog begrijpen, maar nu kan dit onmogelijk.

Stuur deze mail door naar de inspectie (http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;) of naar je vakbond voor verdere acties. Kan je nu al doen en vragen dat ze pas na 15/11 ingrijpen. Op die manier kunnen ze al een actie plannen/brief opstellen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 14 nov 2011 19:15

16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
(B.S. 27.03.1968)
Titel V: Strafvordering, bevel tot betaling en burgerlijke rechtsvordering
Hoofdstuk IV : Personen die burgerrechtelijk aansprakelijk zijn voor de geldboete
Artikel 67
Zij die overeenkomstig artikel 1384 van het Burgerlijk Wetboek burgerrechtelijk aansprakelijk zijn voor schadevergoeding en kosten, zijn insgelijks aansprakelijk voor de geldboete. Met die personen wordt gelijkgesteld de voogd, wat betreft de misdrijven begaan door zijn ongehuwde, bij hem inwonende pupillen.
In principe is de werkgever aansprakelijk

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”