Na maand nog steeds geen C4..

linkinparkgirl
Topic Starter
Berichten: 3

Na maand nog steeds geen C4..

#1 , 02 nov 2011 23:48

Ik ben eind September ontslagen op mijn werk en heb sindsdien nog steeds geen C4 ontvangen, ik heb ook mijn loon van september nog niet gehad. Mijn werkgever had in de zomermaanden onterecht vakantiedagen uitbetaald en volgens hem heeft daarmee de instantie waar hij de papieren op laat stellen problemen met mijn loonberekening.

Ik ben al iedere week minstens 1 of 2 keer langs geweest maar krijg iedere keer te horen dat hij zelf ook nog niets gehad heeft. mijn collega zei ook dat zij net als ik de loonbrief van augustus en september ook nog niet gehad heeft.
Zonder die C4 kan ik dus ook geen uitkering aanvragen en heb ik momenteel geen inkomen.

Mijn schoonbroer vermelde nu ook dat mijn werkgever verplicht is mij de maand oktober ook uit te betalen aangezien ik nog altijd geen C4 heb ontvangen, klopt dit?

Iedereen alvast bedankt voor de reacties :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 nov 2011 08:02

je uitkering kan je zeker al aanvragen zonder C4 (moet je trouwens zo vlug mogelijk doen!). Eventueel kan je vakbond de hulp van de RVA inroepen voor het opvragen van de C4.

Werkgever is niet verplicht de maand oktober uit te betalen als hij nog geen C4 heeft verzonden. Meer dan waarschijnlijk verwart je schoonbroer de C4 met de ontslagbrief. C4 is een standaard-document (http://www.rva.be/D_Egov/Formulieren/Fi ... FormNL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;), een ontslagbrief is een brief waarbij je gewoon je ontslag gemeld wordt (kan via om het even welk soort schrijven, mits de nodige vormvereisten nageleefd worden).

linkinparkgirl
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 03 nov 2011 09:52

je uitkering kan je zeker al aanvragen zonder C4 (moet je trouwens zo vlug mogelijk doen!). Eventueel kan je vakbond de hulp van de RVA inroepen voor het opvragen van de C4.
Ik ben bij het ACV hiervoor langsgeweest vlak na mijn ontslag maar toen hebben ze gezegd dat ze me niet zonder C4 konden verderhelpen en dat ik deze voor 15 november moest binnenbrengen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 nov 2011 13:29

ga nu nog naar het ACV en zeg dat je werkgever geen C4 wil afleveren. Dan kunnen ze een procedure opstarten om de hulp van de RVA te vragen.

xena

#5 , 03 nov 2011 13:41

je moet er voor zorgen dat je C4 binnen de 2 maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst hebt binnengebracht bij de rva lukt dit niet moet je bij uw vakbond een voorlopig document C 109 laten invullen . dit moet wel gebeuren voor het verstrijken van die 2 maanden .

ministrieel besluit 26/11/1991
Art. 90. Om volledig te zijn moet het dossier alle stukken bevatten die dienstig zijn om over het recht op uitkeringen te beslissen en het bedrag ervan te bepalen.
Het dossier moet inzonderheid een " werkloosheidsbewijs - arbeidsbewijs " C 4 bevatten wanneer de werkloze :
1° een uitkeringsaanvraag heeft ingediend door middel van een " persoonlijke werkloosheidsverklaring " C 109, omdat hij niet tijdig het formulier C 4 kan verkrijgen;

voor het niet afleveren van uw c4 dient u klacht in bij de rva zij zijn hiervoor bevoegd
voor uw loon dient u best klacht in bij de inspectie van de sociale wetten

je hebt zich toch al laten inschrijven als werkzoekende ?

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 04 nov 2011 11:42

“Art.21.Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer alle sociale bescheiden en een getuigschrift te overhandigen...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

“Art.11.Wanneer de dienstbetrekking een einde neemt, moet het nog verschuldigde loon onverwijld worden uitbetaald en uiterlijk op de eerste betaaldag die volgt op de datum waarop de dienstbetrekking eindigt...In zodanig geval moet de uitbetaling van het nog verschuldigde loon, indien de werknemer het verzoekt, door tussenkomst van DE POST of een bank worden uitbetaald. De post- of banktaks mag niet worden afgetrokken van het loon”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

Wend u tot Inspectie Sociale Wetten met omstandig relaas van de voorbije feiten:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;
Bezorg de RVA gelijktijdig daarvan een kopie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”