Nietigheid opzegbrief

Michel750
Topic Starter
Berichten: 4

Nietigheid opzegbrief

#1 , 29 okt 2011 11:42

Goedemiddag,

misschien maar direct even melden dat ik werkgever ben, ik maak momenteel het volgende mee met een bediende-werknemer (8 maanden in dienst) :
2 weken geleden hadden wij een meningsverschil wat niet uitgepraat werd doordat wij beiden op ons standpunt bleven staan. In plaats van dit verder uit te praten om alzo tot een vergelijk te komen, vond de werknemer het beter om de dag erop een ziektebriefje te produceren voor 2 weken.... blijkbaar heeft hij die tijd gebruikt om ander werk te zoeken waardoor ik heden een ontslagbrief ontving, aangetekend. Opzeg wordt gegeven van 6 weken. De brief is echter NIET ondertekend door de WN.
Ik vind dat de WN misbruik maakt van het feit dat je je ziek kan melden (op onze kosten de eerste maand), werk gaat zoeken, opzeg doet TIJDENS zijn ziekte, ik vermoed dat de WN de volledige opzegtijd zal ziek vieren. Ik weet dat ik een controledokter kan sturen, maar dikwijls is het toch een reden die je moeilijk kan controleren.

Ik vind het namelijk al te gemakkelijk dat een WN zomaar ziek kan vieren (er is altijd wel eee dokter die een briefje zal voorschrijven), opzeg geeft en niet komt presteren, ....
Wij zitten in een drukke periode en ik kan geen beroep doen om mijn WN. Nu moet ik een andere WN zoeken wat niet zo evident is. Dan nog opleiden voordat hij effectief zal bijdragen tot ons bedrijfje.

Nu is mijn vraag : door de NIET ondertekening van de ontslagbrief is deze NIETIG, roep ik de nietigheid hiervan in of doe ik alsof de brief niet bestaat. Als de WN de nietigheid eveneens niet zal inroepen, dan blijft het arbeidscontract voortbestaan tot ze op een andere manier beëindigd wordt.

Ik kijk uit naar jullie reacties of ervaringen.

Michel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 okt 2011 19:20

Goedemiddag,

misschien maar direct even melden dat ik werkgever ben, ik maak momenteel het volgende mee met een bediende-werknemer (8 maanden in dienst) :
2 weken geleden hadden wij een meningsverschil wat niet uitgepraat werd doordat wij beiden op ons standpunt bleven staan. In plaats van dit verder uit te praten om alzo tot een vergelijk te komen, vond de werknemer het beter om de dag erop een ziektebriefje te produceren voor 2 weken.... blijkbaar heeft hij die tijd gebruikt om ander werk te zoeken waardoor ik heden een ontslagbrief ontving, aangetekend. Opzeg wordt gegeven van 6 weken. De brief is echter NIET ondertekend door de WN.
Ik vind dat de WN misbruik maakt van het feit dat je je ziek kan melden (op onze kosten de eerste maand), werk gaat zoeken, opzeg doet TIJDENS zijn ziekte, ik vermoed dat de WN de volledige opzegtijd zal ziek vieren. Ik weet dat ik een controledokter kan sturen, maar dikwijls is het toch een reden die je moeilijk kan controleren.

Ik vind het namelijk al te gemakkelijk dat een WN zomaar ziek kan vieren (er is altijd wel eee dokter die een briefje zal voorschrijven), opzeg geeft en niet komt presteren, ....
een handtekening is niet vereist bij een ontslagbrief, het is wel het veiligste. Gezien je hier duidelijk het ontslag van de werknemer erkent als dusdanig te kennen, is er eigenlijk geen betwisting meer.

Een WN kan niet zomaar ziek zijn, je kan altijd een controledokter sturen. Jij kan die reden mss niet controleren, een controledokter wél. En iedereen, zelfs een zieke, heeft het recht om werk te zoeken en een arbeidsovereenkomst op te zeggen. Na een hoogoplopende discussie is het niet onlogisch dat iemand beslist om andere oorden op te zoeken.

Wie klaagt dat iemand zijn recht gebruikt (ziek zijn, als de dokter dit zo oordeelt), maar zelf zijn eigen controlerechten niet toepast, kan moeilijk klagen...

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 29 okt 2011 20:03

In zekere zin komt jou dat toch goed uit. Je werknemer neemt zelf ontslag. Hoef je dus geen opzegvergoeding meer te betalen. Je bent toch beter verlost van een gedemotiveerde werknemer.

Reclame

Michel750
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 30 okt 2011 09:18

Beste,

@JPV
ik ben akkoord dat een WN ziek kan zijn, maar ik geloof niet in aangekondigde ziekte...
Na het meningsverschil direct een controledokter sturen zou het alleen maar op de spits drijven.
Ik geloof eerder in communicatie, maar als de WN niet meer komt opdagen is dat moeilijk.
Hij gebruikt zijn rechten, nu wil ik dit ook doen zoals U voorstelt, maar kan U mij zeggen wat die zijn ? Kan ik de nietigheid van de ontslagbrief inroepen omdat hij niet ondertekend werd ? of laat ik het contract voortbestaan tot ze op een andere manier beëindigd wordt ?
Dan heb ik de mogelijkheid om over de WN te beschikken de komende weken/maanden in de veronderstelling dat hij komt werken en niet ziek blijft.

@bartvdv
En, neen, het komt niet goed uit, wij hebben enkele maanden geïnvesteerd in onze WN, zijn tevreden over hem en nu dat de WN zijn job sedert enkele maanden zelfstandig kan uitvoeren en de drukke periode voor de deur staat, komt dit slecht uit. Het is uiteraard zijn recht om zich bijvoorbeeld te verbeteren en ander werk te zoeken, maar als werkgever hebben wij ook noden en rechten, ik zou bijvoorbeeld graag hebben dat hij een 3-tal maanden opzeg doet wat mij dan de mogelijkheid geeft om een vervanger te zoeken die het werk evengoed zal doen als de huidige WN. Alleen vraag ik mij af of ik zal reageren op de opzeg danwel dat ik reageer/niet reageer op de eventuele nietigheid van zijn brief.

zoals iemand anders schreef, misschien komt de brief niet van deze WN, de kans is klein, maar niet uitgesloten.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 30 okt 2011 09:42

"zoals iemand anders schreef, misschien komt de brief niet van deze WN, de kans is klein, maar niet uitgesloten."

Daar heb je een punt. Ik heb op dat vlak nogal een grote fantasie. Ander voorbeeld :als een huurder zijn huisbaas opzegt met een WEl ondertekende brief, maar de huisbaas maakt zelf een - voor hem voordelige brief - die uiteraard l NIET is ondertekend ( op een printer die niet in zijn huis staat ) Hoe kan de rechter dan weten dat de huisbaas een ander papier in die brief heeft gestoken. De rechters nemen meestal wel niet aan de de briefomslag ledig was.

Overigens hoe kan de huisbaas weten of de handtekening van de huurder niet vals is. Dan moet er al een duur onderzoek gebeuren naar de echtheid van de handtekening. Als de huurder aan een verre kennis vraagt om zijn handtekening na te maken, en de huurder dan zelf achteraf voor de rechter de valsheid van de handtekening inroept. Zo kan men iedereen erin luizen

Uiteraard is een aangetekende brief zonder brief omslag veel veiliger.
Nog veiliger is een deurwaardersexploot

Michel750
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 30 okt 2011 10:22

Inderdaad, ik wil niet paranoïde overkomen, maar stel ik de opzegbrief gewoonweg aanvaard, een nieuwe werknemer zoek, en dat de "oude" werknemer bijvoorbeeld half januari doodleuk terugkomt uit ziekenverlof... hij zou mij kunnen voortrekken voor een schadevergoeding aangezien ik toch geen ondertekende opzegbrief heb. Vandaar dat ik de neiging heb om de nietigheid in te roepen om alzo direct zekerheid te hebben/krijgen. Als de brief idd van de WN komt, weet ik het direct + hij is direct vrij om op zijn nieuw werk te beginnen, in het andere geval hoef ik geen nieuwe WN te zoeken, wat ik eigenlijk nog steeds verkies.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 30 okt 2011 10:28

Je kan hem ook aangetekend vragen dat hij zijn aangetekende brief wil ondertekenen. Indien op de briefomslag zijn handschrift voorkomt, dan zal hij al een hele goede reden moeten verzinnen om die brief te ontkennen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 30 okt 2011 11:27

Beste,

@JPV
ik ben akkoord dat een WN ziek kan zijn, maar ik geloof niet in aangekondigde ziekte...
Na het meningsverschil direct een controledokter sturen zou het alleen maar op de spits drijven.
Ik geloof eerder in communicatie, maar als de WN niet meer komt opdagen is dat moeilijk.
Hij gebruikt zijn rechten, nu wil ik dit ook doen zoals U voorstelt, maar kan U mij zeggen wat die zijn ? Kan ik de nietigheid van de ontslagbrief inroepen omdat hij niet ondertekend werd ? of laat ik het contract voortbestaan tot ze op een andere manier beëindigd wordt ?
Dan heb ik de mogelijkheid om over de WN te beschikken de komende weken/maanden in de veronderstelling dat hij komt werken en niet ziek blijft.
ik geloof wel in aangekondigde ziektes, gezien bvb stress (en dan spreek ik niet over de fake stressers) effectief perfect op voorhand gevoeld kan worden na zo'n discussie. Mensen met een beetje ervaring kunnen een hoge bloeddruk perfect aanvoelen. Is me ooit door arbeidsgeneesheer bevestigd.
De nietigheid van de ontslagbrief omdat hij niet ondertekend is, is niet mogelijk als u beseft dat deze van de werknemer komt. Zeker indien de enveloppe handgeschreven is, maakt u geen kans om de nietigheid in te roepen. Zelfs indien niet handgeschreven, blijft het een risico voor u, omdat u blijkbaar wel aanvoelt dat deze van de werknemer komt. Indien u twijfelt kan u altijd voor uw eigen zekerheid een AZ schrijven naar de werknemer waarbij u veronderstelt dat hij effectief die brief verstuurde (of telefonisch een bevestiging te vragen). Dan dekt u zich in tegen de mogelijkheid dat hij later betwist die brief verstuurd te hebben.
Uw recht is een controledokter te sturen. U drijft daarmee niks op de spits: u denkt nu toch dat hij die ziekte faket, bij volhouding van die mening zonder controledokter zal u net mss verkeerde zaken doen en alles verder op de spits drijven. Als de dokter beslist dat hij niet ziek is, kan u hem terug op het bedrijf verwachten, dat is uw recht, dan is hij eht die het op de spits drijft indien hij niet afkomt. Beslist de dokter dat hij effectief ziek is, dan weet u dat u het verkeerd inschatte en kan u hem een spoedig herstel wensen.
als werkgever hebben wij ook noden en rechten, ik zou bijvoorbeeld graag hebben dat hij een 3-tal maanden opzeg doet
u kan, mits u het nodige loon betaalt (>60000 euro op jaarbasis) die 3 maanden vooraf in een contract laten zetten. Indien u een lager loon betaalt, hangt het (vaak) af van de ancienniteit of de tijd die u nodig zou moeten hebben gezien de economische crisis om een vervanger te vinden. Voor iemand die 8 maanden in dienst is, eisen dat hij 3 maanden blijft, zal door de rechter meestal niet als correct beschouwd worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 nov 2011 11:19

Ik begrijp de topic starter niet echt: een WN waarmee je een discussie hebt en overduidelijk niet meer WIL komen werken: waarom zou je die koste wat het kost, tegen zijn zin, op de werkvloer willen? Hij zal zijn werk niet meer gemotiveerd / goed uitvoeren, eventueel de sfeer verzieken. In plaats van energie te steken om op basis van "procedurefouten" een gedemotiveerde WN te behouden, kan je toch beter je energie steken in het vinden van een nieuwe, gemotiveerde WN?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Michel750
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 04 nov 2011 19:51

Tom,

De drukste maanden staan voor de deur, sedert enkele maanden kan de WN zelfstandig werken, we zijn iemand nieuw aan het zoeken maar dat is niet evident, als we een nieuw iemand hebben gevonden, hopen dat hij dan direct kan starten, opleiden, ... enkele maanden zijn gepasseerd voordat we op huidig punt staan. Onze huidige werknemer zou die tijd kunnen overbruggen, OK, het is geen ideale situatie, maar in mijn ogen beter dan niemand. Ik heb hem tenslotte aangenomen omdat wij werk hebben...

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#11 , 25 nov 2011 01:30

Ik denk niet dat er procedurefouten zullen kunnen ingeroepen worden. Een ongeldig gegeven ontslag blijft een ontslag, zo heb ik al meermaals gelezen. Voor alle zekerheid kan je eventueel een advocaat raadplegen. Ik zou ook zoals aangegeven deze werknemer niet meer in dienst willen hebben. Wie zegt dat hij zijn werk nog even goed gaat doen?

Uw sterkste wapen tov deze werknemer is dat hij later nog referenties nodig heeft en dat u een controledokter had kunnen sturen. Indien hij niet bereid is om naar u te luisteren, dan is de enige eventuele mogelijkheid die u nog rest het vorderen van een schadevergoeding (weerom raadpleeg een advocaat ivm uw kans op slagen) of het sturen van een controledokter. Hij moet immers zijn proefperiode uit doen, ik herinner mij niet meer of ziekte een proefperiode wel of niet verlengt. U kunt eventueel proberen te praten met uw werknemer en een compromie zoeken (bv: verkorte ontslagperiode), maar hij wil blijkbaar niet praten, dan resten u weinig opties.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”