ontslag

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: ontslag

#16 , 04 nov 2011 08:11

Die ene dag moet hij je natuurlijk wel betalen, dat had ik over het hoofd gezien.

Maar dat "ik mag je dit niet door de telefoon vertelln", had je dan toch zelf als een ontslag opgevat: "Ook heb ik hem gelijk het dr doorgemaild en hem gebeld toen ik hem vroeg waarom dit ggesprek was kwam het er op neer dat ik mijn ontslag zou krijgen maar dit zij hij niet direct."

Wat er nu exact gezegd werd kan nu niet meer bevestigd worden. Gezien het feit dat hij verder correct de procedure heeft gevolgd, lijkt het me dat je weinig kans hebt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ronaldooo
Topic Starter
Berichten: 10

#17 , 05 nov 2011 03:13

Het is voor jullie natuurlijk moeilijk inschatten hoe of wat .
Er is door de telefoon nooit gezegd dat ik ontslagen ging worden en vermoedens doen niet ter zaken.
Mijn ex werkgever had nooit niet moeten zeggen in die opzeg brief dat de verbrekings vergoeding op 28 oktober inging
Want zoals de jurist van de vakbond me vertelde had mijn ex werkgever niet verwacht dat ik die dag ziek na huis zou gaan.
want zelfs bij de ziekenkas hebben ze me gezegd dat omdat ik die dag ziek na huis ging de opzeg eigelijk pas vanaf maandag zou kunnen ingaan en dat zij ook zo gaan rekenen vanaf maandag 31 oktober plus een week.
Dus vanaf 9 november nemen zij de betaling op zich en niet vanaf donderdag 4 november.

De bediende moet meer dan 7 kalenderdagen arbeidsongeschikt zijn. Het moet bovendien gaan om een ononderbroken periode. De werkgever mag de arbeidsovereenkomst ten vroegste op de 8ste dag van de effectieve arbeidsongeschiktheid verbreken

En ik heb me die vrijdag ziek gemeld en hem eerder gemeld dat ik ziek was dan dat hij me heeft verteld dat ik ontslagen zou worden
dus hij moet me die dagen na 28 oktober eigelijk blijven betalen en kan op de 8ste dag dat ik ziek thuis zit me ontslaan zonder enige verdere vorm van vergoeding te moeten betalen.

en het is daarmee dat de vakbond wilt dat ik terug langs kom als ik me C4 heb want als ze de werkgever nu aanschrijven zal deze waarschijnlijk een slechte C4 aflveren.

want het tijdstip van de verstuurde mails is een punt dat uiteindelijk gaat tellen en hieruit blijkt dat hij mij uiteindelijk vertelde dat ik zou worden ontslagen nadat ik hem gemeld had dat ik ziek was

En in slechtste geval is het voor de vakbond dat hij me alsnog na die 7 dagen ontslaat en in het beste geval krijgen ze het voor elkaar dat de brief niet geldig gaat zijn en hij me een nieuwe moet sturen. en die dan ingaat op het moment dat hij die opstuurd.

Het is niet eerlijk maar de vakbond zegt ook hoe hij het nu probeerd te spelen is niet netjes dus ik moet nu ook aan mezelf denken.
Want als ik niet na de vakbond zou zijn gegaan die 28ste oktober zou hij me nooit niet gaan betalen

puttemanp
Berichten: 613

#18 , 05 nov 2011 07:02

Ik vrees dat jij en je vakbond gaan botvangen.

Nogmaals, je hebt geen OPZEG, je hebt wel een VERBREKING.

Jij, je vakbond en je mutualiteit gooien 2 zaken dooreen:

1) de mogelijkheid voor de werkgever om iemand die tijdens de proefperiode langer dan 7 dagen arbeidsongeschikt is, onmiddellijk te ontslaan zonder uitbetaling van verbreking of opzeg
2) de mogelijkheid voor de werkgever om iemands contract onmiddellijk te beëindigen mits uitbetaling van een verbrekingsvergoeding gelijk aan de te presteren opzeg.

Jouw ex-werkgever heeft het 2de gedaan, en, voor zover ik weet en kan vinden perfect legaal gehandeld. Hij heeft je vrijdag mondeling gemeld dat je ontslagen werd, en dit onmiddellijk per AS bevestigd (lees je eerste post maar eens na, daar zeg je duidelijk dat hij je meldde dat je ontslagen werd). Je verbreking is dus vrijdag ingegaan (ziekte schorst de verbreking NIET).

Hij had je even goed vrijdag middag naar huis kunnen sturen met de melding 'je bent ontslagen en je hoeft je opzeg niet te presteren'.

Het enige discutiepunt dat ik kan zien, is of je verbreking vrijdag, dan wel maandag ingaat vermits je vrijdag gewerkt hebt, ziek naar huis gegaan bent, en later je ontslag vernam. Dat hij je ontslagen heeft tijdens ziekte is helemaal geen probleem, en is perfect wettelijk. Ziekte is, in tegenstelling tot wat veel mensen (iedereen?) denkt, géén beschermde periode en je kan dus perfect ontslagen worden tijdens ziekte mist de werkgever de wetgeving rond opzeg en verbreking respecteerd.

Greetz,

P.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 05 nov 2011 11:24

En ik heb me die vrijdag ziek gemeld en hem eerder gemeld dat ik ziek was dan dat hij me heeft verteld dat ik ontslagen zou worden
je blijft maar bevestigen dat hij je verteld heeft dat je ontslagen zou worden, terwijl je ook ontkent dat hij dat verteld heeft... kan je verstaan dat we je niet direct geloven op dat vlak?
dus hij moet me die dagen na 28 oktober eigelijk blijven betalen en kan op de 8ste dag dat ik ziek thuis zit me ontslaan zonder enige verdere vorm van vergoeding te moeten betalen.
klopt, maar dit doet hier niets ter zake, gezien hij je contract verbroken heeft met een verbrekingsvergoeding (toch zoals jij het zegt).
want het tijdstip van de verstuurde mails is een punt dat uiteindelijk gaat tellen en hieruit blijkt dat hij mij uiteindelijk vertelde dat ik zou worden ontslagen nadat ik hem gemeld had dat ik ziek was
ziekte of niet maakt niks uit.
En in slechtste geval is het voor de vakbond dat hij me alsnog na die 7 dagen ontslaat en in het beste geval krijgen ze het voor elkaar dat de brief niet geldig gaat zijn en hij me een nieuwe moet sturen. en die dan ingaat op het moment dat hij die opstuurd.

Het is niet eerlijk maar de vakbond zegt ook hoe hij het nu probeerd te spelen is niet netjes dus ik moet nu ook aan mezelf denken.
Want als ik niet na de vakbond zou zijn gegaan die 28ste oktober zou hij me nooit niet gaan betalen
ik vermoed dat wat jij de vakbond verteld hebt, niet is wat er werkelijk aan de hand is (voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat je liegt, wel dat je onbewust bepaalde dingen verkeerd begrijpt). Jij bent niet ontslagen met een opzeg, maar je contract is verbroken. Dit wil zeggen dat je arbeidsovereenkomst onmiddellijk gedaan is en niet nog kan doorlopen. Iedereen, zelfs de grootste klootzak, heeft het recht om een contract te verbreken. het enige wat dan moet gedaan worden is: het resterende loon voor die (aangevangen) dag uitbetalen én de verbrekingsvergoeding betalen. Die bedraagt 7 kalenderdagen (dus 1 week loon).

enneuh: nooit niet gaan betalen, da's nét wat jij wél wil ;).

xena

#20 , 05 nov 2011 12:19

je hebt ook nog altijd je ancienniteit niet opgegeven wat toch ni onbelangrijk is in de proeftijd
vergeet 11 november niet als je ziek of werkloos blijft tot dan

puttemanp
Berichten: 613

#21 , 05 nov 2011 12:32

@Xena: ik zie niet wat de relevantie is van de ancienniteit tijdens de proefperiode....

@ronaldooo: nu ben je plots vrijdag 28/10 al naar de vakbond gegaan....? Ik dacht dat je ziek thuis was?

Greetz,

P.

ronaldooo
Topic Starter
Berichten: 10

#22 , 07 nov 2011 06:46

ik ben 2 novemeber naar de vakbond geweest
en was ik daar 4 maanden in dienst

hij heeft mij niet rechtstreeks gezegd dat ik zou worden ontslagen maar het kwam er op neer.
Heb het misschien wat verkeerd neergezet maar hij heeft nooit rechtstreeks gezegd dat ik mijn ontslag zou krijgen
Want toen ik hem sprak was het dr attest al doorgemaild en aangetekend opgestuurd dat ik ziek was

Toen ik hem melde dat ik niet op de afspraak kon zijn stuurde hij me om 17.50 een mailtje

met de tekst


We zullen de afspraak herplannen naar een latere datum
ik kan niet anders dan je nu via mail te bevestigen dat ik beslist heb je proefperiode stop te zetten
ik ga hier nu geen details over zeggen
dit betekend ook dat je maandag niet meer naar je project terug keert.

in een andere mail waarom ik hem vroeg waarover die afspraak ging kreeg ik als antwoord hier mag ik niks over zeggen
en daarop maakte ik uit dat ik mijn onslag zou krijgen.






@ jpv diie 28 oktober moet hij me zo wie zo betalen en niet enkel de uren die ik niet gepresteerd heb en omdat het een gewerkte dag is volgens die van de vakbond kan hij nooit niet die dag in de verbrekings vergoeding er bij nemen en dit is dus wat hij wilt doen
Want ik heb ondertussen mijn eindafrekening gehad en hier zitten dus niet de uren bij die ik die vrijdag gewerkt heb of dat die dag als gewerkte dag werd benoemt de vrijdag staat gewoon in mijn uur statistieken als blanco heb dan ook de tikkingen bij de klant opgevraagd en gekregen
enkel de verbrekings vergoeding vanaf 28 oktober.
deel eindejaars premie staat er niet bij terwijl dit wel in mijn contract staat
over uren zitten er niet bij mits wij 40 uur per week werkte en ik een contract had van 38 uur per week
onkosten van trein tickets zitten er niet bij terwijl deze wel zijn binnen gedaan en ik deze wel volgens contract vergoed krijg
maaltijd cheques nog steeds niet ontvangen terwijl ik deze altijd ten laatste op de 2de van elke maand had van de maand die gepasseerd was.
mijn persoonlijke spullen die ik op mijn buro had staan heb ik nog steeds niet terug ontvangen er is me gewoon gezegd die zijn weg gegooid

ondertussen weet ik nog steeds niet waarom ik mijn ontslag heb gehad
want op de C4 staat reorganisatie als reden.
en dat op de plaats waar ik te werk was gesteld onderussen al een snotneus Van 23 jaar rond loopt.


wantben ik bij het bedrijf waar ik hiervoor werkte weg gegaan omdat deze het contract waren kwijt gespeeld aan het bedrijf waar ik tot voor kort werkte.
de klant wou mij hoe dan ook houden en ik ben over gegaan naar die firma die het contact hadden overgenomen.
Heb dan in die tijd al die mensen van dat bedrijf ingewerkt en nu is de oudste nu ik er weg ben 25 jaar

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 07 nov 2011 07:52

ik kan niet anders dan je nu via mail te bevestigen dat ik beslist heb je proefperiode stop te zetten
...dit betekend ook dat je maandag niet meer naar je project terug keert.
maw: je bent ontslagen. Lijkt me duidelijk genoeg, als je daarna je ontslagbrief krijgt.
@ jpv diie 28 oktober moet hij me zo wie zo betalen en niet enkel de uren die ik niet gepresteerd heb en omdat het een gewerkte dag is volgens die van de vakbond kan hij nooit niet die dag in de verbrekings vergoeding er bij nemen
tuurlijk, dit zeg ik ook :)
deel eindejaars premie staat er niet bij terwijl dit wel in mijn contract staat
oppassen: soms heb je volgens de CAO geen recht op EJP bij ontslag in proefperiode,bvb in PC 218 als ik het goed voor heb
over uren zitten er niet bij mits wij 40 uur per week werkte en ik een contract had van 38 uur per week
onkosten van trein tickets zitten er niet bij terwijl deze wel zijn binnen gedaan en ik deze wel volgens contract vergoed krijg
maaltijd cheques nog steeds niet ontvangen terwijl ik deze altijd ten laatste op de 2de van elke maand had van de maand die gepasseerd was.
mijn persoonlijke spullen die ik op mijn buro had staan heb ik nog steeds niet terug ontvangen er is me gewoon gezegd die zijn weg gegooid
dat zijn natuurlijk zaken die nog in orde moeten gebracht worden :).

puttemanp
Berichten: 613

#24 , 07 nov 2011 08:08

en was ik daar 4 maanden in dienst
Niet relevant. Heeft geen enkele invloed op ontslag binnen proef.
We zullen de afspraak herplannen naar een latere datum
ik kan niet anders dan je nu via mail te bevestigen dat ik beslist heb je proefperiode stop te zetten
ik ga hier nu geen details over zeggen
dit betekend ook dat je maandag niet meer naar je project terug keert.
Netjes van de baas dat hij je toch face-to-face uitleg wil geven over de redenen.
ronaldooo schreef:
deel eindejaars premie staat er niet bij terwijl dit wel in mijn contract staat

oppassen: soms heb je volgens de CAO geen recht op EJP bij ontslag in proefperiode,bvb in PC 218 als ik het goed voor heb
Vaak moet je ook in dienst zijn op het moment van uitbetaling.
over uren zitten er niet bij mits wij 40 uur per week werkte en ik een contract had van 38 uur per week
Werkte je soms niet in een systeem met ADV dagen? Maw: per maand 1 dag recup voor de 4 weken waarop je 2 uur per week te veel presteerde?
en dat op de plaats waar ik te werk was gesteld onderussen al een snotneus Van 23 jaar rond loopt.
Reorganisatie 'kan' ook betekenen: meer rendabele mensen inschakelen (lees: goedkoper)
wantben ik bij het bedrijf waar ik hiervoor werkte weg gegaan omdat deze het contract waren kwijt gespeeld aan het bedrijf waar ik tot voor kort werkte.
de klant wou mij hoe dan ook houden en ik ben over gegaan naar die firma die het contact hadden overgenomen.
Heb dan in die tijd al die mensen van dat bedrijf ingewerkt en nu is de oudste nu ik er weg ben 25 jaar
Niet relevant.

Ik begrijp dat je je ontslag als een onrecht aanvoelt. Ik voelde mijn ontslag destijds ook als een onrecht aan, tot 3 keer toe. Echter, jouw werkgever handelt tot hier toe correct, en mits hij je je MC en treinkosten bezorgt, lijkt het er mij op dat hij dit ook in de toekomst nog gaat doen. Je werkt in de IT, en in dat wereldje heb je er alle baat bij jouw ex-werkgevers als 'vriend' te houden. Blijf correct zolang hij correct blijft, en probeer niet tegen windmolens te vechten. Veel erger dan een 'slechte' CV is een 'slechte' ex-werkgever.

Greetz,

P.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 07 nov 2011 08:16

en dat op de plaats waar ik te werk was gesteld onderussen al een snotneus Van 23 jaar rond loopt.
Reorganisatie 'kan' ook betekenen: meer rendabele mensen inschakelen (lees: goedkoper)
ivm willekeurig ontslag/misbruik van ontslagrecht
"Wanneer de werkgever zonder verdere precisering een reorganisatie inroept, schiet hij tekort aan zijn bewijslast (Arbrb. Charleroi 12 mei 1986, T.S.R. 1986, 503)."

Nu, daarop zou ik sowieso niet hopen :).

puttemanp
Berichten: 613

#26 , 07 nov 2011 09:08

@jpv: ik vind het vermelden van 'reorganisatie' zowiezo eerlijker dan 'voldoet niet' op een C4.
Jammer genoeg heb ik al vaak, te vaak, mensen moeten ontslaan. Ik heb één keer 'reorganisatie' ingeroepen: een deeltijdse werknemer die 'minder' presteerde 'vervangen' door een andere deeltijdse werknemer full time te zetten. De besparing voor mij was niet te onderschatten, en de productiviteit ging omhoog. Er is nooit twijfel gerezen over de gegrondheid van deze reorganisatie.

Greetz,

P?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 07 nov 2011 11:49

Omdat niemand dit voor de rechtbank heeft gedaagd ;) Anders had je die reorganisatie moeten specifieren.

puttemanp
Berichten: 613

#28 , 07 nov 2011 12:40

Ik specifieer ze toch:)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 07 nov 2011 12:45

ik bedoelde op de C4 (of later voor de rechtbank), hé. Je had dus moeten aangeven dat ze haar werk niet naar behoren uitvoerde (onvoldoende rendement).

ronaldooo
Topic Starter
Berichten: 10

#30 , 01 dec 2011 16:31

ondertussen zijn we iets meer dan een maand verder tot nu toe heb ik nog niks gezien of gehoord van mijn ex werkgever.
Heb een zogezegde eindafrekeninglgehad maar deze klopte voor geen meter. overuren niet betaald 6 ipv 7 dagen verbrekingsdagen ding (Dus 4 ipv van 5werkdagen) 11de november niet betaald
geen c4 toen ik hem dit melde ging hij dit rechtzetten nu ongeveer 2 weken later nog niks niet ontvangen of gehoord krijg totaal geen reactie op mails die ik hem stuur om te vragen hoe de stand van zaken is.

update vandaag een loonfiche gehad en mijn c4 loonfiche klopte niet overuren niet betaald
de 28 oktober niet betaald deze zetten ze als carens dag terwijl ik toch uren gepresteerd heb
zij spreken erover op de documenten dat de verbrekings vergoeding ingaat op 29 oktober 2011
terwijl ze in mails zeggen dat deze op 28 ingaat

op de c4 staat geen reden van ontslag het adres van de werkgever is niet juist ingevuld.

ondertussen heb ik nog geen cent gezien

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”