ontslag

ronaldooo
Topic Starter
Berichten: 10

ontslag

#1 , 28 okt 2011 17:33

gisteren kreeg ik van mijn baas een afspraak op de portal van het bedrijf dat ik vandaag een persoonlijke meeting met hem had van 30 minuten
toen ik hem gisteren een mail stuurde kreeg ik als antwoord dat hij daar niks over mocht zeggen.

Mits ik me vandaag niet echt super voelde en na 3 uur ziek na huis ben gegaan met toestemming van mijn chef en gelijk naar de dr ben gegaan waar deze vast stelde dat ik met een keel ontsteking zit en een ontsteking op mijn sinussen
Ik heb zoals het hoort gelijk mijn baas een copie van het dr attest doorgemaild en per post aangetekend opgestuurd omstreeks 15 uur.
Ook heb ik hem gelijk het dr doorgemaild en hem gebeld toen ik hem vroeg waarom dit ggesprek was kwam het er op neer dat ik mijn ontslag zou krijgen maar dit zij hij niet direct.
Deze middag was ik niet echt in staat om naar het bedrijf te rijden en melde dit zoals het hoort.log
kreeg als antwoord dat mijn baas had besloten om mij te ontslaan en dat ik niet meer naar het project toe moest waar ik normaal werkte.
en dat de afspraak verzet was naar woensdag 2 november

is het zo dat hij mij nu per mail kan ontslaan?

inloggen op de site van het project waar ik tewerk gesteld was kan ik ondertussen ook niet meer.

Nu moet ik woensdag de bedrijfs auto binnen brengen terwijl ik mss nog ziek thuis zit

in mijn contract staat dat ik deze ook prive mag gebruiken

ik heb nog geen aangetekend schrijven gehad dat ik mijn ontslag ga krijgen

ik zit nog wel in mijn proeftijd wat zijn mijn rechten

want zoals ik het zie heb ik mijn ontslag gehad terwijl ik ziek naar huis ben gegaan

als hij in zijn recht is wat is het opzeg termijn of kan hij mij op staande voet ontslaan.

ook al heb ik nog geen onslag brief gehad ik moet al niet meer naar het project toe waar ik werkte

groeten ronald

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 615

#2 , 28 okt 2011 18:52

Indien je in proefperiode zit, kan de werkgever je ontslaan mits het in acht nemen van een opzegtermijn van 7 kalenderdagen. Deze opzegtermijn gaat onmiddellijk in na kennisgeving van de werkgever. De werkgever kan ervoor opteren je opzeg niet te laten presteren (wat vaak beter is, wie werkt er nog even gemotiveerd aan een project tijdens z'n opzeg?) mits het uitbetalen van een verbrekingsvergoeding gelijk aan de te presteren opzeg.

De werkgever mag dit ontslag mondeling (of zelfs per e-mail) geven en bevestigen per AS.

Mits je ten laatste bij de eerstvolgende betaalperiode dus inderdaad je 7 kalenderdagen verbrekingsvergoeding en vervroegd vakantiegeld ontvangt, samen met je C4, individuele rekening, vakantieattest en tewerkestellingsattest, heeft de werkgever juist gehandeld.

Groeten,

P.

ronaldooo
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 28 okt 2011 19:05

maar zit ik nu momenteel ziek thuis en hij liet het weten na dat ik hem gemeld had dat ik ziek was

nu moet ik na die afspraak gaan terwijl ik eigelijk heel de week thuis moet blijven van de dr

vraagt hij me terwijl ik eigelijk ziek thuis ben eigelijk gewoon de bedrijfs wagen terug te brengen

omdat ik ziek thuis ben mag ik die afspraak weigeren of niet

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 okt 2011 20:58

als het contract verbroken wordt (met uitbetaling van de 7 dagen), kan hij idd vragen dat je de bedrijfswagen terugbezorgt. Eventueel kan hij er achter komen. Laat hem wel pas de auto meenemen als de aangetekende zending toegekomen is én zorg voor een bevestiging van ontvangst van de auto.

Je bent nooit verplicht om met iemand af te spreken, tenzij er iets contractueel afgesproken is. Gezien je nu ziek bent is je arbeidsovereenkomst geschorst en moet je dus niet afspreken met die persoon (behalve de ziekteverplichtingen qua melding van ziekte aan de werkgever).

ronaldooo
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 31 okt 2011 11:38

nu sturen ze me een email toe dat ik woensdag om 13.30 aanwezig moet zijn er word niet gevraagd of mij dit wel past
heb ik vandaag ook nog geen aangetekekend schrijven gehad. waarin mijn ontslag bevestigd word.
enkel dat er woensdag een inspectie is van die auto op het hoofdkantoor

geloof echt niet dat ze snappen dat ik echt ziek ben en dat ze enkel hun auto zo snel mogelijk terug willen mits ze er geen rekening mee houden dat ik ziek ben.

als ik woensdag nog niet beter ben dan denk ik dat ze als ze die auto echt die dag terug willen dat ze die auto dan maar zelf moeten komen halen
heb ik dr briefje vrijdag aangetekend en per mail verstuurd en de dr heeft het uur dat ik geweest ben op dit briefje gezet
terwijl mijn baas me laat in de middag heeft gemeld per mail dat hij heeft besloten mijn proeftijd stop te zetten.

De dagen die ik nu thuis zit zonder dat ik een AS krijg moet hij me dan betalen of niet of zitten die dan al bij de opzeg in?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 31 okt 2011 11:55

tot wanneer ben je nog ziek? die dagen zal je alvast betaald worden :). Als je woensdag nog geen aangetekende zending hebt gekregen, ben je nog altijd niet ontslagen en moet je de bedrijfswagen niet teruggeven. Indien wél, moet je zo spoedig mogelijk die auto teruggeven, zelfs al ben je nog ziek (iemand anders kan dit ook doen voor jou).

puttemanp
Berichten: 615

#7 , 31 okt 2011 12:03

Die dagen zitten al in de opzeg, zie vorig antwoord: de opzeg tijdens proefperiode gaan onmiddellijk in na kennisgeving (mondeling, schriftelijk,...) van de werkgever.

Voor zover ik weet en kan terugvinden, schorst ziekte een verbreking niet.
Ik treed dus JPV niet bij als hij zegt dat 'die dagen in ieder geval al uitbetaald zullen worden'. De werknemer moet in dit geval geen opzeg presteren, maar krijgt een verbrekingsvergoeding uitbetaald.
Hou er ook rekening mee, dat als 'die dagen in ieder geval al uitbetaald zullen worden', tijdens de proefperiode ook voor bedienden een carensdag geldt. Maw: de eerste dag van de ziekte wordt niet betaald.

Het AS, kan gezien het lange weekend, gewoon onderweg zijn. Meestal wordt 3 dagen gerekend voor een AS als zijnde 'ontvangen', maar als de werkgever deze pas laat vrijdag op de post gedaan heeft, kan het zijn dat hij pas morgen zou aangeboden worden. Morgen = feestdag, dus woensdag. Poststempel geldt als bewijs.

Groeten,

P.

ronaldooo
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 01 nov 2011 07:56

Het is niet zo dat ik vrijdag niet ben gaan werken ben enkel ziek na huis gegaan.
Dus zoals putteman het zegt kan een werkgever iemand in proeftijd zonder reden ontslaan.
hem verplicht iemand ziek is op een afspraak te komen waarbij de werkgever zonderr overleg met de werknemer of dit wel past of uitkomt.

want per mail iets meedelen lijkt me ergens ook wel stom mits het mee is gedeeld op een bedrijfs email adres en niet op mijn persoonlijke email adres.
want dit email adres gebruik ik eigelijk nooit en ga er dus ook zelfden kijken.

Wat betreft de bedrijfs wagen hier zitten ze wel met een probleem in de carpolicy van het bedrijf staat dat enkel mensen ingeschreven op het zelfde adres met de wagen mogen rijden.
En ik ben alleenstaande dus niemand anders mag met deze auto rijden als ik de carpolicy volg.Want als deze een ongeluk krijgen of voorhebben draai ik voor de kosten op.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 01 nov 2011 22:00

Die dagen zitten al in de opzeg, zie vorig antwoord: de opzeg tijdens proefperiode gaan onmiddellijk in na kennisgeving (mondeling, schriftelijk,...) van de werkgever.

Voor zover ik weet en kan terugvinden, schorst ziekte een verbreking niet.
Ik treed dus JPV niet bij als hij zegt dat 'die dagen in ieder geval al uitbetaald zullen worden'. De werknemer moet in dit geval geen opzeg presteren, maar krijgt een verbrekingsvergoeding uitbetaald.
klopt, als je het enkel over de werkgever hebt. Hij zal echter steeds uitbetaald worden voor die dagen, ofwel door de werkgever ofwel door het ziekenfonds. Na zijn verbrekingsperiode en na zijn ziekte, hangt het af van zijn wachttijd/gepresteerde dagen etc.

iwm terugbrengen van de auto: werkgever kan perfect beslissen de carpolicy in zijn nadeel aan te passen. Trouwens, gezien je arbeidsovereenkomst dan verbroken is, val je niet meer onder de carpolicy, maar moet je gewoon, los van de policy, de auto terugbrengen in de staat waarin je hem gekregen hebt, mits de normale slijtage

puttemanp
Berichten: 615

#10 , 02 nov 2011 06:48

JPV: Verbrekingsvergoedingen en bijstand van de mutualiteit is niet cumuleerbaar. Vergeet niet dat op het document dat moet ingevuld worden door de werkgever bij ziekte voor de mutualiteit moet ingevuld worden of er een verbrekingsvergoeding werd uitbetaald. De periode gedekt door de verbrekingsvergoeding is niet gedekt door de mutualiteit.

Greetz,

P.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 02 nov 2011 07:48

JPV: Verbrekingsvergoedingen en bijstand van de mutualiteit is niet cumuleerbaar.
daarom ook: ofwel door de werkgever ofwel door het ziekenfonds. Verbrekingsvergoeding wordt betaald door de werkgever.

ronaldooo
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 03 nov 2011 18:44

Vandaag de As gaan ophalen
En Wat staat er tot mijn grote verbazing in

zoals mondeling besproken verbreekt werkgever via dit schrijven de bestaande arbeids overeenkomst tussen werkgever en uzelf. de verbreking gaat in op 28/10/2011 de verbrekings vergoeding dekt een periode van 7 kalender dagen en zal eerdaags met het vertrek vakantie geld uitgekeerd worden.

Ten eerste is er niks mondeling afgesproken want ik ben door mijn ziekte niet kunnen gaan als zij dit de 28 oktober in laten gaan heb ik dus een dag moeten presteren want die vrijdag heb ik nog een X aantal uur gewerkt.
dus zoals ik het nu zie vertellen ze me dus iets wat totaal niet klopt


Maar is het niet zo dat terwijl ik ziek ben ze me de eerste 7 dagen niet kunnen ontslaan maar eigelijk pas vanaf het moment dat ik 7 kalender dagen thuis zit
of is het zo dat ze me al kunnen ontslaan terwijl ik ze melde dat ik ziek thuis zit als ze maar die verbrekings vergoeding betalen
zo ja

moet dit dan niet zijn vanaf de werk dag die er op volgt mits ik die vrijdag gewoon een tijd gewerkt heb en toen ziek naar huis ben gegaan
want als ze het doen zoals in die brief staat geven ze me eigelijk een opzeg van 6 kalender dagen en niet van 7 en betalen ze me eigelijk maar 4 dagen uit terwijl ik die 28 oktober nog uren gewerkt heb

puttemanp
Berichten: 615

#13 , 03 nov 2011 19:29

Jammer genoeg ben je dus ontslagen....

De werkgever heeft echter wel de regels gerespecteerd. Hij heeft je ontslaan met een verbreking tijdens de proefperiode. Hij zal 7 kalenderdagen uitbetalen.

Hij heeft dit wel met jou, mondeling, besproken (je hebt hem vrijdag gebeld waarbij hij jou je ontslag aankondigde).

De werkgever kan je perfect tijdens ziekte, vanaf de eerste dag ontslaan. In tegendeel tot wat iedereen denkt is ziekte geen beschermde periode. Je mag enkel niet ontlsaan worden omwille van je ziekte, behalve tijdens de proefperiode (als je langer dan 7 dagen arbeidsongeschikt bent kan je ontslaan worden zonder uitbetaling van enige vorm van verbreking).

Om op je laatste vraag te antwoorden: een verbreking gaat onmiddellijk in, maw vrijdag 28/10/2011.

Greetz,

P.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 03 nov 2011 21:05

wat puttemanp zegt klopt.

ronaldooo
Topic Starter
Berichten: 10

#15 , 04 nov 2011 07:32

maar geeft hij me hellemaal geen verbrekings vergoeding van 7 dagen maar van 6 ben ik vrijdag gewoon nog een X aantal uur gaan werken.
Maar als hij die uren dan zo maar in ze zak kan steken dan is dit zo.t
en als mondeling afgesproken inhoud betekend ik mag je dit niet door de telefoon vertellen.
Dan vind ik dit toch de omgekeerde wereld

Deze middag bij de juridische dienst geweest van de vakbond
En van heel die ontslag brief klopt niet veel vertelde die jurist me
De vrijdag zullen ze me zowieso moeten betalen en deze heeft niks met die verbrekings vergoeding van die 7 dagen te maken
mits ik de dag zelf gewerkt heb is dit een gewone gewerkte dag dat ze deze dag proberen mee te laten tellen voor die verbrekings vergoeding is enkel ten voordele van hun.
Mits ik die dag ziek na huis ben gegaan en de papieren had die ik nodig heb proberen ze zo onder de wettelijke verplichtingen te komen.
de opzeg had de dag nadien pas kunnen plaats vinden want er word in een mail duidelijk gezegd door de werkgever van vanaf maandag moet je niet meer terug naar je project.
En bij een verbrekings vergoeding word je geacht dezelfde dag niet meer te moeten gaan en ze hebben me die vrijdag gewoon nog laten opgaan terwijl ze me hadden moeten laten weten dat ik die dag al niet meer moest gaan werken.

Mits ze me die dag gewoon hebben laten werken valt die dag niet onder de verbrekings vergoeding
En omdat ik bediende ben is een begonnen dag een gewerkte dag
dus de jurist van de vakbond vertelde me dat ik moest wachten tot ik me C4 had en dat ze dan iets konden gaan doen want nu reageren zou wel is kunnen zijn dat de werkgever een slechte c4 afleverd.
En dat ze de dag dat de c4 binnen is ik gelijk contact moet opnemen en dat ze de werkgever gaan aanschrijven
want volgens de jurist speelt mijn ex wergever het gewoon smerig en dat ik het ook niet netjes moet houden

want mij laten werken en dan zogezegd de dag niet uit moeten betalen en deze in de verbrekings vergoeding opnemen is gewoon niet juist en omdat ik ziek was die dag het zo spelen dat de verbreking die dag in zou gaan is al zeker niet juist omdat ze dan onder wettelijke verplichtingen proberen uit te komen.

dus de jursit vertelde me zo dat er een mogelijkheid was om de opzeg brief teniet te laten doen en het ontslag ongeldig te laten verklarenook omdat ze me die dag gewoon hebben laten werken.ook al schrijven zij dat de verbekings vergoeding die dag ingaat dan hadden ze me vanaf die dag thuis moeten laten blijven
als ze dit hadden gedaan had de werkgever correct gehandeld
maar omdat hij me heeft laten opgaan moet deze dag zowie zo uitbetaald worden buiten de verbrekings vergoeding van7 dagen dus de verbrekings vergoeding kan nooit op die dag ingaan maar had oftewel een dag later in moeten gaan of de maandag erop.
En de vakbond wilt het gaan spelen op het feit dat ze me laten werken hebben op de zogezegde opzeg dag deze gewerkte dag in de verbrekings vergoeding laten opnemen wat niet mag dus de opzeg door de werkgever teniet laten verklaren op die dag.
En een nieuwe brief laten maken waarin de tijd verlegd word en waarin ze me de gepresteerde uren moeten betalen buiten de verbekings vergoeding

de jurist vertelde me ook dat de werkgever probeerd en als ik niks doe is dit voor hun mee genomen
want de meeste werkgevers proberen natuurlijk en hopen dat iemand niet na de vakbond gaat
hij vertelde me ook dat een brief van hun kant vaak voldoende is om de wergever de zaken op een correcte manier af te laten ronden
en mocht dit niet helpen dat de volgende stap dan het arbeids gerecht is.

Aan het ontslag is niks te doen en ontslagen ben ik ik zowieso maar de werkgever moet wel aan de wettelijke verplichtingen voldoen

mits ik me die dag ziek heb gemeld had hij me eigelijk pas na 7 kalender dagen mogen ontslaan zonder enige vorm van vergoeding te moeten betalen
want nu probeerd hij onder zijn verplichtingen vandaan te komen
want zelf voor iemand die nog in zijn proeftijd zit geld dat er een gewaarborgt loon is van 7 kalender dagen en niet van 6 ook al is dit te zien als die verbrekings vergoeding
dus had hij juist gehandeld had hij me per 31 oktober kunnen opzeggen zonder problemen ook al was ik ziek maar hij heeft de fout gemaakt dit te doen terwijl ik die 28ste oktober gewoon ben gaan werken en deze dag in de verbrekings vergoeding probeerd te laten mee tellen
zodat hij de gepresteerde uren van die dag niet moet betalen en er eigelijk een dag profijt aan doet
Laatst gewijzigd door ronaldooo op 04 nov 2011 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”