Handelvertegewoordiger ontslag veel beloftes

Thierry Freddy
Topic Starter
Berichten: 6

Handelvertegewoordiger ontslag veel beloftes

#1 , 26 okt 2011 20:32

ik ben 46 jaar en werd aangenomen 9/9/2011 om het vertegenwoordigen van een jonge firma in gevelrestauraties,voegwerken zij kwamen met een arbeidscontract af waren er niet van op de hoogte ,ik verbeterde het contract alsook het loon + commissie en km vergoeding met balpen en wij parafeerde alle 2 alle verbeteringen,ze zouden het opnieuw opmaken.de firmawagen,mini printer,laptop,a4 papier,ze houden nog geen tijd gehad om alles klaar te zetten,en vroegen of ik het met mijn wagen en mijn persoonlijk gerief een paar dagen kon klaren,ik zei ja MAAR HUN GERIEF IS ER NOOIT GEKOMEN ! om een lang verhaal kort te maken,na MEERDERE KEREN TE KLAGEN EN OP HET LAATST aangetekend te schrijven waar firmawagen en al de rest bleef en dat ik niet steeds verder met mijn wagen en mijn materiaal KON gaan werken besluiten ze me ALS EEN HOND mijn ontslag te geven op 21/10/2011 conclusie:mijn wagen staat met meer dan 8000km op de teller,ik kreeg nooit dat gecorrigeerd bediendecontract officieel in handen,ik word ontslagen op basis van een arbeidscontract die niet in orde WAS EN NIET OVEREENSTEMT MET MIJN FUNCTIE.
In die periode is een er voor 77.856 € onderhandeld met particulieren,effectief afgesloten contracten 44.623 € waarvan de klanten reeds 13.480 € aan dat bedrijf storten als voorschot op de werken,zij hebben mij 1870 € betaald als loon EN VERDER NIKS !! ik had zelfs miserie om een onkosten nota terug betaald te krijgen van 166 € ik krijg maar drie betaalde ontslag dagen ze bedreigen me als ik niet stil blijf dat ze mij een slechte c-4 gaan geven dat ik bv.niet tijdig op mijn werk was en dat zou de reden is van mijn ontslag,ik moet normaal 10% nog op de netto verkoop + een bediendeloon + km vergoeding, het Abvv (bttc) beweerd als men mijn functie kan bewijzen door de kopie's van de verkopen en mails van PRM kunnen aantonen voor de rechtbank is hun contract nietig verklaard.ik kreeg ook nooit mijn loonfiches van september 2011moest ik arbeider geweest zijn in de bouw zou ik toch kaarten hebben ontvangen die ik dagelijks moet in vullen ter controle zelfs dat had ik niet. HOE STA IK ER VOOR ? graag een advies via deze juridische forum. DANK Van harte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 okt 2011 20:59

eerste advies: denk eens aan de mensen die zo'n tekst moeten lezen. Ik hou ervan om geen adem te moeten halen tot ik een lege regel zie. Bij jouw tekst zou ik gestikt zijn moest ik dit geprobeerd hebben.

tweede advies: op basis van wat ik van je tekst gemaakt heb, heeft het BBTK 100% gelijk (allez, ze hebben wss het woord "nietig" niet gebruikt, maar wowieso wordt het dan een contract voor handelsvertegenwoordigers als je enig bewijs kan brengen van wat je gedaan hebt voor het bedrijf). Verder gaan met je vakbond dus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2011 09:28

Ik hoop inderdaad voor de TS dat hij zijn fucntie kan bewijzen. Indien niet, hoop ik dat één en ander goed op papier staat.

Want als de rechtbank oordeelt dat de functie van vertegenwoordiger niet bewezen kan worden, dan zie ik niet in waarom het arbeidscontract (en bijhorend ontslag) niet in orde zou zijn. Is van de beloftes in verband met de firmawagen, laptop, enz... iets op papier gezet? Idem voor de afgesproken commissie: hoe is dit op papier gezet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 okt 2011 10:11

uit z'n tekst leid ik af dat hij in ieder geval die firmawagen, laptop etc op papier staan heeft (zie die verbeterde contracten).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2011 10:47

uit z'n tekst leid ik af dat hij in ieder geval die firmawagen, laptop etc op papier staan heeft (zie die verbeterde contracten).
Ik lees enkel verbeteringen over loon en commissie. Ik hoop ook dat er bijgezet is hoe de commissie zal bepaald worden.

Verder is er ook iets bijgezet over km vergoeding. Als je een bedrijfswagen krijgt, krijg je normaal gezien geen kilometervergoeding.

Afin, ik lees nergens dat de bedrijfswagen, laptop en dergelijke op papier staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 okt 2011 11:14

je hebt gelijk :)

Thierry Freddy
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 29 okt 2011 16:36

om jullie vragen te beantwoorden :
per titel van inlichting...aangezien ik de firmawagen niet kreeg werd wel degelijk km vergoeding op het aangepast contract geplaatst,niet de laptop niet de printer of a4 papier ..; ik kreeg mails met foto's van wagens vanaf 6 september om die wagen te kiezen,ik werd aangeworven op 9/09 maar kwam er nooit,nu kreeg ik mijn loonfiche september 2011 een loonfiche van een gewone arbeider in de bus dit op data 29 Oktober 2011 ze waren van plan me nog een maandje te doen rijden alles binnen rijven enz enz en me daan ontslaan tja .. :evil:
en ja jullie kenne het verhaal intussen...
ik heb uiteraard alle public relations en contracten van verkopen in het dubbel uiteraard...en we kunnen natuurlijk alles bewijzen hij gaf in zijn sociaal secretariaat een gewoon arbeidscontract af en dacht zo goedkoop ervan af te geraken..
alsook begrijp ik de reactie niet dat men hier geeft over verstikking van de tekst iets niet duidelijk ?
als u verder informatie wilt laat me weten ik licht u graag in...
Ik vraag me af in hoever een rechtbank daar in volgt ... een bestaand arbeiderscontract (het aangepaste gaf hij niet binnen) maar zijn de sterke bewijzen die we hebben wel genoeg dat vraag ik me af

Groeten
Thierry

Thierry Freddy
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 29 okt 2011 16:43

beste mensen, gelieve goed te blijven ademen als u mijn teksten lees.. ik kan niet instaan op de gevolgen :roll:

heb al problemen genoeg

Groeten

Thierry

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 29 okt 2011 20:22

Heb jij een kopie van het met de hand aangepaste arbeidskontrakt, en is dit getekend door de werkgever?
Anders vrees ik dat je nergens staat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 nov 2011 10:21

Over het foutieve contract (bediende in plaats van arbeider) spreek ik me niet uit, maar van die bedrijfswagen, laptop, enz... kan u voor zover ik hier kan lezen niets bewijzen. In tegendeel: het feit dat u kilometervergoeding kreeg, geeft net aan dat u GEEN bedrijfswagen had, en de dienstverplaatsingen met de eigen wagen deed.

Volgens mij kan u hooguit betwisten dat u een bediendecontract had moeten hebben ipv een arbeiderscontract. That's it.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thierry Freddy
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 05 nov 2011 12:29

tav: mava105 -ik heb een kopie van ons twee geparafeerd dat het contract werd aangepast uiteraard maar hij gaf een ander binnen.....tav: Tom VDJ- nee van laptop en papier kan ik niet bewijzen.... maar het is wel zo...er stond op mijn aangepast contract een kilometer vergoeding maar kreeg op vandaag niks.... er zijn bewijzen dat hij een firma wagen beloofde,zijnde mails met foto's die hij me doorstuurde...waarom zou hij me anders foto's doorsturen...
Ik reeg tot op heden zelf geen C-4 ...eigenaardige manier van werken blijkbaar nooit meegemaakt voordien.... komt met een serieus zakencijfer af in tijden van crisis en doen zo iets met u !!
Nu bij nader toezicht zaten die mannen al in de geld problemen...... ik had een overeenkomst op papier dat de boetes die uitvloeien van een niet her gevulde parkeermeter of overdreven snelheid voor hun rekening was... ik gaf de tickets af maar de aanmaningen blijven hier toestromen die mannen geven blijkbaar geen gevolg aan niks ! zijn allemaal bewijzen voor een rechtbank dat ze niet serieus zijn !? ben ik mis ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 05 nov 2011 13:49

de boetes moet jij sowieso betalen, je kan die achteraf proberen te verhalen tegenover de werkgever. Jij hebt de "misdaad" gedaan om een boete te krijgen, de staat heeft geen zaken met de arbeidsovereenkomst die de werkgever heeft met jou.

Betaal die dus maar vlug, anders zit je sowieso met problemen.

xena

#13 , 05 nov 2011 15:14

http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... isdrijven/" onclick="window.open(this.href);return false;

In het Belgische strafrecht bestaan er drie soorten van misdrijven: overtredingen, wanbedrijven en misdaden. Overtredingen zijn het minst erg, misdaden zijn het ernstigst.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 05 nov 2011 20:00

xena, hang de onnozelaar niet uit:
1) er staan ""'s voor, dat zou toch op iets moeten wijzen
2) het woord misdaad bestaat niet enkel in het strafrecht

Thierry Freddy
Topic Starter
Berichten: 6

#15 , 15 nov 2011 22:16

ja mensen....aangenaam dit allemaal te kunne lezen... vandaag 15 november geen C-4 en nog geen loonfiches oktober binnen nog wedde.... met de abvv op hun kap zelf dan verroeren ze niet mijn werkloosheid kom in het gedrang daar door ..enige suggestie hoe het verder moet om de zaak te versnellen.. dat ik toch en C-4 in handen heb...? thanks folks

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”