Handelvertegewoordiger ontslag veel beloftes

Thierry Freddy
Topic Starter
Berichten: 6

Re: Handelvertegewoordiger ontslag veel beloftes

#16 , 25 nov 2011 15:03

Geachte Heren /mevrouw

Graag enkele antwoorden op mijn vragen !

Ik heb een schoonbroer wonende in Griekenland,hij wil een zaak opstarten in de verbouwing sector gevelrestauratie maar komen werken in België

Kan hij een firma oprichten in Griekenland en met zijn Griekse firma komen werken in België en belgen aanwerven als werkkracht ?
Kan hij als Griek naar België overkomen resideren een firma oprichten in België komende van Griekenland ?
Is dat een Probleem als hij niet geboren is in Griekenland maar er 15 jaar reeds woont en Griekse papieren geeft ?
Hoe gaat dit dan in zijn werk voor vrouw en kind,kunnen zij gewoon mee verhuizen naar België in dat geval ?


Indien dit allemaal niet kan en een griek moet in zijn land werken en daarmee uit !

Wat doen die Polen hier in België met hun kleine vrachtwagentjes met Poolse nummerplaat die de werkmarkten en onze economie kapot maken ?
Het is toch het beroven van de Belgische schatkist wanneer zij factureren op hun Pools Bedrijf en belastingen betalen in Polen op het geen ze aangeven?
Is het niet zo wanneer ze minder getaxeerd zijn in hun land en wij meer in België dat wij niet aan hun tarieven kunnen werken ?
Wij Belgen komen te duur vanwege te hoge lasten en kosten en kunnen niet meer volgen met prijzen,meer en meer particuliere belgen zitten met werken die ze laten uitvoeren door professionelen uit andere landen waarom is het toegelaten ?
Ik kijk uit naar uw antwoorden...
Met dank bij voorbaat.
Mvg
Thierry

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 25 nov 2011 15:40

Iedereen uti de EU kan hier komen werken, maar iedereen moet ook de sociale lasten betalen die in België wettelijk verplicht zijn.

héél summier gezegd (mét héél veel uitzonderingen):
- een zelfstandige sluit zich aan waar hij woont en van waaruit hij werkt (iemand die die wetgeving het best kent: verbeter me gerust)
- een werknemer kan aangeworden worden door een bedrijf en men zal belastingen & sociale lasten betalen in het land waar de activiteit NORMAAL uitgevoerd wordt. Een pool die uitzonderlijk in belgië werkt, moet geen RSZ betalen. Een pool die continu in België werkt, daar moet wel RSZ voor betaald worden.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#18 , 25 nov 2011 20:57

Het staat elke Griekse staatsburger (zelfs indien deze in Polen zou geboren zijn..) vrij om in Belgie te komen wonen voor zover ik weet, dit is 1 van de basisprincipes van de EU. Dat hij met zijn firma in Belgie kan komen werken, dat denk ik ook. Mijn bedrijf werkt samen met een zelfstandige afkomstig uit een niet EU-land en de facturatie gebeurt netjes zoals het hoort, nooit gehoord dat daar problemen mee zijn, noch in land van oorsprong, noch hier voor de Belgische fiscus. Hij valt uiteraard niet onder de Belgische sociale zekerheid, aangezien hij zelfstandige is.

Het aannemen van Belgische werknemers door uw schoonbroer zijn firma ligt volgens mij een pak moeilijker, zo dit al mogelijk is, vallen deze werknemers vermoedelijk onder het Grieks sociaal recht. Vind maar eens werknemers die hiermee akkoord gaan zijn (als het al mag van de wetgever).
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 25 nov 2011 22:03

zullen niet onder grieks sociaal recht vallen, gezien ze enkel werken in België.

en "samenwerken met een zelfstandige" is natuurlijk geen probleem, op voorwaarde dat hij ook effectief zelfstandige is, en niet een schijnzelfstandige :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”