opzegtermijn na ontslag

bettie
Topic Starter
Berichten: 6

opzegtermijn na ontslag

#1 , 25 okt 2011 10:13

Ik heb deze week mijn ontslag gegeven als bediende. Onze algemeen directeur heeft een brief getekend waarin mijn opzegtermijn 6 weken duurt vanaf 1 november 2011. Is deze nu bindend? Want anders kan de Wet claeys ingeroepen worden en kunnen ze me hier nog 4.5 maanden houden volgens mijn loon (hoger dan 30.000€).
ik ben in dienst van september 2007.

Daarnaast staat er ook nog heel wat vrije verlofdagen, recupdagen en vastgezette verlofdagen in 2011.
Ik heb namelijk nog 5 recupdagen (die ik moet opnemen anders ben ik ze kwijt), nog 4 officiële verlofdagen, en tussen kerst en nieuw staat er de vervangdag voor 1 mei en 3 officiële verlofdagen. Hoe los ik dat nu best op? Laten uitbetalen levert mij niets op denk ik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 okt 2011 10:32

de vervangdag voor 1 mei ben je kwijt als je elders werkt na 16 december.
recup hangt af van het soort recup, de verlofdagen moet je nu of bij je volgende werkgever (voor einde jaar) opnemen.

Wet claeys is onbestaande, enkel formule claeys bestaat, maar niet met voor een werkgever die zélf ontslag geeft.

Als de werkgever getekend heeft VOOR AKKOORD, is dat bindend. als hij getekend heeft VOOR ONTVANGST is dat niet bindend.

In welk paritair comité werk je?

bettie
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 25 okt 2011 10:41

de vervangdag voor 1 mei ben je kwijt als je elders werkt na 16 december.
recup hangt af van het soort recup, de verlofdagen moet je nu of bij je volgende werkgever (voor einde jaar) opnemen.

Wet claeys is onbestaande, enkel formule claeys bestaat, maar niet met voor een werkgever die zélf ontslag geeft.

Als de werkgever getekend heeft VOOR AKKOORD, is dat bindend. als hij getekend heeft VOOR ONTVANGST is dat niet bindend.

In welk paritair comité werk je?
Hij heeft getekend voor ontvangst. Moet ik hem nu een nieuw document laten tekenen met 'voor akkoord.' Kan hij me anders hier nog 4.5 maand houden? Paritair comité is 209.
De recupdagen komen voort uit een 39-urenweek.

Reclame

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#4 , 14 dec 2011 02:05

Ik zou dit niet doen. Zolang je baas niet protesteert, gelden de 6 weken. Mocht hij dit willen aanvechten, kunnen jullie alsnog proberen overeen te komen of moet hij naar de rechtbank. Daar moet aantonen dat het langer dan 6 weken duurt om een geschikte vervanger te vinden op de arbeidsmarkt.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2011 10:49

Ik zou dit wel doen, kwestie van zeker te zijn. Een onduidelijke / onzekere situatie laten bestaan is nooit goed. Als de baas er akkoord mee ging dat de opzeg 6 weken is, zal hij er helemaal geen probleem mee hebben om een versie met "voor ontvangst en akkoord" te tekenen. Als hij wer wel problemen me heeft, met die 6 weken, dan kan je al beginnen vermoeden dat hij met opzet enkel "voor ontvangst" getekend heeft, met de bedoeling later alsnog moeilijk te doen. Wanneer wil je dit dan weten? Toch zo vlug mogelijk, zou ik denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”