Procedure bij ontslag om dringende reden

Lizz_NL
Topic Starter
Berichten: 2

Procedure bij ontslag om dringende reden

#1 , 21 okt 2011 20:24

Beste (aankomend) juristen,


Ik ben Lizzy en ik studeer in Groningen rechtsgeleerdheid. Ik ben momenteel bezig met een studie betreffende de overeenkomsten en de verschillen tussen het Belgische en het Nederlandse arbeidsrecht en dan specifiek over de rechten van de werknemer bij ontslag om dringende reden. Ik hoop dat u mij op een aantal punten kan helpen beschrijven over hoe het er in Belgie precies aan toegaat.

Zo vroeg ik mij af hoe een werknemer in Belgie het ontslag om dringende reden precies aan kan vechten? Is het zo dat hij dan sowieso een rechtszaak aan moet spannen of heeft hij ook mogelijkheden buiten de rechter om?
Hoelang heeft de werknemer de tijd om eventueel een procedure aan te spannen? In nederland moet hij dit binnen 6 maanden doen. Nu weet ik dat in Belgie de werkgever het ontslag om dringende reden binnen 3 dagen moet uitvoeren, maar tot wanneer kan de werknemer protesteren tegen dit ontslag? Is hier ook een termijn voor (binnen een x aantal maanden een procedure aanspannen?).

Ik hoop dat u me kan helpen.


Hartstikke bedankt!


Met vriendelijke groet,


Lizzy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2011 21:34

mogelijkheden buiten de rechter: protesteren tegenover de werkgever, eventueel met hulp van advocaat/vakbond. Meer dan dat bestaat het niet. In sommige sectoren/bedrijven bestaat misschien een verzoeningscommissie, maar ik ken er alvast geen.
Beschermde werknemers (mensen die bvb in de ondernemingsraad zitten of in een veiligheidscomité ('comité voor preventie en bescherming op het werk") kunnen niet zomaar via dringende reden ontslagen worden. De werkgever moet de intentie laten weten aan de werknemer, maar de beoordeling gebeurt dan sowieso door de rechter, na een bepaalde, héél korte procedure.

betwisting door de werknemer kan in principe tot 1 jaar na het ontslag.

meer info:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3566" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=22994" onclick="window.open(this.href);return false;

Lizz_NL
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 okt 2011 09:14

Hartstikke bedankt voor de snelle reactie! Heeft u misschien de wettelijke bron waar staat dat betwisting door de werknemer binnen 1 jaar na het ontslag moet gebeuren?

Bestaat er in Belgie niet iets van een minnelijke schikking buiten de rechter om?

mvg

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 22 okt 2011 10:14

Spijtig dat wij niet in Nederland werken. Daar kan men niemand ontslaan zonder eerst de beslissing van een onafhankelijk comitiee ( een soort rechtbank ).

Sommige werkgevers hier op het forum zouden direct een hartaanval ( voor mij niet gelaten hoor )krijgen denk ik. Die denken dat wij slaven zijn, loonslaven zijn we misschien nog wel.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 okt 2011 21:05

Hartstikke bedankt voor de snelle reactie! Heeft u misschien de wettelijke bron waar staat dat betwisting door de werknemer binnen 1 jaar na het ontslag moet gebeuren?

Bestaat er in Belgie niet iets van een minnelijke schikking buiten de rechter om?

mvg
wetttelijke bron:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false; (art. 15)

Nu, het is eigenlijk iets ingewikkelder dan dat:
- de arbeidsrechterlijke verjaring is 1 jaar.
- je kan ook een burgerrechterlijke vordering voeren en dan is de verjaring 10 jaar. Dit wordt minder gebruikt (zeker bij dringende reden), maar kan strikt genomen ook. Ik ken geen enkele rechtzaak over een ontslag om dringende reden die zo gevoerd is, gewoon al omdat het héél vreemd overkomt dat er pas méér dan een jaar na de feiten betwisting is geweest.

Een minnelijke schikking bestaat niet, behalve voor beschermde werknemers (zie ook pm voor een tekst over de procedure).

het staat natuurlijk iedereen vrij om een onderlinge overeenkomst te sluiten wanneer de werkgever dreigt met een ontslag om dringende reden, maar hij niet zeker is voer de slaagkansen voor de rechtbank.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 23 okt 2011 09:12

Spijtig dat wij niet in Nederland werken. Daar kan men niemand ontslaan zonder eerst de beslissing van een onafhankelijk comitiee ( een soort rechtbank ).

Sommige werkgevers hier op het forum zouden direct een hartaanval ( voor mij niet gelaten hoor )krijgen denk ik. Die denken dat wij slaven zijn, loonslaven zijn we misschien nog wel.
Maak je geen illusies, jefke, je kan in Nederland net zo 'makkelijk' ontslagen worden om dezelfe redenen als in elk ander land van de EU. Alleen is de procedure wat bureaucratischer (maar voor hoelang nog). Een ontslagprocedure via de kantonrechter kan evenzeer in het nadeel van de werknemer uitgesproken worden. En mocht jij in Nederland werken, dan zou dat misschien wel met een tijdelijk contract zijn. Werknemers en werkgevers, ze zullen nooit dezelfde belangen nastreven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”