Opzegtermijn vervroegd beeindigen door werkgever?

ichigo_doux
Topic Starter
Berichten: 6

Opzegtermijn vervroegd beeindigen door werkgever?

#1 , 20 okt 2011 06:39

Hallo iedereen,

Ik werk als bediende en heb eind september mijn ontslag gegeven. Mijn opzegperiode is 6 weken, dus deze ging in van 1 Oktober tot en met 13 November. Dit staat zo ook in mijn ontslagbrief die getekend is door de werkgever. 14 November begin ik reeds ergens anders te werken.

Nu is 11 November een feestdag, en daarom heeft mijn werkgever gezegd dat mijn laatste werkdag voor dat bedrijf maar loopt tot 10 November, zo hoeven ze die feestdag niet uit te betalen aan mij.

Is dit wettelijk mogelijk door hun? Want zo ben ik een dag onbetaald...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2011 09:22

Is dit wettelijk mogelijk door hun?
Voor zover ik weet kan een werkgever geen tegenopzeg geven. Ze moeten zich dus houden aan de afgesproken opzegperiode. Laat formeel weten dat u niet akkoord gaat met hun voorstel en dat u zich alsnog aan de afgesproken opzeg termijn zal houden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 okt 2011 09:50

heb je die opzegtermijn zelf bepaald of in onderling akkoord bekomen? de opzegtermijn als bediende wordt immers wettelijk niet uitgedrukt in weken, maar in maanden. Je moet dus 1,5 maand presteren, wat betekent dat je opzeg loopt van 1 oktober tot en met 15 november.

Als je op 14 november start bij je nieuwe werkgever en niet werkt bij je oude werkgever (ook niet via verlof bij je oude werkgever), zal hij nog verplicht zijn 11 november uit te betalen. Hij kan dan echter wél de 14e en 15e november van jou eisen als schadevergoeding, wat uiteindelijk resulteert in 1 dag brutoloon dat JIJ zal moeten betalen ipv krijgen.

Reclame

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#4 , 25 nov 2011 01:44

Als er ik de opzegbrief staat: gaat in op 1 oktober voor de termijn van 6 weken, dan is 13 nov de einddatum. De werkgever zal 11 november moeten uitbetalen.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 nov 2011 13:28

Fout, werkmanssteeg, 't is niet omdat er in de opzegbrief 6 weken staat dat dit ook telt. Opzegtermijn is anderhalve maand. 15 november is de einddatum

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#6 , 25 nov 2011 13:42

Als het in de opzegbrief staat, is het volgens mij geldig, maar ik geef toe dat ik niet zeker ben :)
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 nov 2011 15:46

Als ik in de opzegbrief zeg dat ik niet meer kom werken, is dat niet geldig.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2011 13:28

Als ik in de opzegbrief zeg dat ik niet meer kom werken, is dat niet geldig.
Zou inderdaad wel makkelijk zijn als iedereen zelf zijn termijnen kan bepalen en deze "wettelijk" maken door ze gewoon in de ontslagbrief te zetten ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#9 , 29 nov 2011 22:57

zelfs als de opzeggingstermijn eindigt op 10/11 blijf je recht hebben op het feestdagloon indien je pas op 14/11 bij een volgende werkgever begint

kb 18/4/1974
Art. 14. (De werkgever blijft gehouden tot betaling van :
1° het loon voor één feestdag die valt in de periode van veertien dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van vijftien dagen tot één maand in dienst van de onderneming is gebleven;
2° het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van dertig dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan één maand in dienst van de onderneming is gebleven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”