Kan ik weigeren?

theoke
Topic Starter
Berichten: 1

Kan ik weigeren?

#1 , 18 okt 2011 19:39

Hallo,

ik werk als dienstchef in een grote firma. De zaken gaan goed maar toch heeft de directie beslist om eens te kijken waar ze kosten kan besparen binnen onze afdeling. Binnen onze dienst werken wij al 8 jaar lang met 2 chefs en nu hebben ze beslist om van deze 2 functies 1 functie te maken. Dit is een voorstel van onze afdelingschef die geen enkel zicht heeft op ons werk.

Concreet:
Momenteel werken mijn collega en ik gemiddeld 45u/week. Mijn collega krijgt een andere functie en ik krijg zijn takenpakket erbij.
Dit is absoluut niet haalbaar en houd in dat ik mijn job onmogelijk nog naar behoren kan uitvoeren hetgeen op termijn ook in mijn nadeel zal uitdraaien.

Ik was dan ook niet van plan om deze "nieuwe" functie te aanvaarden maar volgens de vakbondsafgevaardigde zou dit overeenkomen met werkweigering en kan ik hiervoor ontslagen worden.

Voor de volledigheid moet ik er nog bij vermelden dat er wel een loonaanpassing zou gegeven worden. Ik krijg voor het bijnemen van mijn collega zijn functie 200€ bruto extra terwijl zij 3200€ uitsparen op zijn loon.

Moet ik dit zomaar aanvaarden of zijn er andere mogelijkheden?

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 okt 2011 21:03

je moet de nieuwe functie niet aanvaarden, maar je moet wel een takenpakket aanvaarden conform met je arbeidsovereenkomst. Dat wil echter ook zeggen dat je niet meer moet werken dan wat er in je arbeidsovereenkomst staat.

Kunnen ze je ontslaan? ja, zeker. Bij een reorganisatie kunnen ze dat, als je een nieuwe arbeidsovereenkomst (zie je andere loonsvoorwaarden) weigert. Ofwel betalen ze je dan uit, ofwel moet je nog een opzegtermijn presteren.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”