Ontslag in proefperiode (ziekte)

LGLuthor
Topic Starter
Berichten: 4

Ontslag in proefperiode (ziekte)

#1 , 18 okt 2011 15:16

Hallo,

Ik heb me hier maar even geregistreerd omdat ik een vraag heb waarop het antwoord niet helemaal duidelijk is voor me.

Momenteel ben ik sinds een 3-tal maanden aan de slag als handelsvertegenwoordiger (B2B). Ik heb het gevoel dat het niet loopt zoals het zou moeten. Deels ligt dat aan mij en deels aan de werkgever maar dat laat ik in het midden.

Nu zijn er allerlei signalen dat ik toch mijn ontslag zal krijgen de komende dagen. Deze week moet ik nog naar kantoor (werk van thuis uit) en ik vermoed om dan mijn ontslag te krijgen. Nu in de proefperiode heb je nog verplichtingen na te leven met name de opzegtermijn van 7 dagen voor bedienden.

Wat gebeurt er met deze 7 dagen als er een paar dagen ziekte tussen zitten? Als ik het goed begrijp mag de ziekte niet meer bedragen dan de opzegtermijn want dan verlies je het recht op je loon (of zoiets).

Werkt het opschortend of niet?

Graag jullie antwoord.

alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2011 16:10

Ziekte schort de opzegperiode op. Als de ziekte echter 7 dagen of meer is (aanééngesloten), kan de werkgever zonder opzegvergoeding opzeggen.

Als je je echter ziek meldt, en je werkgever stuurt een controlearts en het blijkt dat je helemaal niet ziek bent, kan je ontslag op staande voet verwachten (eventueel zelfs een opzegvergoeding die jij aan je werkgever verschuldigd bent). Uit je vraagstelling krijg ik een beetje de indruk dat je je opzegperiode wil "rekken" door "ziek" te zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#3 , 18 okt 2011 16:42

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2011 17:02

Als je je echter ziek meldt, en je werkgever stuurt een controlearts en het blijkt dat je helemaal niet ziek bent, kan je ontslag op staande voet verwachten
zo gemakkelijk zal da niet gaan je levert immers een bewijs van ziekte af geschreven door een dokter , je kan zelfs nog kiezen hoe je in beroep gaat tegen de beslissing van de controlearts
Veel succes om dat te winnen, als je helemeel niet ziek bleek te zijn... Zeker als de rechter weet dat de topic starter op voorhand wist dat hij ontslagen ging worden, en deze vraag hier op het forum gesteld heeft (dat laatste zal hij waarschijnlijk niet te weten komen, maar toch).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LGLuthor
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 18 okt 2011 18:28

Ziekte schort de opzegperiode op. Als de ziekte echter 7 dagen of meer is (aanééngesloten), kan de werkgever zonder opzegvergoeding opzeggen.

Als je je echter ziek meldt, en je werkgever stuurt een controlearts en het blijkt dat je helemaal niet ziek bent, kan je ontslag op staande voet verwachten (eventueel zelfs een opzegvergoeding die jij aan je werkgever verschuldigd bent). Uit je vraagstelling krijg ik een beetje de indruk dat je je opzegperiode wil "rekken" door "ziek" te zijn?
Ja dat klopt dat ik het wil rekken. Geen weken of maanden maar wel enkele dagen om zo wat meer tijd te hebben om met die andere sollicitaties verder te kunnen. Het is niets om fier over te zijn, integendeel maar als het op dergelijke dingen aankomt moet je volgens mij naar je eigen belangen kijken en niet naar die van de werkgever. Tenslotte is het bedrijf vs natuurlijk persoon.
Van die controle arts ben ik me bewust, alvast bedankt voor de waarschuwing

LGLuthor
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 18 okt 2011 18:32

In ieder geval, toch bedankt voor de info.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 okt 2011 21:06

besef dat herhaaldelijke periodes van ziekte als 1 ziekteperiodes kunnen tellen

LGLuthor
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 18 okt 2011 23:31

Ik heb maar een paar dagen nodig om zo in een andere job te kunnen voortvloeien (waar ik al in onderhandeling mee ben). Heb geen zin om voor die paar dagen werkloosheid dit te gaan aangeven. En als je in regel wil blijven moet je dat wel doen ook al is het voor een paar dagen. Voor de uitkering moet ik het niet doen, dat besef ik wel. In ieder geval, ik heb liever een aansluiting van twee verschillende werkplekken, vandaar de vraag wat betreft die ziekte.

xena

#9 , 18 okt 2011 23:57

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#10 , 19 okt 2011 00:05

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 19 okt 2011 07:20

xena heeft hier 100% gelijk, de controlearts bepaalt enkel of je op dat moment in staat bent om te werken, hij oordeelt niet of je de dag ervoor ziek was.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 okt 2011 09:14

hoe je op basis hiervan een ontslag om dringende reden gaat rechtvaardigen is mij een raadsel ?
Voor zover ik weet is ongewettigde afwezigheid genoeg reden voor ontslag om dringende reden.

Anyway, de topic starter is op de hoogte van de risico's. Het is aan hem om dit risico al dan niet te willen lopen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#13 , 19 okt 2011 12:20

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 19 okt 2011 13:22

hoe je op basis hiervan een ontslag om dringende reden gaat rechtvaardigen is mij een raadsel ?
Voor zover ik weet is ongewettigde afwezigheid genoeg reden voor ontslag om dringende reden.
er is totaal geen sprake van ongewettigde afwezigheid.

Ik heb al iemand gehad die WOU gaan werken, maar door de dokter thuisgehouden werd. Die vond zichzelf niet ziek, maar luisterde (terecht) naar z'n dokter (psychische problemen). Zelfs al zou de controledokter hem arbeidsgeschikt gevonden hebben én vond hij zichzelf al vanaf het begin arbeidsgeschikt, is hij toch niet onwettig afwezig (tot op het moment van de controledokter natuurlijk).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 okt 2011 13:37

er is totaal geen sprake van ongewettigde afwezigheid.
Een ziektebriefje van een huisarts is niet zomaar een vrijgeleide, zeker niet als door de controlearts vastgesteld wordt dat de betrokken persoon niet ziek is.

Bij een vorige werkgever is iemand om dringende reden ontslagen omdat ze een ziektebriefje voor 5 dagen binnenbracht, en de controlearts vastgesteld had dat ze helemaal niet ziek was. Hier is arbeidsrechtbank van gekomen en de werkgever werd in het gelijk gesteld. Reden van haar ontslag: ongewettigde afwezigheid. (De betrokken persoon heeft me de ontslagbrief en C4 laten lezen)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”