Loon, vakantiegeld en 13de maand niet ontvangen na ontslag

MDJ
Topic Starter
Berichten: 3

Loon, vakantiegeld en 13de maand niet ontvangen na ontslag

#1 , 18 okt 2011 12:43

Beste,

Eind september 2011 liep mijn contract bij mijn vorige werkgever af. Nu, vandaag zijn we 18/10 en ik heb mijn loon van september, mijn vakantiegeld voor 2012 en mijn 13de maand nog steeds niet ontvangen. Ook papieren zoals mijn vakantieattest zijn nog niet afgeleverd.

Ik wordt steevast afgewimpeld met het excuus dat SD WORX (het sociaal secretariaat van mijn vorige werkgever) nog steeds bezig is met de berekeningen. Terwijl ik bij mijn huidige werkgever te horen krijg dat zulke berekeningen maar maximum 1 dag in beslag nemen.

Het bedrijf zit ook in financiële moeilijkheden en krijgt de ene aanmaning na de andere binnen. Net daarom vrees ik dat, indien ik nog lang wacht, ik geen geld meer zal zien. Nu, ik ben niet aangesloten bij een vakbond. Een jeugdzonde laat ons zeggen. Ik zal dus zelf achter het geld aan moeten gaan.

Nu is mijn vraag of ik een reële kans maak voor een arbeidsrechtbank. En wat de eventuele gevolgen voor mij kunnen zijn. Ik vermoed dat ik wel degelijk vrij sterk sta, daar een werknemer toch voldoende beschermt wordt. Doch, bij de tegoeden die ik nog dien te ontvangen zitten ook overuren bij. Overuren die wij door middel van een timesheet ingeven. Dat is moeilijk te bewijzen. Dus ik neem aan dat, wanneer ik die zaak win, mijn advocaatskosten worden betaald door de verliezende partij. Maar stel dat de arbeidsrechtbank mij in het gelijk stelt wat betreft mijn loon, vakantiegeld en 13de maand maar dat de timesheet als onvoldoende bewijs wordt geacht wat betreft de overuren. Win ik dan nog steeds die zaak? En worden mijn gerechtskosten,... dan nog op de verliezende partij verhaalt of dien ik daar zelf voor op te draaien.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 okt 2011 13:08

bel eerst eens naar SD WORX

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 18 okt 2011 13:10

U kan U toch nog steeds inschrijven bij een vakbond? Je hoeft geen levenslang lid te zijn om geholpen te worden.

Reclame

MDJ
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 18 okt 2011 13:12

bel eerst eens naar SD WORX
Ik heb contact opgenomen met SD WORX, daar hebben ze mij jammer genoeg doorverwezen naar mijn vorige werkgever...
U kan U toch nog steeds inschrijven bij een vakbond? Je hoeft geen levenslang lid te zijn om geholpen te worden.
Dat gaat, maar je moet blijkbaar minstens 6 maanden lid zijn vooraleer ze voor jou juridische stappen ondernemen, toch bij het ACV.

xena

#5 , 18 okt 2011 13:47

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

MDJ
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 18 okt 2011 14:00

Eind september 2011 liep mijn contract bij mijn vorige werkgever af.
voor alle duidelijk er is geen ontslag enkel een beeindiging door verloop van termijn dit kan al een belangrijk verschil zijn voor uw recht op eindejaarspremie , u zegt ook niet of u arbeider of bediende bent dus wat betreft vakantiegeld 2012 ??? welk pc ?

voor u naar de arbeidsrechtbank trekt maak een afspraak bij de inspectie van de sociale wetten en neem al uw bewijsstukken mee

Ik had duidelijker moeten zijn in mijn posting. Er is wel degelijk sprake van een ontslag. Wegens financiële problemen ben ik samen met een collega ontslagen. In september liep onze opzeg af. Dat had ik dus beter moeten formuleren.

Ik ben een bediende en het PC was, als ik me niet vergis, 218.

In elk geval bedankt voor de tip (inspectie van de sociale wetten), ik zal daar contact mee opnemen.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 20 okt 2011 10:28

“Art.21.Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer alle sociale bescheiden en een getuigschrift te overhandigen...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

“Art.11.Wanneer de dienstbetrekking een einde neemt, moet het nog verschuldigde loon onverwijld worden uitbetaald en uiterlijk op de eerste betaaldag die volgt op de datum waarop de dienstbetrekking eindigt...In zodanig geval moet de uitbetaling van het nog verschuldigde loon, indien de werknemer het verzoekt, door tussenkomst van DE POST of een bank worden uitbetaald. De post- of banktaks mag niet worden afgetrokken van het loon”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

Wend u tot Inspectie Sociale Wetten met omstandig relaas van de voorbije feiten:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

willby
Berichten: 40

#8 , 21 okt 2011 09:21

Alles ligt zuiver aan Uw vorige werkgever. Bij mij was mijn ontslag op 15/12/..... Nog geen 10 dagen later had ik alle, maar dan ook alle documenten en attesten in mijn bezit alsook de gelden welke nog betaald moesten worden. Was ook ingeschreven als bediende.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 21 okt 2011 15:16

kan toch nog perfect aan SDWORX liggen hoor, toch indirect. Als de werkgever achterstaat met betalingen van bijdragen bij SDWORX, doet het sociaal bureau vaak geen zak meer voor de werkgever ;). Gezien de financiele problemen, lijtk me dat niet onwaarschijnlijk.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”