opzeggingstermijn bediende; zelf ontslag nemen

mieke123
Topic Starter
Berichten: 2

opzeggingstermijn bediende; zelf ontslag nemen

#1 , 23 jan 2007 20:21

Graag jullie advies:

Ik heb beslist mijn onstlag te geven bij mijn huidige werkgever - mijn brutoloon bedraagt 30700? per jaar - ik heb momenteel 4 jaar en 1 maand anci?nniteit. Graag had ik een duidelijk antwoord ivm de opzegtermijn die ik moet respecteren.

Een vriendin vernam via de juridische dienst van een interimkantoor dat mijn opzegtermijn slechts anderhalve maand zou bedragen, ik wil zo snel mogelijk aan de slag bij mijn nieuwe werkgever. Ik vrees dat mijn huidige werkgever me echter zal verplichten om 3 maand of zelfs meer te blijven werken.

Op internet vind ik enkel terug dat de opzegtermijn maximaal 4.5 maanden bedraagt - echter niets over minima. Wat zijn mijn rechten als werknemer?
Moet ik zomaar akkoord gaan met de termijn die zij me opleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mama L
Berichten: 16

#2 , 24 jan 2007 11:48

Hoi

Kijk ook eens bij: 'andere job, zelf ontslag nemen', een paar plaatsen onder jouw vraag.
Daar heb ik zoiets in die aard gesteld, en goede antwoorden op gekregen.
Ik denk ook dat het bij jou 1,5 maanden zal zijn.

Groetjes

mama L
Berichten: 16

#3 , 24 jan 2007 11:52

Hoi

Ik denk ook dat het bij jou 1,5 maanden zal zijn.

Groetjes


Of toch 3 maanden? Door je brutoloon weet ik het niet.
We wachten af tot er antwoorden van experts komen :)

Reclame

mieke123
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 24 jan 2007 19:16

Dat is het em nu net - door mijn huidig loon val ik net in de schijf waarbij er geen minimum opzegtermijn door de wetgever wordt opgelegd - ik weet enkel dat het maximum 4,5 maand zal zijn, en ik wil natuurlijk geen kwaad bloed zetten bij mijn huidige werkgever door slechts 6 weken te vermelden als ik daar in feite totaal de bal mis sla. Als ik onmiddellijk 3 maanden vermeld dan zullen ze me daar natuurlijk aan houden en kan ik niet meer terug.

Als je door onderling overleg tot een overeenkomst moet komen dan vrees ik dat mijn werkgever uiteindelijk aan het langste eind trekt.

Als ik mijn opzegtermijn bereken met de formule Claeys dan kom ik uit op 5,4 maanden en daar wordt ik al helemaal depressief van.

gr,

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 25 jan 2007 08:39

?Art.82.? 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.?3.Wanneer het jaarlijks loon 16 100* EUR overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter...Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, mag de opzeggingstermijn niet langer zijn dan vier en een halve maand indien het jaarlijks loon hoger is dan 16 100 EUR zonder 32 200* EUR te overschrijden...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978)

* ?Op 1 januari 2007 wordt bijgevolg het bedrag van :a) 16.100 EUR, bedoeld bij de artikelen 65, 82, 84, 85 en 104...op 28.093 EUR...c) en 32.200 EUR, bedoeld bij de artikelen 65, 69, 82 en 84 op 56.187 EUR gebracht?(Aanpassing op 1 januari 2007 van de loonbedragen bepaald bij de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten aan het algemene indexcijfer van de conventionele lonen voor bedienden Belgisch Staatsblad 2006-12-07).

Uw opzeggingstermijn mag dus niet langer zijn dan vier en een halve maand.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”