ouderschapsverlof opnemen tijdens de opzegperiode?

SabineD
Topic Starter
Berichten: 2

ouderschapsverlof opnemen tijdens de opzegperiode?

#1 , 14 okt 2011 14:42

Beste,

Ik heb een paar heel specifieke vragen waar ik tot nu toe nog geen sluitende antwoorden op heb gevonden;
Eerst even een korte schets van mijn situatie.
Sinds juli 2009 ben ik ziek thuis. Dit jaar in mei heb ik mijn ontslag aangetekend ontvangen en dien ik nog een opzegperiode te presteren van 6 maanden (zoals werkgever vermeld in brief)
Volgens mijn inkomen, ancienniteit, leeftijd,... verdien ik voldoende om mogelijk aanspraak te maken op een toepassing van de wet van Claeys.
Gezien ik misschien nooit meer 100% de oude zal worden wil ik toch graag een opzeg presteren van meer dan 6 maanden.
Dit hoofdzakelijk om financiële redenen en ik ervan uitga dat het voor mij moeilijker zal zijn om ander werk te vinden. Wel wil ik deze opzegperiode in een voor mij zo haalbaar al mogelijk kader presteren. ( zo veel als mogelijk halve dagen presteren om een herval in ziekte te vermijden)
Nu is mijn vraag:
- Kan ik mijn 2 maanden ouderschapsverlof in een deeltijds regime (waar ik nog recht op heb) opnemen tijdens de opzegperiode?
- Kan ik verlof in halve dagen opnemen zonder dat de opzegperiode wordt opgeschort?
- Heb ik gezien mijn situatie (ziekte) recht op een toepassing van de formule Claeys of zijn hier duidelijke argumenten waardoor de werkgever dit kan vermijden.

Alvast bedankt voor de feedback.
Sabine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 14 okt 2011 16:49

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

kristin
Berichten: 204

#3 , 14 okt 2011 17:06

Voor ouderschapsverlof moet je minstens 12 maand gewerkt hebben in de 15 maand voorafgaand de aanvraag, en aangezien je al van 2009 ziek thuis bent, vrees ik ervoor

Reclame

SabineD
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 14 okt 2011 21:32

Alvast bedankt voor de feedback.
Kristien, dit had ik inderdaad over het hoofd gezien. Weet je ook of "onder contract staan" eventueel toch niet voldoende is om het ouderschapsverlof te mogen opnemen?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”