Betaling OPTIES van nooit ontvangen FIRMAWAGEN na ontslag ?

Pascal1971
Topic Starter
Berichten: 1

Betaling OPTIES van nooit ontvangen FIRMAWAGEN na ontslag ?

#1 , 13 okt 2011 23:05

Beste allemaal,

Ik heb volgende algemene situatie:
- Ik werkte 3 maanden voor deze firma
- Ik werd ontslagen bij gebrek aan projecten (na het afspringen van het eerste project)
- Ik heb een tijdje "Op de Bank gezeten" (Inter-Contract genoemd)

Situatie omtrent de firmawagen:
- Ik ondertekende de "Car Policiy" bij het begin van mijn contract
- Ik verstuurde ook een email met de bestelling van opties voor mijn echte Firmawagen (die ongeveer 3 maanden levertijd had)
- Ik reed tijdens deze 3 maanden ENKEL met een zogenaamde INLOOPWAGEN (Peugeot 307)
- Ik heb getekend voor de ontvangst van deze Peugeot Inloopwagen (bij aflevering)
- Ik heb NOOIT getekend voor de ontvangst van de eigenlijke Firmawagen (ik heb deze zelfs nooit gezien)

Probleemomschrijving:
Mijn ex-WG wil nu dat ik TOCH betaal voor deze FIRMAWAGEN die ik echter NOOIT heb ontvangen, gereden of zelfs gezien.
Mijn ex-WG WEET dat ik NIET heb GETEKEND voor de effectieve ontvangst van de Firmawagen;
Maar hij zegt dat dat geen verschil maakt, omdat deze firmawagen met deze specifieke opties "onbruikbaar" geworden is voor hun.
Hij redeneert dat andere collega's deze firmawagen immers nooit zullen aanvaarden met deze opties die zij niet bestelden.

Mijn redenering:
Ik heb de Car Policy getekend en inderdaad extra opties besteld op de firmawagen
(Mistlampen, Cruise Control, Verwarmde Voorruit, Verwarmde Ruitensproeiers en een iets uitgebreide Onboard Computer).
Deze opties waren vooral gericht op het bestand zijn tegen winterse omstandigheden.
Ik besef ook dat anderen misschien niet dezelfde opties zouden bestellen

MAAR IK HEB VOLGENDE PROBLEEM:
Waarom zou ik effectief betalen voor de opties op een Firmawagen waarvoor ik niet getekend heb voor ontvangst?
Een Firmawagen die ik dus nooit gezien heb (veel minder er mee gereden).

BEDENKING OVER MISLEIDING:
De WG probeerde wel -- op een heel gemene en geniepige manier -- mij VLAK voor mijn ONTSLAG te doen betalen voor deze opties:
Zij zeiden "dat de firmawagen was aangekomen en dat ik deze ENKEL ZOU ONTVANGEN na contante betaling van de opties"
Maar ze stuurden daarna evenzeer een mail die zei "dat indien ik deze opties niet betaalde, DE WAGEN AAN IEMAND ANDERS ZOU WORDEN GEGEVEN".
Dit gebeurde door door de HR-afdeling die al lang wist dat ik ontslagen zou worden en dus echt in het geniep aan mijn geld wilde komen.
Nadat het hun niet lukte (omdat ik zeer achterdochtig geworden was na meerdere weken "bankzitten") om mij te doen betalen voor deze opties voor een wagen die ik zogezegd die week zou ontvangen...
Zegt de WG vervolgens dat hij de prijs van deze opties gewoon zou afhouden van mijn loonafrekening.

MIJN TEGENVOORSTEL
Ik heb de WG volgende tegenwerping en tegenvoorstel gemaakt:
- Ik heb NIET getekend voor deze nooit ontvangen Firmawagen, enkel voor een Inloopwagen die ik ook terugbezorgd heb.
- Hun eigen Car Policy zegt dat "opties betaald moeten worden alvorens de Firmawagen te ontvangen"
- Waarom zou deze Firmawagen plots onbruikbaar geworden zijn, indien iemand anders bv. deze opties wel wilde betalen?
- Wat gebeurt er dan effectief met deze firmawagen en deze reeds geïnstalleerde opties? Neemt de Leaser die gewoon terug of zo?
- Waarom stelde men deze Firmawagen niet EERST voor aan andere collega's (er zijn ruimschoots andere collega's die wachten op een firmawagen)?
- Dan ZOU IK HET EVENTUELE VERSCHIL BIJPASSSEN (voor een optie die echt niemand zou willen aanvaarden bijvoorbeeld)
Ik kreeg echter gewoon het antwoord dat deze opties te betalen waren en dat de wagen "onbruikbaar" was geworden.

MIJN VRAAG:
Kan mijn ex-WG zomaar een dergelijk bedrag (ongeveer 700 Euro) afhouden van mijn eindafrekening van mijn loon en mij dus serieus benadelen?
Kan mijn ex-WG mijn gehele resterende loon volledig inhouden voor opties waarvan ik nooit het genot gehad heb?
Immers: een dergelijk bedrag (700 Euro) op een afrekening voor een 3 maanden werkperiode komt zowat overeen met het gehele afrekening...
Is er geen bescherming van dit te ontvangen restbedrag bij ontslag?
Ik heb ergens gelezen dat men slechts een bepaald percentage van deze eindafrekening kon "inhouden" voor kosten
Tenslotte zegt hun eigen Car Policiy dat de opties moeten betaald worden bij de efffectieve ontvangstname van de Firmawagen.

OPLOSSING ?
Kan ik op enige manier mij verzetten tegen het betalen van de totale som aan opties?
Wat verhinderd mijn ex-WG om ondertussen deze wagen (met door mij betaalde opties) niet gewoon aan een andere collega te geven?
Of is er hier totaal geen verzet tegen?
Dan kan je beter echt geen enkele optie meer bestellen op welke firmawagen ook, uit angst deze nooit te kunnen gebruiken.

Alvast dank voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 14 okt 2011 08:47

Indien de Car Policy duidelijk zegt dat de wagen pas ontvangen kan worden na betaling van de opties, lijkt het mij dat, indien u deze niet betaald, u deze wagen ook niet in gebruik kan nemen (wat niet echt een probleem is).
Dat men u aanneemt en een firmawagen voor u besteld, en u dan ontslaat voor u deze ontvangen heeft, is niet uw probleem.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”