Weigering buitenlands project tijdens opzegtermijn

consultant
Topic Starter
Berichten: 3

Weigering buitenlands project tijdens opzegtermijn

#1 , 10 okt 2011 10:53

Beste,

Ik heb ontslag genomen bij mijn werkgever. Omdat ik bij de concurrentie ga werken, wil mijn werkgever dit zo lang mogelijk blokkeren en loopt mijn opzeggingstermijn drie maanden (toch erg lang voor iemand met een anciënniteit van minder dan 5 jaar en een gemiddeld loon).

Mijn werkgever heeft nu mijn profiel naar een aantal klanten in het buitenland gestuurd. Ik heb al eerder in het buitenland gewerkt, dus dit behoort tot mijn normale takenpakket.

Ondertussen is de relatie tussen mij en mijn werkgever volledig verzuurd, en heb ik weinig zin om nog in het buitenland te werken. Ik ben dan ook van plan om dit te weigeren.

Ik vermoed dat mijn werkgever mij dan zal ontslaan wegens dringende redenen. Voor mij geen probleem aangezien ik zo snel mogelijk wil starten bij mijn toekomstige werkgever.

Kunnen ze echter ook een soort schadevergoeding eisen? Maken ze daar kans op?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 okt 2011 11:26

Tuurlijk kunnen ze een schadevergoeding weigeren indien jij weigert het afgesproken werk te doen (schadevergoeding zal het brutoloon zijn van de resterende opzeg). Als je werkgever je echter bewust naar klanten in het buitenland stuurt, terwijl je reeds maanden in België werkt, kan je mss pleiten voor een soort van vergelding. Je hebt echter 1 stok achter de deur: gebruik je recht op sollicitatieverlof, onder het mom dat je nog niet getekend hebt bij de concurrentie en je nog uitkijkt naar andere mogelijke werkgevers.

Over die opzegtermijn had je kunnen onderhandelen, als je effectief een gemiddeld loon had. 3 maand is relatief lang.

consultant
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 10 okt 2011 12:00

Bedankt voor uw antwoord.

Sollicitatieverlof zal mijn werkgever mij zeker weigeren aangezien ik al ergens anders getekend heb. Bovendien ben ik al halfweg in mijn opzegtermijn en heb ik dit de afgelopen zes weken geen sollicitatieverlof gevraagd.

Ik heb zelf geprobeerd te onderhandelen betreffende mijn opzegtermijn, en mijn advocaat heeft een aangetekende brief gestuurd, maar ze willen niet afwijken van de drie maanden. Zelf ben ik nog steeds niet akkoord gegaan met de einddatum.

Vanwaar haalt u dat "de schadevergoeding het brutoloon zal zijn van de resterende opzeg"? Als ik werk weiger en mijn werkgever mij zou ontslaan via dringende reden dan wordt de resterende opzeg toch nul dagen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 okt 2011 12:06

Als jij je werk stopzet, kunnen ze de resterende periode als verbrekingsvergoeding eisen. Dat is die schadevergoeding.

Kan je die inhoud van de brief van de advocaat hier eens plaatsen?

xena

#5 , 10 okt 2011 12:14

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

consultant
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 10 okt 2011 12:44

JPV : ik heb u een privébericht gestuurd, aangezien ik die brief niet publiek wil posten.

Xena: in mijn contract staat geen concurrentiebeding. Ze beroepen zich wel op artikel 17 van de arbeidswet en vinden dat ik mij niet loyaal gedragen heb.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 okt 2011 12:46

pm met inhoud van brief ontvangen. Als je je aan die opzegtermijn houdt, moet de werkgever, indien hij een langere opzegtermijn wenst, bewijzen dat de tijd nodig om een vervanger te zoeken groter is dan die 6 weken die jij voorstelde. Niet de tijd om iemand op te leiden, wel om iemand te zoeken. Afhankelijk van de sector waarin je je diensten aanbiedt, is dat langer of korter...

Als jij dus op 14 oktober stopt met werken (best aangtekend nogmaals aankondigen), zal de werkgever een rechtzaak moeten starten én dat bewijzen om een schadevergoeding van jou te kunnen bekomen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”