arbeidsrechtbank of minnelijke schikking?

Werkmanssteeg
Berichten: 75

Re: arbeidsrechtbank of minnelijke schikking?

#16 , 11 okt 2011 13:16

Het lijkt mij ook dat de vakbond een verstandige keuze maakt door te gaan voor een minnelijke schikking, zo ben je "er van af". Jij moet voro jezelf de financiele gevolgen afwegen, want je hebt inderdaad grote kans op slagen als het tot een proces komt.

Btw een werkgever kan u nooit om dwingende redenen ontslaan, dan moet het ontslag ten laatste 3 dagen na de feiten gebeuren, dus dit was een loos dreigement van een blaffende hond.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rubby
Topic Starter
Berichten: 10

#17 , 11 okt 2011 15:36

van die opzegtermijn zal ik niet ontslagen worden. Dat staat bijna als een paal dat hij mij zal laten werken voor de centen. Maar we kunnen wel proberen om de termijn te verkorten in aanvaardbare omstandigheden voor mij. Deels is hier al aan tegemoetgekomen. De vakbond doet de voorstellen ook aan de hand van het gemiddeld haalbare bij de rechtbank. Dus dat lijkt me fair te zijn. Financieel zal ik altijd verliezen gezien de geringe kans voor mij op de arbeidsmarkt voor een gelijkaardige job en voorwaarden. Ook bij de rechtbank zal ik nooit de werkelijke schadevergoeding bedongen krijgen. Het enige wat ik nog zie naar de toekomst is een ander soort werk, want ik heb geen zin meer om voor dezelfde sector te gaan. Ik ben door dit onmenselijke gedoe uitgeblust geraakt. Dus een autplacement lijkt me eventueel wat hiervoor. Op voorwaarde dat het een gedegen bureau betreft die de zaken ernstig behartigen. Misschien kan ik in die bureau's kiezen en dan zal ik me laten adviseren.
De werkgever kan je ontslagen om dwingende redenen en ik zit nu eenmaal op een job waarin de werkmethode heel makkelijk in mijn nadeel kan verwrongen worden. Hij heeft dit geprobeerd maar gelukkig ben ik tijdig gestopt met mondelinge afspraken en ben ik vlug overgegaan tot uitsluitend schriftelijke communicaties. Op die manier heb ik de aantijgingen steeds kunnen tegenspreken. Maar hij heeft mij bewezen dat hij tot alles in staat is om financieel te recuperen wat hij mij moet betalen door zijn eigen fout.

rubby
Topic Starter
Berichten: 10

#18 , 06 nov 2011 09:04

Ondanks de afspraak dat men mij een eerlijke kans ging geven om mijn werk te kunnen behouden en dus de opzeg eventueel zou ingetrokken worden na gunstige evaluatie denk ik er toch over om mijn zaak voor de arbeidsrechtbank te brengen. Ik geloof namelijk niet meer in oprechte kansen. Uiteindelijk heeft de werkgever contractbreuk gedaan door mij te degraderen en opzij te schuiven. De eerlijke kans zou bestaan uit het feit dat ik nu maandelijks zou geëvalueerd worden op mijn collegiale werking. Maar daar ging het oorspronkelijk niet om. Uiteindelijk heb ik tien jaar zonder problemen gewerkt met collega's. De evaluatie gebeurd dan ook nog eens door de werkgever zelf aangezien hij mij compleet geïsoleerd heeft van inmenging van derden. Aanvankelijk was ik blij met die kans en de vakbond ook, maar bij nader inzien zint mij deze werkwijze helemaal niet. Niet ik was in fout maar de werkgever. De vakbond lijkt de oorspronkelijke problemen hiermee van de baan te schuiven. Als ik het voor de rechtbank breng zal ik misschien een uitspraak hebben tegen dat ik met pensioen ben. En dan heb ik er ook niets meer aan. Bestaat er een manier om de zaak op een versnede manier voor de arbeidsrechtbank te brengen of tot versnelde uitspraak te komen?

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”