arbeidsrechtbank of minnelijke schikking?

rubby
Topic Starter
Berichten: 10

arbeidsrechtbank of minnelijke schikking?

#1 , 09 okt 2011 20:50

Ik ben contractueel aangeworven in 2001 als verantwoordelijke. Werkte wel 10 jaar in solofunctie en heb 17 jaar anciëniteit.
In 2010 tekende ik een contract in het kader van de sociale maribell waarin mijn oorspronkelijke functie op papier was gewijzigd in mijn opleidingsstatuut. De personeelsdienst verzekerde mij echter dat dit contract het vorige contract niet teniet deed. Mijn funbctie zelf wijzigde echter niet. Volgens de sociale Maribell die ik hierover contakteerde had zij mij zelfs dat contract niet mogen aanbieden omdat het niet gaat over een nieuwe functie ern ik al werkzaam was van in 2001
In 2011 verkreeg ik loopbaanvermindering voor 1/5 zonder voorwaarden in het kader van 55 plussers
Na terugkeer van langdurige ziekte en om kort te gaan constateerde ik dat de vervangende collega mijn functie had ingenomen en zich profileerde als de verantwoordelijke voor mijn dienst. Ik was dus opzij gerangeerd, gedegradeerd en de werksituatie was onhoudbaar gezien het gedrag van de directie en de collega.
Ik vroeg herstel in mijn functier en ik diende een klacht neer voor pesterijen op het werk en deze is nog lopend.
In september kreeg ik toch mijn gewoon ontslag met opzegtermijn van 9 maand. Nadien kwam nog een intimidatiepoging omwille van zogezegd valsheid in geschrifte.
Ik kreeg in tussentijd veel aangetekende schrijvens met aantijgingen die ik keer op keer weerlegde.
Ik ben intussen meermaals terug ziek gevallen omdat de situatie onhoudbaar is op het werk.
De vakbond kon na lang aandringen maar te laat (volgens mij) rond de tafel gaan zitten met de directie en onderhandeld over de opzegtermijn en vergoeding. Mij lijkt het alsof de rollen nu omgedraaid wordern en ik de schade die men mij berokkend moet minimaliseren omdat een ontslag om dringende redenen voor alsnog in de lucht zou hangen en het dan niet zeker is dat de Claeys schaal vergoeding en beschermingsvergoeding bij de arbeidsrechtbank zou toegekend worden. Waarom ben ik dan een beschermd persoon? Ik werd volgens mij willekeurig ontslagen na contractbreuk en vele manipulaties en intimidaties.
De werkgever insinueerde ook dat hij zelf ook een klacht tegen pesten heeft ingediend (waar ik niets van weet) en insinueerde dat hij bezig is met een dossier op te stellen voor een schadeclaim aan mijn adres. Waar de vakbond hem hiervoor verwees naar de burgerlijke rechtbank. Waar blijft mijn bescherming hierin dan? De vakbond raad me ook aan om over te gaan naar de minnelijke schikking omdat dat zijn voordelen zou hebben. Welke dan? Ik zie hier geen voordelen. Als 59 jarige zal het heel moeijlijk zijn om nog ander werk te vinden aan de juiste voorwaarden zoals nu. Ik ben alleenstaande en dreig dus in financiële moeilijkheden te komen op termijn en zal misschien mijn huis nog moeten verkopen dan. Hoeveel dop zal ik nog krijgen? En mijn rekeningen zijn allemaal gebaseerd op mijn huidig inkomen
Wat denken jullie hierover? Moet ik naar de arbeidsrechtbank stappen? Zo ja wat zijn dan der konsequenties hiervan? Of moet ik in minnelijke schikking gaan? Ik beginb ook te twijfelen aan de vakbond nu. Want had ik me neergelegd bij de degradatie (omdat ik mijn gelijk toch niet zou halen) dan had ik nu wel nog mijn werk gehad. De situatie op het werk escaleerde uiteindelijk verder door mijn verzet hiertegen en dit was op advies van de vakbond omdat die zeiden dat ik in mijn recht was. Ik zie het niet meer zitten en begrijp er niets meer van en ik weet ook niet meer waar ik terecht kan. Graag hulp aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 okt 2011 21:28

zonder in detail je verhaal te doen, kunnen we je niet helpen. Je zal dus de aantijgingen van de werkgever, de inhoud van de aangetekende brieven en je respons hierop moeten geven.

rubby
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 09 okt 2011 22:32

Hij dreigde keer op keer met ontslag om dringende redenen omwille van insubordinatie. Dit omdat ik weigerde de collega als mijn diensthoofd te aanvaarden op het ogenblik dat me alles duidelijk werd en zodoende ook geen opdrachten van haar uitvoerde of verantwoording gaf, aangezien ik dit altijd rechtstreeks met de directeur heb gedaan en aangezien ik zelf verantwoordelijke was. Dit was ook op advies van de vakbond. De directeur beweert niet over mijn oorspronkelijk contract te beschikken en beroept zich op het contract opgesteld voor de sociale maribel. De directeur is nieuw en kwam op het werk op het moment van mijn langdurige afwezigheid. Hij kent me dus nauwelijks en heeft nooit de situatie met mij besproken. Hij beweerd dat alles mlet mij werd besproken en ik geen bezwaar had gemaakt. Ik zat 10 jaar in het managementteam en werd ook hieruit buitengehouden op het moment dat ik herstel in mijn functie vroeg. In geen enkel verslag van het managementeam werd mijn vervanging en functiewijziging genotuleerd. Volstaat dit als bijkomende informatie?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 okt 2011 07:54

nee, je zal echt je verhaal in detail moeten doen: wat is de inhoud van vorig & nieuwe arbeidsovereenkomst, wat werd er in detail aangewreven (insubordinatie of vaslheid in geschrifte, waarover gingen die zaken concreet, ... ?).

rubby
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 10 okt 2011 08:31

Het is inmiddels een omvangrijk en ingewikkeld dossier geworden en ik voel me niet veilig genoeg om in details te gaan op het forum. De directeur bewees mij tot hiertoe dat hij tot alles bereid is om zijn slag thuis te halen in zijn uitputtingsslag. Hij is heel vindingrijk, een uitstekend manipulator en weet heel goed wat hij doet en de beheerraad volgt hem gewoon. Hij wil me kwijt zonder al te grote financiële weerslag voor de instelling, want dat kunnen zij zich niet permiteren, zei hij. Ik zelf ben ten einde en kan de situatie niet meer aan en heb geen reserve meer om alles opnieuw uit te leggen. Vandaag moet ik mijn antwoord geven aan de vakbond en ik denk dat ik hen het voordeel van het vertrouwen ga geven en mee zal gaan in de minnelijke schikking. Ik mag er toch van uitgaan dat de vakbond toch goed weet wat ze doet, hoop ik? Zou dat niet het wijselijkste zijn?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 okt 2011 11:15

vakbond zal afweging maken tussen haalbaarheid en maximale rechten.

Als je bvb recht zou kunnen hebben op 10000 euro, maar daar volgens hen maar 60% kans op hebt, is alles boven de 6000 euro STATISTISCH in orde. Mensenlijk zou je met 3000 euro al tevreden kunnen zijn OF kan je minstens 9000 euro eisen...

Zonder de details is het onmogelijk om goed over je zaak te kunnen antwoorden.

rubby
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 10 okt 2011 11:33

ik begrijp niet goed waarover u het heeft. De vakbond bemiddeld momenteel enkel over de ontslagtermijn en niet over vergoedingen, dacht ik. Die termijn van 9 maand zou al niet juist zijn volgenbs hen. Het zou minimum over 13 maand moeten gaan ipv over 9 maand. Ze zeiden als het ontslag dan toch werd gegeven ondanks dat ik beschermd persoon ben dat het dan ook goed moet gegeven worden. Ik begrijp er dus niets meer van.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 okt 2011 12:09

m'n voorbeeld was een fictief voorbeeld. Ik kan niet weten over wat ze concreet onderhandelen ;). Dat is wat jij moet weten.

rubby
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 10 okt 2011 12:25

Bedankt voor je hulp JPV. Ik heb intussen een afspraak gemaakt met de vakbond voor morgen om meer duidelijkheid te krijgen. Want ik heb er zelf geen zicht meer op en ben een absolute leek in deze materie.

wazda21
Berichten: 26

#10 , 10 okt 2011 23:48

Rubby, als kleine man, ben je gewoon een garnaal, niemand geeft een shit om u, dat heb ik ook meegemaakt! De vakbond stinkt! Van welke kleur dan ook! In een groot bedrijf hoeft de werkgever nog maar een sheet te laten en alles wordt in het werk gesteld om de boel te blokkeren. In een kleiner bedrijf geeft de vakbond geen zier om u. Zo heb ik ook foute info verkregen omdat die persoon van de vakbond de eigen arbeidswetgeving niet eens kende!
Zielig! echt zielig!... heb alles zelf moeten bewijzen.... en de vakbond.... die stonden te kijken met hun mond vol tanden....
Voor mij? Na 30 jaar lid te zijn.... NEVER AGAIN!!!!!!!!!!!!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 11 okt 2011 08:06

Sterke argumentatie!

rubby
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 11 okt 2011 09:11

Ik moet eerlijk zeggen dat ik momenteel argwaan heb naar de vakbond toe. Ze doen nu alsof alles wat er gebeurd is voor het ontslag er weinig meer toe doet, terwijl ik volgens hen in mijn recht was. Dat begrijp ik niet. Seffens zal ik hopelijk meer dfuidelijkheid krijgen op mijn vragen. Ik ga voor de duidelijkheid wel iemand meenemen die niet zo emotioneel bij de zaak is betrokken en het hoofd koel kan houden en gerichte vragen kan stellen. Ik laat hier nog iets verder weten dan.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 11 okt 2011 10:43

het is niet omdat jhe in je recht bent, dat het er nog toe doet. Je bescherming heeft te maken met de klachten ivm pesten, niet met bvb de functieverandering.

Ik vind het advies dat de vakbond gegeven heeft om te negeren wat de werkgever zei qua bevelen wel vreemd, zouden ze dit letterlijk tegen jou zo gezegd hebben?

rubby
Topic Starter
Berichten: 10

#14 , 11 okt 2011 12:21

Ik had deze morgen een zeer bevredigend gesprek met de vakbond waarin me nu alles klaar en duidelijk werd uitgelegd. Alhoewel ze mijn kansen op de arbeidsrechtbank hoog inschatten gaan we over tot minnelijke schikking. Er zal onderhandeld worden op drie terreinen : de opzegtermijn, de opzegvergoeding en de omstandigheden waarin de opzegtermijn zal gebeuren en nog andere voorwaarden die mee zullen besproken worden om mijn veiligheid te garanderen en mijn maximale rechten te kunnen bekomen. De elementen die in mijn voordeel zijn zoals contractbreuk, einde loopbaanonderbreking en pestdossier, leeftijd en minieme kans op nieuw werk zullen gebruikt worden als drukkingsmiddel om maximale rechtdoening te bekomen. Indien er geen gevolg wordt gegeven aan de eisen waarin ik mij akkoord kan verklaren , zal er naar de arbeidsrechtbank worden gestapt. Een minnelijke schikking heeft voor mij als voordeel dat ik de situatie voor mezelf leefbaarder kan maken en dat er vlugge duidelijkheid komt. Bij de rechtbank is het een lange procedure met toch nog altijd een onzekerheidspercentage dat ik volledige voldoening krijg en het nadeel is dan dat ik de opzegtermijn van 9 maand moet doen in psychisch onhoudbare omstandigheden. De vakbond had tegenover mij de troeven die ze nog achter de hand hebben niet volledig klaar uitgelegd en een deel had ik verkeerd begrepen waardoor ik argwanend ben geworden en gefrustreerd ben geraakt. Maar ik heb nu het volle vertrouwen gekregen en gegeven aan de vakbond. Ik voel me nu rustiger en veiliger.

JPV de vakbond gaf me advies om geen werk uit te voeren die ik voordien ook niet deed. En een van die zaken was bv. verantwoordingafleggen, goedkeuringen vragen enz. aan een tussenpersoon die bovendien niet eens is opgeleid voor mijn vakgebied maar bovendien door mij werd geinitieerd op mijn werkterrein en telefonisch begeleid werd door mij om mijn afwezigheid zo goed als mogelijk te overbruggen. Mijn vertrouwen en goedwil en verantwoordelijkheidszin werd misbruikt om mij opzij te rangeren en ik werd al die tijd gewiekst gemanipuleerd om mij toch in het gareel te laten lopen door mij steeds in het ongewisse te laten, geen antwoord op mijn vragen te geven, mij te isoleren en door mij te negeren en te vernederen enz. Men veranderde wel degelijk mijn functie van verantwoordelijke tot gewoon teammedewerker en er werd hiermee contractbreuk gedaan.
ik heb in ieder geval een sterk dossier dat volledig in mijn voordeel spreekt en zal gebruikt worden om zoveel mogelijk voldoening te krijgen.

Goede communicatie en grote klaarheid is toch van groot belang in zulke zaken. Ik ga het hierbij laten want ik moet ook voorzichtig blijven tot zolang niet alles rond is, maar ik heb weer goede hoop en vooral opnieuw vertrouwen in de vakbond.
Ik dank jullie in ieder geval voor de hulp die jullie probeerden te geven. Ik laat nog iets horen als alles rond is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 11 okt 2011 13:02

da's al iets anders wat de vakbond zei :). Ik kan me dan perfect in hun standpunt vinden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”