onslagen-nieuw werk gevonden

petitG
Topic Starter
Berichten: 6

onslagen-nieuw werk gevonden

#1 , 07 okt 2011 23:00

Hallo,

Wegens een herstructurering in mijn bedrijf werd ik in september ontslagen. Mijn functie zal lokaal niet meer bestaan maar door verschillende mensen in andere landen uitgeoefend worden. Ik heb recht op een opzegtermijn van 3 maanden + ontslagvergoeding. Maar, nu heb ik tegen alle verwachtingen in veel sneller een job gevonden. Moet ik mijn opzegtermijn verplicht uitdoen? Indien ik vroeger vertrek heb ik dan nog recht op ontslagvergoeding? Tenslotte heb ik niet voor heel deze situatie gekozen maar mijn werkgever, ik heb enkel het geluk gehad om nu al andere werk te vinden? Ik werk als bediende.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 08 okt 2011 01:11

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

petitG
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 09 okt 2011 14:35

Neen, er was geen collectief ontslag, daar heeft mijn werkgever voor gezorgd door in verschillende fases werknemers te ontslagen.
Mijn ancienniteit bedraagt 4 jaar. De letterlijke tekst is het volgende: Hiermee brengen wij u op de hoogte van onze beslissing om de tussen ons bestande arbeidsovereenkomst te beeindigen met een opzeggingstermijn met ingang van 1 oktober. De opzeggingstermijn van 5 maanden zal ingaan op 1 oktober 2011. U dient te presteren tot en met 31 december. Wij bespreken graag met u de verdere modaliteiten van het ontslag en zullen daartoe spoedig contact met u opnemen.

Binnenkort is er nog een meeting ingepland om het over het ontslagvergoeding en voorwaarden daarvan te bespreken, daar weet ik dus nog niets van. Maar ik vraag me af wat mijn rechten zijn bij zo'n ontslag, ookal heb ik het geluk om al nieuw werk te vinden?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 okt 2011 21:30

u kan altijd een tegenopzeg geven van 1 maand. Dan verliest u wel de rest van de rechten en wordt u beschouwd als iemand die zelf ontslag genomen heeft. recht op EJP hangt daar bvb vanaf in sommige sectoren. Wat is je PC?

petitG
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 10 okt 2011 10:35

Dat is 227 PC voor audiovisuele media. Ik vind het gewoon erg dat ze mij eerst ontslaan en dat ik nu nog gestraft word omdat ik al nieuw werk heb gevonden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 okt 2011 11:13

Als je op de betaling van de eindejaarspremie (= december 2011) niet over 5 jaar anciënniteit beschikt, heb je bij zelf verlaten van de onderneming idd geen recht op eindejaarspremie.

petitG
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 10 okt 2011 11:15

Hi JPV, maar het gaat niet over mijn eindejaarspremie, maar over mijn ontslagvergoeding omdat mijn werknemer mij ontslagen heeft.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 okt 2011 11:18

Wanneer zou je op je nieuw bedrijf beginnen? Is van belang voor je antwoord.

petitG
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 10 okt 2011 11:52

Dat is net het punt van discussie, ik ben akkoord gegaan om tot het einde van het jaar te blijven omwille van overdrachten. Daar heeft mijn werkgever een retentiebonus tegenover gezet. Ik ben tot overeenkomst gekomen met mijn rechtstreekse manager om in november/december part time op mijn nieuwe werk te beginnen, maar vorige week wilde de CEO van het bedrijf mij ineens voor een ultimatum stellen het een of het ander. Die retentiebonus kan me niet schelen, ik deed het vooral uit de overtuiging om alles zo goed mogelijk af te ronden. Maar ik wil dat mijn werkgever mij mijn ontslagvergoeding wel uitbetaalt aangezien hij voor deze situatie gekozen heeft en ik niet?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 10 okt 2011 12:07

hij heeft voor de situatie gekozen dat je tot het einde van het jaar VOLTIJDS bleef, wss. of wat staat er in het akkoord?

petitG
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 10 okt 2011 12:11

Staat niet in het contract dat ik voltijds aanwezig moet zijn, alleen dat ik de lopende projecten naar behoren afrond.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 10 okt 2011 12:41

kan je eens de tekst dat contract doorsturen naar mij via pm of hier plaatsen?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”