van arbeider naar bediende en ontslag

sofie4
Topic Starter
Berichten: 42

van arbeider naar bediende en ontslag

#1 , 05 okt 2011 18:26

Beste,

Ik heb een jaar als arbeider gewerkt.
Nu half september heb ik een bediendecontract gekregen.
Nu zou ik graag mijn ontslag geven, ik heb ander werk gevonden.
Maar hoe zit het met mijn opzeg.
Als arbeider had ik 14 dagen, als bediende 1.5 maand.
Maar aangezien ik half september van contract veranderd ben, is mijn proeftijd dan ook opnieuw begonnen.
In het contract staat niets, enkel dat ik nu bediende ben en X € per maand ga verdienen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 okt 2011 06:12

bediendecontract maar hetzelfde werk, of bediendecontract en ander werk?

sofie4
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 06 okt 2011 18:39

Ik doe dezelfde job, alleen heb ik er nu verantwoordelijkheid bijgekregen.
Daarom ook dat ik van arbeider naar bediende ben gegaan

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 okt 2011 21:12

als je effectief een nieuw contract zou getekend hebben, zou ik durven pleite dat je een nieuwe proeftijd hebt... het risico is echter duur, dus waag je niet enkel op basis van mijn antwoord aan een ontslag.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#5 , 06 okt 2011 21:35

Dit is een moeilijke en komt vermoedelijk voor de rechter als 1 van beide partijen moeilijk wil gaan doen. Typisch komt deze vraag voor in interimcontracten. Opeenvolgende interimcontracten en dan een vast contract. Precedente uitspraken gaan dan typisch in de richting dat er geen proefperiode is voor het tweede contract. Ik zou dus JPV tegenspreken en stellen dat er geen proeftijd is, zeker als er niks in het contract staat. Maar ik zou geen gok wagen zoals gezegd. Een vergissing kan je duur te staan komen.

Waarom niet gewoon de vraag aan uw baas stellen, bijvoorbeeld schriftelijk per aangetekend schrijven zodat je bewijs hebt dat je de vraag gesteld hebt? Dit kan later nog van pas komen als jouw vraag hem op ideeen brengt.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 okt 2011 22:14

Dit is een moeilijke en komt vermoedelijk voor de rechter als 1 van beide partijen moeilijk wil gaan doen. Typisch komt deze vraag voor in interimcontracten. Opeenvolgende interimcontracten en dan een vast contract. Precedente uitspraken gaan dan typisch in de richting dat er geen proefperiode is voor het tweede contract. Ik zou dus JPV tegenspreken en stellen dat er geen proeftijd is, zeker als er niks in het contract staat. Maar ik zou geen gok wagen zoals gezegd. Een vergissing kan je duur te staan komen.
er is idd geen proefperiode, tenzij het over een andere functie gaat. Bij functieverandering is een proef wel ok :).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”