onrechtmatig ontslag

tinake
Topic Starter
Berichten: 46

onrechtmatig ontslag

#1 , 03 okt 2011 14:22

ik werk 12j in dierenspeciaalzaak met bediendencontract. Op 26aug kreeg ik te horen dat mijn vader(die kanker had)nog maar 4 dagen te leven had.Ik vroeg diezelfde dag per sms 4dagen palliatief verlof aan werkgever,wat hij weigerde.Na tel.contact met R.V.A formulieren pal.verlof dezelfde dag aangetekend verzonden aan werkgever,zodat het verlof op ma 29aug zou ingaan.Ik had bij die formulieren een ziektebriefje gestoken zodat ik op za27aug gewettigd afwezig was.Op 31aug kreeg ik met deurwaardersexploot mijn opzeg met vermelding dat m'n ziektebriefje zou eindigen op 3sept en dat ik op 4sept het werk moest hervatten.Opzegperiode van 6maanden te respecteren.Reden van ontslag:minste voeling met m'n werk,niet de minste kunde,negatieve motivatie,ik doe bijna niks.Niet sollidair met collegas,wat de werksfeer bemoeilijkt.Op 2sept ging ik aan werkgever vragen of hij formulieren pal.verlof had ingevuld.Hij beweerde dat hij enkel een ziektebriefje ontvangen had.(bij pal.verlof heb je toch ontslagbescherming?)Na verschillende brieven van vakbond heb ik op 29sept eindelijk formulieren teruggekregen.Ik heb het verlies van m'n vader nog niet kunnen verwerken omdat ik constant naar vakbond moest met aangetekende brieven van werkgever.Hoe kan iemand zo onmenselijk zijn op zo'n moment?Ik heb helemaal geen zin meer om nog 6m voor zo iemand te werken.Is dit ontslag wel rechtmatig?Is er een mogelijkheid dat ik die 6m niet moet uitdoen?Of waar kan ik hiermee terecht? Met beleefde groeten..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 okt 2011 14:53

Even wat ordenen en enkele vragen stellen:

vrijdag 26 augustus:
- je kreeg te horen dat je vader stervende was
- je stuurde een SMS naar de werkgever
- aangetekende zending verstuurd naar werkgever met aanvraagformulieren palliatief verlof én ziektebriefje

zaterdag 27 augustus tot en met zaterdag 3 september:
- ziek.

woensdag 31 augustus
- via deurwaarder opzeg ontvangen

29 september
documenten palliatief verlof teruggekregen

De vragen:
- heb je nog de SMS die je verstuurd hebt aan je werkgever op 26/08? bewaar die en laat die registreren bij de politie (ga hiervoor naar je lokaal kantoor, zij zullen je doorverwijzen naar het kantoor waar registratie mogelijk is).
- bel je via kaart of via abonnement? Indien abonnement: zorg voor een gedetailleerde factuur (voor veel providers beschikbaar via internet)
- wat was het tarief van je aangetekende zending. (heb je het gewone tarief '1' + aangetekende zending betaald of meer?
- weet je nog wie de info gaf bij de RVA?
- had je vroeger reeds aangetekende opmerkingen gekregen over je werk?
- werk je effectief reeds 12 jaar bij de dierenspeciaalzaak met hetzelfde contract?
- heb je kopie van de documenten van palliatief verlof?
- "constant naar vakbond met aangetekende brieven van werkgever". Wat was de inhoud van die aangetekende brieven van de werkgever?
- wat staat er op je ziektebriefje van 27 augustus tot en met 3 september?

Probleem is dat je ziektebriefje SAMEN met documenten palliatief verlof opgestuurd hebt. Je zal het moeten aanvaardbaar maken voor een rechter dat in die AZ effectief én een ziektebriefje én doc palliatief verlof zaten, of dat de werkgever op z'n misnt op de hoogte was.

tinake
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 05 okt 2011 14:08

Ik heb de sms met m'n vraag,en de sms met het antwoord nog in gsm staan.Ik bel sinds 25.08 met abonnement.Heb 5,41euro betaald voor aangetekende zending.Weet niet met wie ik gesproken heb van R.V.A,was via telefoon en moest vlug gaan omdat het vrijdag rond 16u was.Ik had reeds aangetekende opmerkingen gehad,waarvan er enkele onterecht waren,zoals het niet goed sluiten van de poort,hoewel collega die had dichtgedaan.1x(toen m'n spullen uit bureaulokaal gestolen waren)wegens niet sluiten van de deur,terwijl die altijd open staat.Andere wegens te laat komen.Datums:24mei2005,6jan2007,6en18dec2007,1juni en 28dec2008,1nov2OO9 en 7nov2010.Ben daar beginnen werken op 24jan2000 met bediendencontract van 30u.Vanaf aug 2007 full-time.Ik heb kopie van de documenten van palliatief verlof.Inhoud van aanget.brieven is teveel om hier allemaal op te krijgen.Ziektebriefje ontvangen tot 3sept en op 4sept werk niet hervat,op 2sept melding gedaan dat aanvraag pal.verlof is ingediend en hij weet er niets van,verlenging ziektebriefje of onwettig afwezig,ziek gemeld in periode pal.verlof wat in tegenspraak is met m'n aanvraag,dus ik,vakbond en arts doen subsidiefraude.Ziektebriefje staat onbekwaam arbeid te verrichten van 27.08 tot 03.09 wegens ziekte,buitenhuis begeven is toegestaan.Hij was wel degelijk op de hoogte want m'n sms van 26.08 was:heb juist vernomen dat ze midden volgende week euthanasie uitvoeren bij m'n vader.Kan ik aub de komende dagen pal.verlof of onbetaald verlof krijgen zodat ik de laatste dagen nog bij hem kan zijn?Waarop hij antwoordde:nee,u heeft verlof gehad,volgende week heeft collega verlof.Heb de aanvraag pal.verlof van R.V.A terug ontvangen op 30aug,ze hebben die afgestempeld op 29aug.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 okt 2011 16:12

1 onduidelijkhied: aanvraag pal. verlof had je verstuurd naar werkgever en pas teruggekregen in september, en nu zeg je dat je de aanvraag op 30 augustus ontvangen hebt?

(sorry, maar elk detail is belangrijk)

tinake
Topic Starter
Berichten: 46

#5 , 05 okt 2011 18:17

R.V.A had aan telefoon gezegd dat ik dezelfde dag nog (26.08) die formulieren aangetekend naar hun moest opsturen zodat ze die al konden registreren,enkel het deel C61 SV 7/9 en 8/9 naar de werkgever.Heb dat gedaan,bij werkgever blad bijgestoken met de vraag of hij die formulieren kon invullen en dat ziektebriefje.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 okt 2011 06:10

Afhankelijk van de zwaarte van die tochwel talrijke aangetekende zendingen (heb je die geprotesteerd indien ze onterecht waren?), geef ik je een slechte tot uitstekende kans. De kans bestaat dat hij het daarop zal steken.

Je opzeg doe je best zoals het moet, wat ik wel vreemd vind is die 6 maand opzegtermijn. Zou eigenlijk 9 maand moeten zijn... dat al eens gevraagd aan de vakbond?

tinake
Topic Starter
Berichten: 46

#7 , 06 okt 2011 12:34

Heb geprotesteerd,maar niet schriftelijk dus daar ben ik niets mee hé? Ook na zo'n tijd? De laatste opmerking is van nov 2010,bijna een jaar geleden,dan had hij toch al eerder m'n ontslag moeten geven?Ik hoopte,omdat je tijdens pal. verlof ontslagbescherming hebt,vanaf de dag van de aanvraag tot 3m na het einde van het verlof,dat het op die manier onrechtmatig zou zijn.Ingeval van inbreuk is sanctie werkgever 6m loon.Het gaat me niet over die 6m loon,hoewel ze welkom zouden zijn,maar alleen dat je dan opzegtermijn niet moet doen. Ik had het ook opgemerkt dat duur opzegtermijn niet juist is,nee,nog niet gevraagd aan vakbond.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 06 okt 2011 12:55

probleem is dat je niet vanzelfsprekend kan aantonen dat hij op de hoogte is van een effectieve aanvraag palliatief verlof. Hij zou kunnen beweren dat hij enkel op de hoogte was van de ziekte, wat imho wel voor de rechter niet gevolgd zou worden, maar toch mee oppassen.

Dan ben je beschermd tegen ontslag DOOR de aanvraag palliatief verlof. Ontslag vreemd aan die reden kan echter nog altijd en dan spelen je aangetekende zendingen nog altijd wat mee.

Pas op, alles samen geef ik je een goeie kans, hoor, k wil je gewoon niet volledig geruststellen omdat er toch wel enkele addertjes onder het gras zitten die eventueel door een goeie advocaat kunnen uitgeplozen worden.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#9 , 06 okt 2011 21:03

> Heb geprotesteerd,maar niet schriftelijk dus daar ben ik niets mee hé? Ook na zo'n tijd?

- Algemene tip voor iedereen: zie dat ge kunt bewijzen wat er in om het even welke aangetekende zending zit. De ontvanger kan beweren dat de omslag leeg was! Dus: kadertje uit je omslag knippen en hierop stempel van de post laten zetten of beter nog: brief helemaal niet in omslag steken, maar gewoon toevouwen en met plakband dichtkleven. Het eenvoudigste is om je zending te beperken tot 1 blad.
- Ziektebriefje hoef je niet aangetekend op te sturen, dus ik denk dat er in dit specifiek dossier op aankomt te bewijzen dat de baas wist van het palliatief verlof
- Als je aangetekend schrijven van uw baas krijgt met daarin klachten over een aspect van uw werk: schriftelijk protesteren dat je niet akkoord bent, best aangetekend of minstens laten aftekenen door de baas! Deze aangetekende schrijvens zijn anders een zwaard van damocles die de baas vlot kan gebruiken om je buiten te gooien, in sommige gevallen zelfs om dwingende redenen. Bv veelvuldig te laat komen, je krijgt een aangetekende waarschuwing dat dit niet meer kan, kom je nog enkele keren te laat, ontslag wegens dringende redenen.


Ik sluit mij aan bij wat gezegd is: het is een complex dossier, die aangetekende schrijvens waarin de baas aangeeft dat de werknemer niet goed protesteert vormen een belangrijk element, maar als je kan bewijzen dat de baas op de hoogte was van het palliatief verlof sta je al heel ver.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

tinake
Topic Starter
Berichten: 46

#10 , 10 okt 2011 00:04

Ben nog vergeten te zeggen,toen ik die sms verzonden heb op 26aug was ik al van 22aug in verlof.Daarom is het voor mij duidelijk dat hij me ontslagen heeft omdat ik toch dat pal.verlof genomen heb,hoewel hij had gezegd dat het niet mocht.In elk geval bedankt voor de reacties.Zal iets laten weten hoe het verder verlopen is.Groetjes Tinake

tinake
Topic Starter
Berichten: 46

#11 , 11 okt 2011 12:49

Heb nog een vraag,pal.verlof was teneinde op 28.O9.Vanaf 29.09 heb ik een ziektebriefje.Heb ik vanaf 29.09 recht op loon van werkgever?En zoja, wanneer moet hij dat uitbetalen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 11 okt 2011 13:00

ja, bij volgende betaalperiode (dus in principe begin september).

tinake
Topic Starter
Berichten: 46

#13 , 11 okt 2011 18:03

We krijgen normaal rond de 20ste een voorschot van 500euro en rond de 7de van de volgende maand het saldo.Dus die 2dagen van september (29 en 3O) had ik normaal toch al moeten krijgen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 11 okt 2011 20:51

idd

tinake
Topic Starter
Berichten: 46

#15 , 12 okt 2011 11:18

thanks. Groetjes

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”