Opzeg periode in onderling akkoord - openstaand verlof

Coinciblanci
Topic Starter
Berichten: 2

Opzeg periode in onderling akkoord - openstaand verlof

#1 , 27 sep 2011 19:19

Een aantal dagen geleden heb ik mijn opzeg brief aan mijn baas bezorgd. Zij hebben voor ontvangst getekend. Door mijn huidig brutoloon is de opzeg periode niet standaard 6 weken, maar tussen de 0 en 4,5 maand (bijna 2 jaar in dienst).
Ik heb hen schriftelijk een voorstel gedaan van 6 weken omdat ik andere verplichtingen heb. Zij willen hier echter niet mee akkoord gaan en 'eisen' 2,5 maand opzeg. :?
Hoewel ik hun voorstel nog niet ondertekend heb, kan ik wettelijk gezien hier vermoedelijk weinig tegen inbrengen, voor een arbeidsrechtbank zou dit mss nog langer worden... Ze verbieden me echter ook mijn verlof op te nemen, zodat ik mijn opzeg periode niet virtueel kan inkorten met 3 weken.
Omdat ik als zelfstandige aan de slag ga, kan ik uiteraard mijn verlof niet doorsluizen naar mijn nieuwe werkgever. Kunnen zij mij mijn verlof ontzeggen en dit op het einde gewoon uitbetalen?
Als hun tegenvoorstel niet getekend is voor de ingang van de opzeg periode, is dan enkel mijn voorstel geldig, of kan de opzeg gewijzigd worden (lees verlengd) terwijl deze al aan het lopen is?

Bedankt voor de "snelle" reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2011 21:42

Zoals altijd is bij het ontslag door een werknemer (met die loongrenzen) de opzegtermijn bij betwisting gelijk aan de nodige tijd om iemand anders te vinden (niet de tijd om hem op te leiden, wel de tijd om die in dienst te kunnen nemen). 2,5 maand is dus imho daarvoor iets te lang, 1,5 maand lijkt me redelijk. Het is aan jou om te bekijken of je daarvoor een rechtzaak van je werkgever riskeert (de kans op slagen van de werkgever is moeilijk te zeggen, maar zal hij de kost van een rechtzaak riskeren?).

Je verlof, indien nog niet bepaald, is in overleg op te nemen. Als je geen akkoord kan bekomen, zou ik geen verlof zélf nemen als je OOK nog jezelf tot 6 weken opzeg beperkt. OFWEL 2,5 maand en wél verlof ofwel 6 weken en géén verlof, lijkt me niet onredelijk als tegenvoorstel. gaan ze daar niet mee akkoord, dan kan je het hard spelen of net de softie uithangen...

Coinciblanci
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 04 okt 2011 20:52

Ok... Nog steeds niet veel veranderd. Ze blijven bij hun mondeling voorstel van van 2,5maand, en mij een brief ter akkoord voorgelegd, dat ik niet getekend heb.
Ondertussen is sinds mijn opzegperiode beginnen lopen.
Gezien ze nog geen echt schriftelijk (lees aangetekend) tegenvoorstel hebben gedaan, is dan mijn voorstel van 1,5maand definitief??

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 okt 2011 08:49

je voorstel is definitief als jij dat wil, maar het blijft een (definitief) voorstel. Als er geen akkoord is, kan jij vertrekken na 1,5 maand en hopen dat de werkgever het niet interessant vindt om een rechtzaak te starten om een andere opzegtermijn af te dwingen. Met bijna 2 jaar dienst is, volgens de rechtspraak, de kans héél klein dat ze bij de rechter gehoor zullen vinden, tenzij je een héél specifieke functie hebt of in een sector werkt waar het héél moeilijk is om iemand te vinden.

Als de rechter toch bvb 2,5 maand zou geven en je hebt maar 1,5 maand gepresteerd, dan moet je 1 maand brutoloon betalen als schadevergoeding.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#5 , 06 okt 2011 21:29

Ik denk wel dat de werkgever moet reageren als hij neit akkoord is met de 1,5 maand. Achteraf procederen, ik weet niet of de rechter daarmee gaat lachen. 2 vrij regels te onthouden bij het bepalen van opzegperiode:

- opzeg door werkgever: formule Claeys
- opzeg door werknemer = 1/2 opzegtermijn door werkgever

Maar het zou goed kunnen dat formule Claeys ook geldt voor opzeg door werknemer. Uw baas moet natuurlijk niet te hoog van de toren blazen, u kunt altijd uw werk iets minder gemotiveerd uitvoeren. Dit is de nachtmerrie van elke werkgever. Langs de andere kant moet u zelf ook niet overdreven: 1,5 mnd is echt wel ene minimum, als u dan ook nog eens verlof gaat beginnen nemen. Geen zorgen trouwens dat dit verlof verloren is: u krijgt dit uitstaande verlof normaal gezien gewoon uitbetaald.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#6 , 06 okt 2011 21:30

Ik denk wel dat de werkgever moet reageren als hij neit akkoord is met de 1,5 maand. Achteraf procederen, ik weet niet of de rechter daarmee gaat lachen. 2 regels te onthouden bij het bepalen van opzegperiode die vrij algemeen gelden:

- opzeg door werkgever: formule Claeys
- opzeg door werknemer = 1/2 opzegtermijn door werkgever

Maar het zou goed kunnen dat formule Claeys ook geldt voor opzeg door werknemer. Uw baas moet natuurlijk niet te hoog van de toren blazen, u kunt altijd uw werk iets minder gemotiveerd uitvoeren. Dit is de nachtmerrie van elke werkgever. Langs de andere kant moet u zelf ook niet overdreven: 1,5 mnd is echt wel ene minimum, als u dan ook nog eens verlof gaat beginnen nemen. Geen zorgen trouwens dat dit verlof verloren is: u krijgt dit uitstaande verlof normaal gezien gewoon uitbetaald.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 okt 2011 22:12

Ik denk wel dat de werkgever moet reageren als hij neit akkoord is met de 1,5 maand. Achteraf procederen, ik weet niet of de rechter daarmee gaat lachen. 2 vrij regels te onthouden bij het bepalen van opzegperiode:

- opzeg door werkgever: formule Claeys
- opzeg door werknemer = 1/2 opzegtermijn door werkgever
opzeg door werknemer heeft NIKS te maken met formule Claeys!

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#8 , 06 okt 2011 22:16

Interessant, dat wist ik dus nog niet. Dan denk ik dat het wel eens 1/2 van de formule Claeys zou kunnen worden mocht de rechter uitspraak moeten doen, aangezien dit een typische regel is dat de ontslagperiode door werknemer = 1/2 ontslagperiode door werkgever.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 07 okt 2011 06:22

Interessant, dat wist ik dus nog niet. Dan denk ik dat het wel eens 1/2 van de formule Claeys zou kunnen worden mocht de rechter uitspraak moeten doen, aangezien dit een typische regel is dat de ontslagperiode door werknemer = 1/2 ontslagperiode door werkgever.
die typische regel bestaat ook niet ;).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”