Situatie:
Een meisje is werkzaam bij thuishulp (dienstencheques).
Altijd al positieve evaluaties gehad, nooit geen enkel probleem gehad.
Totdat ze een nieuwe klant krijgt (later blijkt: familie van de baas). Deze stelt onmogelijke eisen zoals:
-ramen poetsten bij regen en dan klagen dat er nog vegen op zijn
-klagen dat wanneer ze 's avonds thuiskomt nog enkele haren van de katten op de mat liggen. (wordt smorgens gepoets, met 5 katten kan het wel gebeuren dat er tegen 18u weer haren liggen
)
-.....
Vrijdag toen ze thuiskwam zat er een nota van aangetekende zending in de bus.
Deze middag, na haar eerste klant is ze deze gaan halen en stond in dat ze op vrijdag (met onmiddelijke) ingang was ontslagen.
Moest dus vandaag zelfs niet meer gaan.
Op het antwoord waarom: al uw klanten zijn ontevreden.
Ze heeft zelf al haar klanten opgebeld en deze vielen allemaal uit de lucht. Ze hadden helemaal geen klachten, integendeel zelf. Ze stoppen allemaal bij dat buro en als ze werkt vindt bij een ander poestburo komen die klanten naar daar.
Het is dus duidelijk dat die ene (lastige, maar familie) klant hiervoor gezorgd heeft.
Maar nu zit ze wel met een slechte ontslagbrief, waar ontslagredenen opstaan die totaal niet waar zijn en verdere sollicitaties kunnen bemoeilijken.
Kan zij deze ontslagbrief aanvechten?
Niet zozeer om er te blijven werken, maar omwille van de onterechte, uit de lucht gegrepen redenen.