Ontslag om "verzonnen" redenen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Ontslag om "verzonnen" redenen

#16 , 30 sep 2011 08:10

Wanneer een werknemer buiten de wil van de werkgever om, na het door de werkgever aangegeven tijdstip van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst nog verder werkt op een werf die niet dagelijks wordt gecontroleerd, doet deze tewerkstelling de arbeidsovereenkomst niet verder lopen en ontstaat ook geen nieuwe arbeidsovereenkomst bij gebreke van enige daartoe door de werkgever uitgedrukte wil (Arbh. Brussel 21 december 1992, Soc. Kron. 1994, 259, noot).
en hoe ga je zich op deze rechtspraak basseren aangezien de werkgever de werknemer niet heeft ingelicht op het moment van deze tewerkstelling ? (art 37 aow uitwerking a.s de derde werkdag na verzending)
uitwerking van de aangetekende zending staat hier los van het gebrek aan de wil van de werkgever. Je probeert je te redden met de discussie over een andere boei te gooien, maar dit heeft er niks mee te maken.

Nu, ontslagbrief is dubieus opgesteld, leuk voor de vakbond :).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Werkmanssteeg
Berichten: 75

#17 , 06 okt 2011 21:16

Er lijkt mij hier sprake van een slecht opgestelde ontslagbrief. Ik baseer mij hierbij op 1) het betreft arbeiderscontract 2) proefperiode is voorbij 3) er is geen sprake van een dwingende reden. Het ontslag kan dan niet ingaan 1 dag na de kennisgeving, maar zoals gesteld 3 dagen na kennisgeving!

Hoe moet het nu verder? Typisch in de rechtspraak blijft het ontslag gelden, maar volgt er naast de standaardontslagpremie een bijkomende schadevergoeding. U kunt misschien ook procederen wegens laster en eerroof, informeer hiervoor bij een advocaat of bij de vakbond. Er zijn toch getuigen genoeg, nl. de klanten die wel tevreden zijn. Ik zou mij niet al teveel zorgen maken over kans op toekomstig werk. Vraag gewoon een referentiebrief aan alle tevreden klanten en leg deze voor aan uw toekomstige baas. Of laat al uw tevreden klanten een soort van petitie ondertekenen waarin ze stellen dat u uw job uitstekend uitvoerde en dat het een lastercampagne betreft van uw ex-werkgever. Eventueel een mooi kersje op de taart: laat uw baas maar eens bewijzen dat er "aanhoudende klachten" waren. Hij zal moeten toegeven dat deze van 1 klant komen, terwijl u van x aantal klanten positieve evaluaties krijgt. Uw advocaat zal zich goed kunnen uitleven :-)
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Franciscus
Berichten: 38592

#18 , 06 okt 2011 21:33

Of er andere klanten wel tevreden zijn doet er niet toe.
Er is minstens één klant die het niet was.
U hebt wel het recht u te verdedigen

Reclame

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#19 , 07 okt 2011 14:31

De c4 is nu e indelijk toegekomen.
De vakbondsman zal er zich maandag wel mee amuseren.

Deze staat vol fouten. Zowel op inhoud als op taalfouten.

1) haar opzegperiode gaat volgens de brief in (16 sept) VOOR het werkelijke ontslag en stopt op 23 september. Grappig, want de kennisgeving van.ontslag is op 22 september verstuurd.

2) reden van ontslag (dit staat er letterlijk): "kalanten ware nimmer content"

3) het uurloon is plots minder dan ze altijd heeft gehad.

Nu goed, ze kan ergens anders beginnen. En ze neemt 4/5 van de "niet contente kalanten" mee naar het nieuwe poetsburo :D

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”