Woonplaatsclausule in contract: is dit geldig?

Tomasson
Topic Starter
Berichten: 45

Woonplaatsclausule in contract: is dit geldig?

#1 , 23 sep 2011 08:55

Ik ben op mijn werk vanaf deze week benoemd in een nieuwe, beter betaalde, functie. Ik werkte hier voordien al 2 jaar.
Nu heb ik papieren gekregen om mijn vorig contract met wederzijds akkoord te beeindigen. En ook een nieuw contract voor mijn nieuwe functie.

Nu zie ik in dit nieuw contract een clausule staan die zegt: "De werknemer stemt ermee in zijn woonplaats bij een toekomstige wijziging bij voorkeur in het arrondissement *** te vestigen.

Dit sprong mij nu meteen in het oog. Ik heb mijn contract van 2 jaar geleden hier nu niet bij mij liggen, maar ik twijfel of dat er vorige keer ook in stond. Nu is het zo dat ik in die 2 jaar een vriendin heb gekregen, die uit Oost-Vlaanderen komt (ik ben van W-Vl). Nu weten ze dat hier ook, en weten ze ook dat wij nog niet 100% weten waar we later definitief zullen wonen (ook afhankelijk van waar vriendin vast zal werken). Ik vermoed zo dat ze dit daarom hierin hebben gezet.

Ik moet zeggen dat er hier vroeger zelfs een regel was, dat wie ver weg ging wonen, hier niet meer mocht werken. Ondertussen bestaat die regel niet meer, waarschijnlijk omdat ze dat wettelijk niet kunnen. Maar ze prefereren het wel duidelijk, en ik denk dat niemand die hier werkt meer dan 35 km hiervandaan woont.

Vraag is nu wat er kan gebeuren als ik, zeg maar pakweg, in Gent ga wonen binnen 3-5 jaar? Kunnen ze me iets maken omdat ik dit contract getekend heb? Ik vind het alleszins een rare clausule, vooral omdat er 'bij voorkeur' in staat. Dit zorgt er volgens mij voor dat heel dat artikel niets van waarde heeft. Want wat is 'bij voorkeur' ? :s

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fiekes
Berichten: 95

#2 , 23 sep 2011 14:06

waarom een nieuw arbeidsovereenkomst als je naar een andere functie gaat ?
ik denk dat ze ook een bijlage kunnen toevoegen ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2011 14:42

Die "bij voorkeur" verplicht u inderdaad tot niets. Het zal geen reden voor ontslag kunnen zijn als u zich toch ergens anders vestigt. Onthoud echter wel dat een werkgever geen enkele reden nodig heeft om u te ontslaan, zolang hij de wettelijke opzegperiode respecteert. Dus als er echt héél zwaar getilt wordt aan uw woonplaats, moet je steeds incalculeren dat uw wergever u op een normale manier (= met opzeg) ontslaat als je je toch niet in de buurt vestigt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 sep 2011 16:00

Er zijn kleine werkgevers die liever werknemers niet te ver wonen, en dit omdat er reisvergoeding moet betaald worden en dit is soms niet onbelangrijk als je 60 a 80 km van je werk woont.
Bij grote werkgevers heeft dit geen belang.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 sep 2011 16:58

Er zijn ook kleine werknemers die niet veel te kiezen hebben als ze nu bijvoorbeeld huren en een eigen woning willen kopen. De huizen liggen niet voor het oprapen, hoor. Ik kan er van meespreken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 24 sep 2011 10:02

Zie :
http://books.google.be/books?id=SgY15RQ ... ng&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”