andere job, zelf ontslag nemen

mama L
Topic Starter
Berichten: 16

andere job, zelf ontslag nemen

#1 , 18 jan 2007 16:22

Al een vraagje op voorhand:

Er bestaat een kans dat ik ergens anders kan beginnen. Dichter bij huis en een job die mij enorm interesseert.
Hoe wordt de opzegtermijn eigenlijk berekend?
Ben ik verplicht die opzegtermijn na te komen, of bestaat er een andere mogelijkheid?
Ik ken iemand die haar ontslag gegeven heeft om de volgende dag ergens anders te beginnen.
Hoe kan dit? Ik heb dit eigenlijk toen niet gevraagd.

Voor deze nieuwe job hadden ze mij namelijk gevraagd of mijn huidige baas soepel zal zijn i.v.m. opzegtermijn.
Ik kon daar nog niet op antwoorden, aangezien hij het nog niet weet van mijn misschien nieuwe job.
Ik wil eerst zeker zijn van deze nieuwe job natuurlijk.

Nog een andere vraag: kan hij dit ontslag ook weigeren?

Alvast bedankt.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 18 jan 2007 16:50

Ik ben geen expert terzake, maar wat ik wel meen te weten: of je je opzegtermijn uit moet doen of niet, ligt aan je baas (als je al een opzegtermijn hebt te respecteren?). Bespreek dus met hem hoe lang hij denkt je zeker nog nodig te hebben (hij moet misschien ook meteen iemand anders kunnen inhuren,..)

Je ontslag weigeren kan hij niet. Wat hij wel kan doen is weigeren je ontslagbrief te tekenen. Dat is mijn man ooit overkomen. In dat geval stuur je de brief best nog eens aangetekend. Spijtig dat het ooit zo moet, maar ja :-) Ik hoop dat het voor jou allemaal los loopt!

guggenheimer
Berichten: 50
Locatie: Gistel

#3 , 18 jan 2007 19:17

U kan samen met uw werkgever de arbeidsovereenkomst van vandaag op morgen in onderling overleg be?indigen. Als u met twee een overeenkomst hebt gesloten, dan blijft u daar meester over. U kunt in onderling overleg de overeenkomst van vandaag op morgen be?indigen, zonder enige termijn en zonder enige opzegvergoeding.
Daarvoor is het natuurlijk nodig dat uw werkgever akkoord is. Het kan onlogisch lijken, maar over het algemeen is een werkgever wel bereid om op deze manier een einde te maken aan een arbeidsovereenkomst. Een werknemer die met zijn gedachten al meer bij zijn volgende job zit, is niet meer rendabel, en zal misschien nog de andere werknemers demotiveren ook. Het is dan ook aan te raden om, als het zover is, in een eerste fase op een open en eerlijke manier te gaan praten met uw werkgever en polsen als hij bereid is om een dergelijke regeling te sluiten.

Als hij dat niet wil, dan moet u uw arbeidsovereenkomst opzeggen.
Met deze gegevens is het echt compleet onmogelijk om te zeggen welke termijn u zou moeten in acht nemen. Indien u dat meer in details wil weten, moeten we volgende gegevens kennen:
bent u arbeider of bediende?
indien u arbeider bent, hoeveel anci?nniteit hebt u?
als u bediende bent, hoeveel verdient u? u moet dit niet in detail meedelen, het is voldoende te bepalen of u a) minder dan 27.597 euro per jaar verdient, b) tussen 27.597 en 55.193 euro per jaar of c) meer dan 55.193 euro per jaar.

Daarnaast is het ook altijd nuttig om er eens uw arbeidsovereenkomst op na te lezen. U moet wel weten, dat een arbeidsovereenkomst de opzegtermijnen voor de werknemer all??n korter kan maken, niet langer.

Reclame

mama L
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 19 jan 2007 09:20

Bedankt.
Of hij akkoord zal gaan, daar twijfel ik eigenlijk aan.
Ik ben de enige die hier deze functie uitoefent (klein bedrijf), dus hij zal sowieso iemand anders moeten zoeken. En dat kan niet van de ene dag op de andere.
Of hij zou akkoord moeten gaan dat de hoofdboekhouder het even overneemt.
Och, ik hoop het maar.
Allessinds, het zal een serieus gesprek worden.


Aangaande de eventuele opzegtermijn, hier mijn gegevens.
Bediende
Anci?nniteit: 3 jaar
Brutoloon = optie a



[/quote]

guggenheimer
Berichten: 50
Locatie: Gistel

#5 , 20 jan 2007 10:22

in dat geval is uw opzeggingstermijn 1,5 maand, tenzij uw arbeidsovereenkomst een kortere termijn vermeld, dan heeft de kortste voorrang.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 20 jan 2007 12:26

?Art.82.? 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.? 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100* EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn..Deze termijn wordt vermeerderd met drie maanden bij de aanvang van elke nieuwe periode van vijf jaar dienst bij dezelfde werkgever.Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht zonder dat ze drie maanden mogen te boven gaan.?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978)

* ?Op 1 januari 2007 wordt bijgevolg het bedrag van :a) 16.100 EUR, bedoeld bij de artikelen 65, 82, 84, 85 en 104...op 28.093 EUR gebracht?(Aanpassing op 1 januari 2007 van de loonbedragen bepaald bij de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten aan het algemene indexcijfer van de conventionele lonen voor bedienden Belgisch Staatsblad 2006-12-07).

Uw opzeggingstermijn bedraagt dus drie maanden / 2 = anderhalve maand.
U bent verplicht tijdens die termijn verder te werken bij uw huidige werkgever.Hij KAN u daarvan evenwel ontheffen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

guggenheimer
Berichten: 50
Locatie: Gistel

#7 , 20 jan 2007 17:24

ok kijk nu, mijn bedragen waren alweer niet meer up to date :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”